صبح صادق >>  صفحه اول >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۴۰

تکاپوهای امیدآفرین انتخاباتی

این روزها جامعه به تدریج از ناآرامی‌های پاییز فاصله گرفته و التهاب‌آفرینی‌ها به حاشیه رفته است. مردم مشغول زندگی عادی خود شده‌اند و زندگی با دل‌مشغولی‌های مثبت و منفی خود جاری است. هر چند دشمنان این ملت تلاش دارند تا اجازه ندهند زندگی عادی جامعه جریان یابد[...]
این روزها جامعه به تدریج از ناآرامی‌های پاییز فاصله گرفته و التهاب‌آفرینی‌ها به حاشیه رفته است. مردم مشغول زندگی عادی خود شده‌اند و زندگی با دل‌مشغولی‌های مثبت و منفی خود جاری است. هر چند دشمنان این ملت تلاش دارند تا اجازه ندهند زندگی عادی جامعه جریان یابد و هر روز با خلق بلوایی جدید اذهان عمومی را مشوش می‌خواهند که تلاش اخیر برای تحریم سپاه در پارلمان اروپا، نمونه‌ای از این قبیل اقدامات در عرصه جنگ رسانه‌ای است. اما در کنار این تلاش دشمن، جامعه نگاهی به افق‌های پیش ‌رو دارد که در این میان انتخابات سال آینده می‌تواند یکی از سوژه‌های مهم برای تزریق امید و تکاپو برای تحول در جامعه باشد.
این روزها اخباری از فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با گرایش‌های گوناگون منتشر می‌شود که از آغاز فعالیت‌های سیاسی معطوف به انتخابات اسفندماه 1402 حکایت دارد. در هفته‌های پایانی سال آینده، عمر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به پایان می‌رسد و انتخابات برای تشکیل مجالس جدید، با حضور مردم برگزار خواهد شد و به همین دلیل است که بازیگران میدان رقابت سیاسی خود را برای آن مسابقه بزرگ آماده می‌کنند. هرچند برای ورود مبسوط و همه‌جانبه برای بررسی ابعاد انتخابات آتی هنوز فرصت بسیار است، اما به واسطه همین تحرکات ابتدایی می‌توان به چند نکته به طور توأمان توجه کرد:
1ـ جامعه این روزها نیازمند هوایی تازه است تا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی شاهد حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی مردم در جامعه باشیم. بنابراین، نباید اجازه داد ناامیدی نسبت به آینده بر جامعه سایه اندازد و جامعه را پژمرده و منفعل کند. هر حرکتی که فعالیت و شور و نشاط سیاسی را در چارچوب مصالح کشور تقویت کند، اقدام مطلوبی است که باید به استقبال آن رفت. «انتخابات» از جمله جلوه‌های مشارکت سیاسی است که رونق آن می‌تواند بخشی از انتظارات و تقاضاهای جامعه را سامان بخشیده و از طریق صندوق رأی آن را بازنمایی کند. مشارکت حداکثری خود یکی از نمادهای شادابی و سرزندگی جامعه است که با امید به تحول و آینده‌ای مطلوب ممکن خواهد شد. از سویی به نوعی نه به جریانی است که براندازی را در توهمات کودکانه خود دنبال می‌کنند، بنابراین هرگونه تحرکات انتخاباتی فی‌نفسه اقدامی مثبت است که می‌توان آن را به فال نیک گرفت و به استقبال آن رفت.
2ـ توجه به این حقیقت که برای مواجهه صحیح و واقع‌بینانه با جامعه باید آن را متکثر دید، نکته اساسی دیگر برای ورود به عرصه انتخابات است. سلایق و علایق گوناگون موجب شده است تا انتخاب‌های ما یکسان نباشد. به این ترتیب، برای آنکه اکثریت جامعه در عرصه انتخابات فعال شوند، باید دایره انتخاب‌ها به گونه‌ای متنوع و متفاوت و جذاب شود که سلایق مختلف انتخابی را برای خود بیابند. این نگاه به عرصه انتخابات می‌تواند انتخاباتی شاداب، رقابتی و پر جنب و جوش را پدید آورد و بدون شک افزایش میزان مشارکت را رقم بزند که حاصل آن انفعال حداکثری براندازان خواهد بود.
3ـ در کنار توجه به تکثر باید به این حقیقت نیز توجه کرد که احزاب و گروه‌های سیاسی در هر نظام حکمرانی، با هدف تحقق و پیشبرد اهداف جامعه فعالیت می‌کنند. این احزاب جزئی از بازیگرانی هستند که تلاش دارند زمینه‌های پیشرفت را مبتنی بر ایده‌هایی که برای اداره کشور ارائه می‌کنند، دنبال کنند. در این میان، هر نسخه و ایده‌ای برای حرکت جامعه باید مبتنی بر میثاقی باشد که جامعه به آن اعتبار بخشیده است و آن میثاق ملی «قانون اساسی» است که فصل‌الخطاب همه مناقشات و تفاوت دیدگاه‌هاست. بنابراین، احزاب سیاسی و منسوبان به آنها باید پایبندی خود را به قانون اساسی کشور اظهار کرده و برنامه‌های خود را در چارچوب آن طرح‌ریزی کنند. طبیعی است که دایره تنوع و تکثر در چارچوب این قانون تعریف خواهد شد و آنهایی که تعلقی ذهنی و التزامی عملی به آن نداشته باشند، دیگر در عرصه انتخابات نمی‌توانند عرض اندام کنند! 
4ـ این روزها مشکلاتی دامنگیر کشور است که حل آنها می‌تواند رضایت مردم را از حکمرانی افزایش دهد. تلاش برای حل مشکلات کشور با داشتن برنامه ممکن خواهد بود و مردم چشم انتظارند تا کسانی که برنامه معقول‌تر، مطلوب‌تر و تحقق‌پذیرتر دارند، بر مسند قدرت بنشینند. بنابراین، میدان انتخابات آتی باید عرصه رقابت میان برنامه‌ها باشد تا نام‌ها. باید تلاش کرد همه آنهایی که برای حل مشکلات کشور حرفی برای گفتن دارند، در صحنه حاضر باشند و حرف‌های‌شان را در قالب برنامه‌ای جامع و مدون ارائه دهند تا مردم در عرصه انتخاب، با انتخاب‌های گوناگون مواجه شده و آن فردی را که مناسب می‌دانند، بر مسند قدرت بنشانند.
سخن آخر آنکه ساختن کشور نیازمند نقش‌آفرینی مثبت همه مردم و نخبگان جامعه است و باید تلاش کرد تا این مشارکت محقق شود که بدون شک انتخابات می‌تواند یکی از مهم‌ترین تجلیات این نقش‌آفرینی باشد!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات