صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۶۷۴۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

خورسند: روی کار آمدن قلیچدار اوغلو به زیان ثبات منطقه است

تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: امروز علی‌رغم همه تقابلات منطقه‌ای در حوزه منافع ملی که بین ایران و ترکیه وجود دارد شاهد تعادل نظم در منطقه هستیم، اما با روی کار آمدن آقای قلیچدار اوغلو در ترکیه نظم به هم می‌ریزد که در نهایت به زیان منطقه است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با مهدي خورسند

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، مهدی خورسند کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفتگو با بصیرت در خصوص تحولات پیش روی ترکیه و انتخابات ریاست جمهوری این کشور و تاثیراتی که بر مسائل مختلفی هم در ترکیه و منطقه به جا می‌گذارد گفت: در حال حاضر انتخابات ترکیه یکی از مهمترین تحولات منطقه‌ای در پیش روست، برای تحلیل هر چه بیشتر اهمیت این موضوع باید به حکمرانی آقای اردوغان اشاره‌ای داشته باشیم تا به جمع‌بندی مورد نظر برسیم.

* وی در اين‌باره افزود: بی‌تردید می‌توان گفت کشور ترکیه در طول مدت حکمرانی آقای اردوغان بر این کشور از یک بازیگر کوچک و غیر موثر به یک بازیگر موثر و بزرگ و مدعی منطقه‌ای بدل شده است. ترکیه امروز علاوه بر اینکه توانسته اقتصاد داخلی خود را بهبود دهد و برای مردم خود اقتصاد قوی و دولتی توانمند را به ارمغان بیاورد در حوزه سیاست خارجی هم توانسته اقدامات مناسبی را برای عمق استراتژیک و منافع ملی خود رقم بزند.

* مهدی خورسند خاطر نشان کرد: در دولت آقای اردوغان منافعی مثل ایجاد سازمان کشور‌های ترک صورت گرفته ضمن اینکه ترک‌ها توانسته‌اند برخی از اقدامات کرد‌های شمال سوریه و شمال عراق را کنترل کنند. از سمت دیگر بسیاری از اقداماتی که ترکیه در افغانستان و در آسیای مرکزی داشته توانسته بازار‌های متعددی را برای کشور خود فراهم کند، اما علی‌رغم همه این مسائل اردوغان با چالش‌های بزرگی رو به روست.

* کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در این خصوص توضیح داد: تورم افسار گسیخته در اقتصاد ترکیه که طی ماه‌های گذشته تشدید شده اردوغان را در شرایط سختی قرار داده است، ضمن اینکه رقبای منطقه‌ای ترکیه در مقابل طرح‌های توسعه‌طلبانه دولت اردوغان ایستادند و اتفاقاً رقبای منطقه‌ای ترکیه موفقیت‌های استراتژیکی و ژئوپولیتیکی به دست آوردند.

* وی در این زمینه مثالی زد و گفت: در حالی که اردوغان برای از بین رفتن و حذف دولت سوریه و شخص بشار اسد بسیار تلاش کرد تا در مسند قدرت نباشد، اما این اتفاق رخ نداد یا ایجاد کریدور زنگزور و تغیرات ژئوپولیتیکی در قفقاز جنوبی که مورد نظر اردوغان بود نیز محقق نشد.

* مهدی خورسند گفت: اردوغان در اقدام علیه اروپایی‌ها در شاخ و شانه کشیدن علیه قبرس و یونان نتوانست موفق شود همه این موارد سبب شده جایگاه ترکیه برای رقبای منطقه‌ایش تا حدودی قابل انتقاد باشد، اما انتخابات فعالی از چند جهت حائز اهمیت است چرا که صحنه رویارویی و تقابل دو تفکر است.

* کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه توضیح داد: بنده بر این باورم برخلافِ رویه‌های گذشته به دلیل اختلافات اخیرا ترکیه با غرب در صورت رای آوری مجدد اردوغان؛ ترکیه از غرب فاصله می‌گیرد، چرا که در دوران اردوغان ترکیه عضو ناتو، عضوی غیر فعال بود به این خاطر به نظر می‌رسد با ادامه دوره خدمت اردوغان حتی زمینه اخراج ترکیه از سوی غرب مطرح شود، بنابراین ادامه دوره خدمت اردوغان با رویکرد اوراسیاگرایی و تکمیل پازل ایجاد نظم شرقی با حضور ترکیه خواهد بود.

* وی تصریح کرد: مثلاً در آمیخته شدن ترکیه با نهاد‌های منطقه‌ای شرقی، همکاری جدی‌تر ترکیه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا یا عضویت ترکیه در سازمان همکاران شانگهای در ادامه این مسیر می‌تواند محقق شود. اما نکته مهم این است که رقیب آقای اردوغان آقای کمال قلیچدار اوغلو فردی است غربگرا که با روی کار آمدن وی که ائتلافی چند حزبی حامی وی است عملاً اختلافات داخلی در این کشور و سهم‌خواهی‌های احزاب در ترکیه آغاز خواهد شد، یعنی ترکیه بازگشتی به درون خواهد داشت و خلأ قدرت ترکیه منجر به ایجاد بی‌نظمی و عدم امنیت در منطقه می‌شود که معتقدم به زیان ایران و سایر بازیگران منطقه است.

* مهدی خورسند گفت: امروز علی‌رغم همه تقابلات منطقه‌ای در حوزه منافع ملی که بین ایران و ترکیه وجود دارد شاهد تعادل نظم در منطقه هستیم، اما با روی کار آمدن آقای قلیچدار اوغلو در ترکیه نظم به هم می‌ریزد که در نهایت به زیان منطقه است و منطقه را دچار تنش‌های قومی، افراط‌گرایی و بی‌نظمی خواهد کرد. از سوی دیگر در حوزه سیاست خارجی با روی کار آمدن قلیچدار اوغلو بر این باورم وی زمینه حضور غربی‌ها بخصوص آمریکا را بیش از پیش در ترکیه فراهم می‌کند.

* کارشناس و تحلیلگر سیاسی گفت: بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که ترکیه به یک بازیگر فعال ناتو در منطقه تبدیل می‌شود، روندی که برخلافِ منافع ایران، روسیه و دیگر کشور‌های منطقه است که ناتو در این منطقه به عنوان بازیگری فعال حضور داشته باشد، بنابراین باید منتظر وقایع آتی و اینکه فضای انتخابات در روز‌های آینده به کدام سمت و سو کشیده می‌شود باشیم، اما امیدواریم بهترین‌ها برای مردم ترکیه و منطقه رقم بخورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات