صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۶۷۷۱

راز خشونت‌های مسلحانه پایدار در آمریکا

تیراندازی اخیر در ایالت تگزاس که منجر به کشته شدن هشت شهروندان آمریکایی شد، بار دیگر نارضایتی افکار عمومی این کشور نسبت به مانور لابی‌های تسلیحاتی در سنا و کاخ سفید را برانگیخته است!
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif تیراندازی اخیر در ایالت تگزاس که منجر به کشته شدن هشت شهروندان آمریکایی شد، بار دیگر نارضایتی افکار عمومی این کشور نسبت به مانور لابی‌های تسلیحاتی در سنا و کاخ سفید را برانگیخته است! اگرچه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی تکراری، این خشونت را محکوم کرده و خواستار تحدید حمل سلاح در برخی ایالات‌های کشور شده است، اما بر همگان مسجل است که لابی‌های تسلیحاتی در ایالات متحده چگونه بر سناتور‌های هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نفوذ دارند! حمل اسلحه به یک چالش جدی در ایالات متحده تبدیل شده و تیراندازی‌های مرگبار ماه‌های اخیر باعث شده که کنگره آمریکا نیز اصلاح قوانین حمل اسلحه را در دستور کار خود قرار دهد، اما خروجی این ماجرا، چیزی جز تقویت لابی‌های سلاح در ایالات متحده نبوده است! حتی کار به جایی رسید که چندی پیش، دیوان عالی ایالات متحده یکی از قوانین حمل اسلحه در ایالت نیویورک که برای بیش از یک قرن اجرا می‌شد و محدودیت‌هایی برای حمل پنهانی اسلحه در خارج از خانه ایجاد می‌کرد را لغو کرد!

* قاضی کلارنس توماس، از محافظه‌کارترین قضات دیوان عالی، در دفاع از این تصمیم گفت: «متمم دوم و چهاردهم قانون اساسی از حق افراد برای حمل اسلحه برای دفاع از خود در خارج از خانه حمایت می‌کند.»

* در مقابل، قاضی استفان بریر که به عنوان یکی از قضات مترقی دیوان عالی شناخته می‌شود، ضمن ابراز تاسف از این تصمیم گفت: «دادگاه بدون در نظر گرفتن پیامد‌های بالقوه کشندۀ تصمیم خود، عمل کرده است.. آنهم درحالی که تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۵ هزار و ۲۲۲ آمریکایی با سلاح گرم کشته شده‌اند.»

در این میان، ابراز همدردی بایدن و مقامات آمریکایی با بازماندگان حوادث ناشی از قتل به وسیله سلاح گرم، چیزی جز یک آدرس غلط نیست! «انجمن ملی سلاح» یا همان لابی قدرتمند اسلحه در ایالات متحده هرگز کمترین ترسی نسبت به حضور سیاستمداران دموکرات یا جمهوریخواه در مسند قدرت (چه در کنگره و چه در کاخ سفید) نداشته و ندارد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات