صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۷۵۴

دوگانه‌ای که در انگلیس پابرجاست

یکی از نگرانی‌های اساسی در میان اعضای خاندان سلطنتی و احزاب کارگر و محافظه‌کار در انگلیس، عدم اقناع نسل جدید این کشور نسبت به نهاد سلطنت است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif دوگانه "سلطنت-جمهوریت" در انگلیس کماکان پابرجاست و تاج‌گذاری پرهزینه چارلز سوم، این روند را تقویت کرده است. طی سال‌ها و دهه‌های گذشته و اخیر، رسانه‌های انگلیسی تلاش زیادی برای کتمان این شکاف صورت داده‌اند، اما اکنون نقطه گریزی از این واقعیت وجود ندارد!

یکی از نگرانی‌های اساسی در میان اعضای خاندان سلطنتی و احزاب کارگر و محافظه‌کار در انگلیس، عدم اقناع نسل جدید این کشور نسبت به نهاد سلطنت است. نظرسنجی‌ها در انگلیس، حکایت از فاصله‌گیری تصاعدی و مستمر نسل جدید انگلیسی‌ها از نهاد سلطنت دارد. نتایج یک نظرسنجی جدید که در ماه آوریل توسط موسسه نظرسنجی «YouGov» صورت گرفته، نشان می‌دهد حمایت از نظام سلطنتی در بین افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال به ۳۶ درصد کاهش یافته است. این در حالیست که حدود یک دهه قبل (در سال ۲۰۲۳ میلادی) این میزان حمایت، حدود ۷۲ درصد بوده است! بی‌دلیل نیست که نهاد‌های امنیتی انگلیس شدیداً نگران نفوذ فکری و اجتماعی گسترده جمهوریخواهان در بین نوجوانان و جوانان و در مقابل، ضعیف جایگاه سلطنت لرزان انگلیسی در بین آن‌ها هستند. این روند، خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی نمود ویژه‌ای یافته و هر روزه افراد بیشتری را به سوی مخالفت با ساختار سیاسی و حامیتی موجود در انگلیس سوق می‌دهد. بخشی از تحرکات استقلال‌طلبانه در ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز نیز به صورت طبیعی این روند را تشدید کرده است.

در این میان، بسیاری از جمهوریخواهان، دولت انگلیس را نیز نماد جمهوریت در این کشور تلقی نمی‌کنند و آن را در تثبیت ساختار ناعادلانه سلطنتی مقصر اصلی قلمداد می‌کنند. به عبارت بهتر، در کنار سلطنت لرزانی که امروز چالز سوم وارث آن است، دولت محافظه‌کار ریشی سوناک نیز به دولتی غیر مقبول (با کسب حدود ۲۰ درصد مقبولیت عمومی) می‌باشد. در چنین شرایطی دموکراسی و سلطنت در انگلیس، هر دو تبدیل به نماد واگرایی عمومی و مردمی شده‌اند. هر چند شبکه بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌های انگلیسی در این معادله تلاش می‌کنند با خلق تصاویر وارونه و تزیین نهاد سلطنت، مانع از تشدید این روند شوند، اما تجربه یک دهه اخیر و آینده‌پژوهی سال‌های آتی در انگلیس نشان می‌دهد که این رویکرد دروغین و مسموم نیز تاثیری در اضمحلال کاخ باکینگهام در آینده این کشور نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات