صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۳۴۱۰

به وقت صرفه‌جویی

با از راه رسیدن سامانه‌های بارشی و موج سرمای شدید، دمای هوا در ۲۷ استان کشورمان به محدوده صفر درجه رسید.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

با از راه رسیدن سامانه‌های بارشی و موج سرمای شدید، دمای هوا در ۲۷ استان کشورمان به محدوده صفر درجه رسید؛ برودت و یخبندانی که موجب افزایش مصرف گاز در کشور شده است تا جایی که رکورد مصرف گاز در کشور شکسته شده و به ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز هم رسیده است. آن هم در شرایطی که ترکمنستان سوآپ گازی‌اش را کم کرده چرا که در این کشور هم سرما به شدت اوج گرفته و با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

گزاره‌های خبری: 1ـ وزیر نفت با اشاره به سرمای شدید هوا در کشور که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: پنجشنبه‌ای که گذشت که شاید سردترین شب امسال بود، مصرف در بخش خانگی از ۶۸۵ میلیون مترمکعب در روز گذشت وی اظهار کرد: این مقدار گاز معادل حدود ۴ میلیون بشکه نفت خام است. 2ـ مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز تأکید کرد: در حال حاضر ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در کشور تولید می‌شود و طی ۲۴ ساعت گذشته مصرف بخش خانگی و تجاری به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است. چند عامل در بروز شرایط کنونی دخیل هستند، یکی موضوع تداوم همین وضع است یعنی اگر یک روز رقم مصرف ۷۰۰ میلیون مترمکعب باشد مشکل نداریم اما اگر روز بعد هم مصرف در همین محدوده باشد مشکل خواهیم داشت، تداوم و فشار نقطه‌ای هم مهم است. در کل اگر مصرف از عدد ۶۵۰ میلیون مترمکعب بالاتر برود وارد شرایط بحرانی گاز شده‌ایم.

گزاره تحلیلی: قطع گاز مصرفی تعداد قابل توجهی از صنایع، فعالیت تمام پالایشگاه‌های کشور با حداکثر ظرفیت جهت حفظ سطح ۸ فشار گاز در مناطق مختلف و تأمین گاز مورد نیاز برای تولید برق در نیروگاه‌ها، اعمال محدودیت برای دستگاه‌های دولتی در مصرف گاز و تدبیر میزان فعالیت ادارات، قطع گاز ادارات و سازمان دولتی پرمصرف، اصلاح فوری تعرفه‌ها علیه مشترکان پرمصرف و همزمان با آن سیاست تشویقی برای کم‌مصرفان گاز (کاهش مصرف تا ۳۰ درصد نسبت به مدت ماه مشابه در سال قبل‌= دریافت خدمات رایگان)؛ همه این موارد سلسله تصمیم‌هایی است که در یک کلام نشان می‌دهد؛ مسئولان عزم‌شان برای تداوم گازرسانی به همه مناطق کشور و حتی حفظ فشار گاز، کاملا جزم است تا جایی که به رغم آگاهی از بازتاب وسیع و حتی تبعات احتمالی، ابایی از قطع گاز فلان اداره یا صنایع نام آشنا هم ندارند. این رویکردی قابل تقدیر است که با همراهی مردم تکمیل خواهد شد. 

نکته پایانی؛ میزان مصرف گاز در بخش خانگی در تابستان ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده که در زمستان به‌ دلیل مصرف زیاد به بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور به‌ وسیله گاز تأمین می‌شود. رشد مصرف گاز در کشور در زمینه‌هایی همچون مصارف خانگی سالانه ۶ درصد، بخش‌های عمده ۵ درصد و در بخش نیروگاهی ۴ درصد برآورد می‌شود. رشد شدت مصرف انرژی در کشور نسبت به مصرف جهانی بیش از دو برابر است. بنابراین در ادامه رویکرد قابل تقدیر مسئولان، ضروری است؟؟؟

پویش‌های «هر خانه یک اتاق گرم» و «یک بخاری در هر منزل» پوشیدن لباس گرم و مناسب فصل، بستن دریچه‌های کولر و... در بین عموم مردم اجرایی و نهادینه شود تا با کمترین مشکل، این روز‌های سرد همراه با رکوردشکنی در مصرف را پشت سر بگذاریم و همگان در سراسر کشور؛ چه آنهایی که ساکنان شهر‌های بزرگ و کوچک هستند و چه ساکنان مناطق دورافتاده که بیش از دیگران در معرض افت فشار و قطعی گاز هستند بتوانند از نعمت گاز برخوردار بمانند. ان‌شاءالله 
به قول شاعر: دوست آن باشد که گیرد دست دوست/ در پریشان حالی و درماندگی 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات