صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۱۱

پیش بینی تشدید اوضاع در اراضی اشغالی فلسطین

ظهور ظرفیت های جدید مقاومت در کرانه باختری بزرگترین عامل بازدارنده در مسیر اقدامات افراطی دولت نتانیاهو علیه فلسطینی ها محسوب می شود
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی/ فرزان شهیدی

 با روی کار آمدن افراطی ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامن نتانیاهو نگرانی هایی نسبت به تشدید اوضاع در اراضی اشغالی و به ویژه کرانه باختری مطرح شده است.

دولت جدید اسرائیل در برنامه های خود رسما از توسعه طلبی در کرانه باختری و اعمال سیاست های سرکوبگرانه علیه فلسطینی ها سخن گفته و به کارگیری وزرایی مانند «ایتامار بن گویر» به عنوان وزیر امنیت عمومی حاکی از عزم دولت نتانیاهو نسبت به اقدامات تازه علیه فلسطینی ها می باشد.

بن گویر رهبر حزب راست افراطی حزب «قدرت یهودی» است که قائل به برخورد سخت علیه فلسطینی ها بوده و برای نمونه تعیین مجازات اعدام برای مجاهدین فلسطینی از برنامه‌های او محسوب می شود. وی مخالف آشکار تخلیه شهرک های یهودی نشین در کرانه بوده و بر این باور است که نیروهای امنیتی باید اختیار لازم برای شلیک به فلسطینی ها را داشته باشند. بن گویر همچنین خواستار یهودی‌سازی ترکیب جمعیتی منطقه نقب و جلیل شده که عمدتاً عرب‌نشین به حساب می ‌آید.

از طرفی، طبق توافقات دولت جدید نتانیاهو قرار است بن گویر بر یگان گارد مرزی تسلط یافته و از این نیروها در سرکوب کرانه باختری استفاده کند. منتقدان بن گویر از جمله «بنی گانتس» وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی بر این باورند که وی در صدد تشکیل یک ارتش ویژه تحت عنوان «گارد ملی» برای سرکوب کرانه باختری بوده و آن گونه که جنبش چپگرای «صلح اکنون» بیان کرده بن گویر قصد دارد سیاست الحاق تدریجی کرانه را به انضمام برق آسا در سایه فشار و حملات شهرک نشینان یهودی علیه فلسطینی ها مبدل سازد.

یکی از نقاط اخلاف شدید بین رژیم صهیونیستی و کرانه باختری موضوع مصادره و تخریب غیرقانونی اراضی فلسطینیان و ساخت شهرک های یهودی نشین است. حدود نیم میلیون شهرک ‌نشین در شهرک‌ های کرانه باختری زندگی می‌کنند و از میان آن ها حدود ۲۰۰ هزار نفر در قدس اشغالی ساکن هستند.

شهرک سازی ها یکی از راهبردهای اصلی صهیونیست هاست که همزمان چند هدف را نشانه رفته اند. از یک سو، شهرک های صهیونیستی نوعی پدافند به حساب می آیند و از بروز بحران های اجتماعی و امنیتی توسط ساکنان عرب مناطق اشغالی جلوگیری می کند. از سوی دیگر، ساخت شهرک ها و تصرف سرزمین های فلسطینی، جلوی تشکیل کشور فلسطینی در آینده را می گیرد، چرا که تشکیل یک کشور نیاز به سرزمینی یکپارچه دارد، حال آنکه سرزمین های فلسطینیان تکه تکه و دور افتاده از یکدیگر است.

به طور طبیعی با روی کار آمدن دولت بنیامین نتانیاهو، نگرانی از توسعه طلبی اسرائیل درکرانه باختری افزایش یافته است. طبق برنامه ای که نتانیاهو رهبر حزب لیکود اعلام کرده، تمرکز اصلی دولت جدید بر توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری است.

در این راستا حزب لیکود در بیانیه‌ای تاکید کرد که یهودیان حقی غیرقابل تصرف در سرتاسر اراضی اشغالی دارند، در این بیانیه آمده است که کابینه جدید در راستای توسعه شهرک سازی در سرتاسر اراضی اشغالی از جمله الجلیل، النقب، جولان و کرانه باختری قدم برمی‌دارد.

از طرفی، «اسحاق گودکنوبو» وزیر مسکن جدید رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرده است که کلید حل مشکل مسکن اسرائیلی‌ها در کرانه باختری است و طبق قولی که در ایام انتخابات داده بودیم، به شهرک‌نشینان ساکن کرانه باختری کمک خواهیم کرد تا مشکل مسکن خود در این منطقه را حل کنند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین پیش‌بینی کرد که در این برهه شهرک سازی یهودیان نیز سرعت بیشتری بگیرد. طبق این گزارش، هسته‌های شهرک‌های غیرقانونی به تدریج برپا خواهند شد و این شهرک‌ها در وهله نخست به شبکه‌های آب، برق و زیرساخت متصل شده و پس از آن رسماً قانونی اعلام می‌شوند.

همچنین کابینه رژیم صهیونیستی خواستار تحریم علیه مسئولانی شده است که از دادگاه بین المللی لاهه خواسته اند که تعریفی درباره ماهیت اشغالگران ارائه دهد. دولت افراطی نتانیاهو تاکید کرده است که مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین تحریم و رفت و آمد آن ها محدود شود.

از طرف دیگر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی روند ملاقات اعضای پارلمان صهیونیستی (به ویژه نمایندگان عرب تبار) با اسیران فلسطینی در زندان‌های این رژیم را لغو کرده است. بر این اساس بن گویر به تنها یک عضو از هر فراکسیون پارلمان اجازه می ‌دهد تا با زندانیان آن هم تحت نظارت ملاقات کند.

از نگاه  محافل داخلی اسرائیل، دولت نتانیاهو به عنوان افراطی ‌ترین دولت تاریخ اسرائیل، امنیت این رژیم را به خطر انداخته است. احزاب و شخصیت‌ های حامی تظاهرات گسترده تل آویو در 24 دی ماه 1401 معتقدند که بقای نتانیاهو در راس حکومت و اقدامات رادیکال آن مانند سرکوب فلسطینیان و توسعه شهرک سازی  می ‌تواند شعله انتفاضه سراسری فلسطینی ‌ها علیه اسرائیل را برافروخته و امنیت اسرائیل و شهروندهای یهودی را به خطر بیندازد.
البته این نگرانی چندان بی ربط نیست، زیرا بر خلاف گذشته امروز گروه‌ های مقاومت در اوج قدرت قرار دارند و تنها در ماه‌ های اخیر حداقل هفت گروه جدید مقاومت در فلسطین تشکیل شده که عزم و اراده جدی برای مقابله با جنایت‌ های رژیم صهیونیستی دارند.

نکته مهم آن است که در کنار گروه های سنتی مقاومت مانند جنبش حماس و جهاد اسلامی، اکثر گروه های مقاومت جدید فلسطینی، نه از غزه، بلکه از کرانه باختری پا به عرصه درگیری گذاشته اند و تمرکز عملیاتی شان در داخل سرزمین های اشغالی، مرزهای 1948 و حتی در بیت المقدس و در کنج خانه صهیونیست ها است.

از جمله این گروه ها می توان به تیپ جنین، تیپ طولکرم، عرین الاسود (بیشه شیران)، صقور الکرامه (عقاب های کرامت) و... اشاره کرد که عمدتا پس از عملیات سیف القدس در سال گذشته شکل گرفته و در واقع پروژه راهبردی «تسلیح کرانه باختری» محقق شده است.

بنابر این، در صورتی که این رژیم به جنایت‌ های خود علیه فلسطینی‌ ها ادامه دهد، واکنش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی بیشتر خواهد شد و این یک چالش جدی امنیتی برای کابینه جدید نتانیاهو محسوب می شود. 

آن گونه که دستگاه امنیتی اسرائیل (شاباک) پیش بینی کرده اوضاع در کرانه باختری به مثابه آتش زیر خاکستر است و هر لحظه احتمال انجام عملیات گروه های مقاومت و نیز عملیات های استشهادی وجود دارد. حملات فلسطینی ها در اشکال مختلف اعم از تیراندازی، حمله باچاقو، عملیات های استشهادی و غیره قابل انجام است. همچنین طبق برآورد اسرائیلی ها اگر دولت جدید اسرائیل سیاست های سرکوب خود راعلیه فلسطینی ها و نیز حکومت خودگردان در رام الله تشدید کند واکنش گروه های مقاومت با حمایت ضمنی خودگردان قطعی خواهد بود.

در مجموع، ظهور ظرفیت های جدید مقاومت در کرانه باختری بزرگترین عامل بازدارنده در مسیر اقدامات افراطی دولت نتانیاهو علیه فلسطینی ها محسوب می شود تا جایی که محافل داخلی اسرائیل نسبت به برافروخته شدن «انتفاضه سوم» هشدار داده اند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات