سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۸۴

هم امیدبخش، هم سازنده!

بخشی از بیانات مقام معظم رهبری، تداعی‌کننده سخنرانی امام راحل در بدو ورود به ایران اسلامی و در اولین سخنرانی رسمی در جوار شهدای بهشت‌زهرا (س) بود
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ ابوالقاسم عليزاده

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سخنرانی رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در جوار مضجع شریف آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در اولین روز از سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، مثل همیشه نقشه راهی روشن و ریل‌گذاری قاطعی بود برای حرکت رو به جلوی یک سال کشور، نظام و مردم شریف ایران اسلامی.

* در ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد سخنرانی تاریخی که پس از سه سال درگیری مردم با کرونا در اوج عطش و تشنگی و احساسات زلال مردم برای این دیدار و استماع سخنرانی، ولی‌امر‌ مسلمین ایراد شد، نکات فراوانی می‌توان از نظر گذراند که مهم‌ترین آن‌ها را در این مجال یادآور می‌شویم.

* ۱ـ امیدبخش و سازنده
* فرمودند: «ملتی که اعتماد به نفس دارد، می‌تواند اقدامات تحولی را به سرانجام برساند.» معظم‌له بنیه درونی نظام اسلامی و ملت ایران را مستحکم و ناشی از ایمان ملت ایران دانستند.

* ۲ـ منطق و نگاهی عادلانه و عالمانه.
* به تناسب واقعیت‌های موجود جامعه، چون جهاد تبیین و امیدآفرینی لازم باشد، کمترین زیاده‌گویی یا تدلیس و ظاهرسازی در کلام‌شان احساس نمی‌شود و اگر بنا باشد از غفلت‌ها و عیب‌ها برای تذکار و هشدار یادی کنند، اهل لاپوشانی هرگز نبوده و نیستند؛ لذا در تقدیر از مجاهدان عرصه سلامت و ناکامی دشمنان در حوادث اخیر، این‌گونه فرمودند: «از همه کسانی که در مهار این بیماری عام (کرونا) تلاش کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم.» ـ «دشمن در نقشه‌های پیچیده اغتشاشات اخیر از مردم سیلی خورد.»

* ۳ـ کلام و لحنی خیرخواهانه و در عین حال قاطع و شجاعانه، به عبارتی کامل، جامع و نافذ.
* در کنار بیان عیب‌ها، راه‌های برون‌رفت از مشکلات را نیز بسان کارشناسی کامل و با نگاهی همه‌جانبه و جامع و البته خیرخواهانه مطرح کردند و فرمودند: «اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌گرا» و فرمودند: «اگر از توانایی ملت درست استفاده شود، وضع بهتر خواهد شد.» ـ «اطلاع‌رسانی به مردم در جنگ ترکیبی دشمن لازم است.»

* ۴ـ بیانی صریح، بی‌ریا، بی‌منت و به دور از هر ملاحظه‌ای
* الف ـ خطاب به دشمنان:
«سال‌هاست که دشمن با صدای بلند اعلام می‌کند که می‌خواهیم جمهوری اسلامی را به زانو دربیاوریم، رهبری در مقابل می‌گوید غلط می‌کنید.»

* ب ـ خطاب به اروپا و دنیا:
«با اروپا قهر نیستیم. هر کدام که سیاست‌های آمریکا را کورکورانه تبعیت نکنند، حاضریم با آن‌ها کار کنیم.» و فرمودند: «صریح اعلام می‌کنیم حضور در جنگ اوکراین را قطعاً رد می‌کنیم ـ جنگ اوکراین را آمریکا برای گسترش ناتو به سمت شرق راه انداخت.»

* ج ـ خطاب به دولتمردان و کارگزاران نظام:
فرمودند: «اطلاع‌رسانی به مردم در جنگ ترکیبی دشمن لازم است.»
«دولت باید تصدی‌گری را کم و نظارت را زیاد کند.» ـ «باید در جامعه امیدآفرینی کنیم، باید در کنار بیان ضعف‌ها، افق‌های روشن را هم نشان دهیم.» ـ «امیدآفرینی، خودفریبی و پنهان‌کردن ضعف‌ها نیست.»

* دـ و، اما خطاب به مردم:
ضمن اینکه خود را نیز جزئی از مردم می‌دانند، فرمودند: «به عیوب نظام اشاره کردیم؛ اما برخی عیوب هم در بین خود ما مردم است. یکی از عیوب ما اسراف است. یکی دیگر تجمل‌گرایی افراطی است که ازدواج‌ها را دشوار کرده، یکی دیگر از عیوب ما، این است که در مورد تولیدات داخلی خودمان تعصب نداریم و یکی دیگر اینکه اغماض و گذشت نمی‌کنیم و سر مسائل کوچک یقه همدیگر را می‌گیریم.»

* ۵ ـ افشای منظور و نقشه دشمن، مبتنی بر تسلط و شناخت دقیق از استکبار
* اگر بگوییم در تمام دنیا سیاستمداری آگاه و تیزبین‌تر و البته مصلحی صادق‌تر از رهبری عزیز انقلاب ما وجود ندارد، به گزاف نگفته‌ایم. کسی که مهم‌ترین مشخصه او در عرصه بین‌المللی، شناخت صحیح از جبهه استکبار و دشمنان ملت‌های مظلوم است. البته مشکل اساسی جبهه استکبار به ویژه آمریکا و اسرائیل نیز همین است که بار‌ها سران آمریکا اعتراف کرده‌اند که ما گاهی در موردی هزینه‌های سنگینی می‌کنیم و رهبر ایران با یک سخنرانی تمام آن را به باد می‌دهد و ما را ناکام می‌گذارد. معظم‌له کوتاه، اما گویا و قاطع فرمودند: «منظور دشمن از دگرگونی تغییر هویت جمهوری اسلامی است.» و فرمودند: «دشمن با تکرار نام امام خمینی (رض) مخالف است.» ـ «هدف دشمن تبدیل مردم‌سالاری اسلامی به یک حکومت باب‌میل استکبار است.» ـ «آمریکایی‌ها گفتند فشار اقتصادی روی ایران بی‌سابقه است. با همه دروغگویی‌هایشان این را راست گفتند.» ـ «غربی‌ها فشار آوردند که ایران را منزوی کنند؛ اما نتیجه آن عکس شد.» ـ «هدف دشمن سست‌کردن اراده مردم و خاموش کردن امیدهاست.» ـ «ما می‌دانیم در منطقه چه کار می‌کنیم. آمریکایی‌ها متحیرند چه کنند.»

* ۶ـ در اوج ایمان به مردم و باور داشتن ارادت و عشق متقابل آنان
* ایمان به مردم به‌واقع برگردان ارادت و ایمانی است که مردم به رهبری شجاع و وارسته خویش دارند و این نشان از لطف و نصرت الهی است که امام و امتی را شایسته یکدیگر قرار داده است؛ و تا این ایمان و اخلاص فی مابین یک امت با امامش باشد، هیچ قدرت شیطانی‌ای در برابر آن توان مقاومت نخواهد داشت.

* بخشی از بیانات مقام معظم رهبری، تداعی‌کننده سخنرانی امام راحل در بدو ورود به ایران اسلامی و در اولین سخنرانی رسمی در جوار شهدای بهشت‌زهرا (س) بود که فرمود: «من دولت تعیین می‌کنم، من تو دهن این دولت می‌زنم، من به پشتیبانی این ملت، دولت تعیین می‌کنم.» طبیعی است رهبری که برخوردار از امت و مردمی متحد، بصیر، آگاه، باایمان و حاضر در صحنه‌ها باشد، زبان و فریادش رسا، قاطع و شکننده برای دشمنان خواهد بود؛ لذا با این منطق فرمودند: «به حول و قوه الهی ملت ایران دشمنانش را سیلی خواهد زد.» و فرمودند: «غلبه ملت ایران بر زنجیره خصومت‌های پی‌درپی چند ساله نشان از استحکام است.» به امید تحقق منویات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، امام خامنه‌ای مدظله‌العالی.

والسلام ـ بهار ۱۴۰۲ـ

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات