صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۸۴۷

چرا حجاب؟

باید عنوان کرد با اینکه اسلام دستور حفظ حجاب به زنان داده، اما اصل پوشش مخصوص خانم‌ها نیست و بر مردان نیز تا حدودی لازم است. با این حال فلسفه‌ی پوشش برای بانوان به چند چیز برمی‌گردد.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ آرمان رضائیان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif در بحث پوشیدگی و حجاب کتاب‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و تاکیدات فراونی نوشته و بیان شده است. اما اصل ماجرا به کجا باز می‌گردد؟

در اسلام آمده است که زنان و مردان از جهاتی؛ مانند خلقت از یک ذات و گوهر، در بهره‌مندی از حقوق اجتماعی؛ نظیر ازدواج، تعلیم و تربیـت، احقاق حقوق، آزادی اندیشه، بیان و قلم و ... مساوی هستند. در عین این‌که از جهات متعدد مساوی‌اند، اما از جهات دیگر با هم اختلاف دارند.

زن در عین دارا بودن مشترکات، از جهاتی با مرد اختلاف دارد؛ چون ویژگی‌های ساختمانی متوسط زنان؛ نظیر مغز، قلب، شریان‌ها، اعصاب، قامت و وزن، طبق آنچه که در کالبدشناسی توضیح داده شده است، از متوسط مردان در همان ویژگی‌ها مؤخرتر است و این مسئله موجب شده است که جسم زن لطیف‌تر و نرم‌تر از مرد باشد و در مقابل، جسم مرد درشت‌تر و سخت‌تر باشد؛ و احساساتی لطیف؛ نظیر دوستی، رقّت قلب، زیباگرایی و آرایش‌جویی در زن بیشتر و اندیشه‌گرایی در مرد فزون‌تر شود.

* چند فلسفه و یک دستور
باید عنوان کرد با اینکه اسلام دستور حفظ حجاب به زنان داده، اما اصل پوشش مخصوص خانم‌ها نیست و بر مردان نیز تا حدودی لازم است. با این حال فلسفه‌ی پوشش برای بانوان به چند چیز برمی‌گردد. بعضی از آن‌ها جنبه‌ی روانی دارد و بعضی جنبه‌ی خانوادگی و بعضی دیگر جنبه‌ی اجتماعی. چنانچه به گفته تحلیلگران از جنبه‌ی روانی، حجاب به بهداشت روانی اجتماع کمک کرده و از جنبه‌ی خانوادگی‏ سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زن و مرد شده و از جنبه‌ی اجتماعی هم موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‌گردد.

به عبارتی، اسلام می‌خواهد انواع لذت‌های جنسی، چه بصری و لمسی و ...، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت ‏باشد. برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت‌جویی‌های جنسی به هم می‌آمیزد، اسلام می‌خواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند.

* حجاب و حفظ جامعه
چنانچه به ادعای اندیشمندان غربی اگر قرار بود با بی‌حجابی جامعه حفظ شود هیچگونه تجاوز و تعدی نسبت به بانوان در کشور‌های غربی نمی‌بود یا آمریکایی‌ها با این حجم بالای بی‌حجابی و روابط آزاد، چشم و دلشان سیر بود در حالیکه آمار‌ها و گزارشات رسمی چیز دیگری می‌گوید. آمار منتشر شده نشان می‌دهد رتبه دهم و دوازدهم سرچ آمریکایی‌ها در گوگل مربوط به سایت‌های مستهجن و پورن است. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل؛ آمریکا یکی از آزادترین و بی‌قید و بندترین کشور‌های جهان در نوع پوشش زنان است.

گفتنی است که پوشش بیشتر زن، سبب می‌گردد تا ارزش زن در برابر مرد بالا رود. حریم نگه‌داشتن زن میان خود و مرد، یکی از وسائل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقعیت خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. اسلام زن را تشویق کرده است که از این وسیله استفاده کند. اگر اسلام تأکید کرده است که زن متین‌‏تر و باوقارتر و عفیف‌تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردان نگذارد؛ برای آن است که بر احترام زن افزوده ‏شود و مانند کالای بی‌ارزشی تلقی نگردد که به راحتی در اختیار همگان است.

* مصونیت یا محدودیت
به عبارت دیگر، پوشیده بودن زن، در همان حدودی که اسلام تعیین کرده، موجب کرامت و احترام بیشتر او است؛ زیرا او را از تعرض افراد فرومایه و فاقد اخلاق مصون می‌دارد، پس حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است، هم مصونیت زن را در پی دارد و هم مصونیت جامعه را در آلوده شدن به گناه.
آیا مرد‌ها از سر هوسرانی به زنان نگاه می‌کنند؟
فارغ از عده‌ای که دچار اختلالات روانی، دیگر آزاری و بیماری‌های مختلف روانی یا جسمی هستند اغلب مرد‌ها نه از سر هوسرانی و بدی بلکه براساس چرخه طبیعی به سمت زنان کشش داشته و بر همین اساس اسلام از آنان خواسته چشم‌هایشان را از زنان برداشته و آنان را از چشم‌چرانی منع کرده است. در موضوع حجاب زنان یک سمت ماجرا هستند و در دیگر سمت وظیفه حفاظت از چشم بر عهده مردان گذاشته شده است. جامعه زمانی پاک خواهد ماند که این هر دو به وظایفشان به خوبی عمل کنند.

بنا بر اعتقاد محققان و روانشناسان وقتی مردی جنس مخالف را تماشا می‌کند پیامی به مغز وی صادر می‌شود و مغز شروع به تجزیه و تحلیل تصویر ارسالی می‌کند، اگر آن تصویر با معیار‌های جنسی وی همخوانی داشته باشد آنگاه مغز به تمامی سیستم‌های بدن مرد اعلام آمادگی می‌کند: حال شما خود ببینید دیدن تصاویر محرک چه بر سر جوان و نوجوان مجردی می‌آورد که همه روزه در معرض تصاویر متفاوت بوده و امکان ازدواج نیز برای وی میسر نیست.

* گزارشات رسمی
بر اساس گزارش اداره آمار انگلیس در سال منتهی به پایان مارس ۲۰۲۲ حدود به دوهزار و ۲۷۲ مورد تجاوز جنسی فقط در پایتخت انگلیس به ثبت رسیده است. حال آنکه اگر دیدن بدن زنان برای مرد‌ها طبیعی می‌شد این آمار نباید به دست می‌آمد.
در این نوشته به آمار خیانت‌ها، طلاق‌ها و قتل‌های ناشی از تحریک‌های جنسی و عواقب آن اشاره نمی‌شود که خود واضح و مبرهن کل ماجرا است. حقیقت این است که مرد‌ها با دیدن تحریک می‌شوند و از دیدن لذت می‌برند حال آنکه خانم‌ها روحشان بیشتر با شنیدن کلمات و جملات به وجد می‌آید و این همان نکته‌ریزی است که زنان و مردان باید متوجه آن باشند که چرا عفت در پوشش و عفت در کلام هر دو بر آنان واجب است.

* تفاوت چشم
در ادامه نیم‌نگاهی داشته باشیم به تفاوت چشم در مردان و زنان و اینکه چرا به مردان گفته شده با چشم‌هایتان از تعقیب نامحرم پرهیز کنید؟
ذات اقدس الهی که آفریننده زنان و مردان است به دقت مسئله‌ای را بیان کرده که علم امروز دنیا از آن پرده برداشته است.
در تحقیقات علمی مشخص شده است چشم جسمی و ظاهری مرد‌ها و زنان نیز تفاوت‌های دارد آن‌گونه که مثلاً؛ زنان تجسم فضایی کمتری دارند بنابراین در هنگام پارک کردن خودرو نسبت به مردان کمی با زحمت بیشتری مواجه می‌شوند.
در این تحقیقات مردان و زنان توجه به جنس مخالف دارند، ولی چون مرد‌ها برای نگاه کردن مجبورند سرشان را به اطراف حرکت دهند زودتر لو می‌روند! نکته ریزی که اسلام بر آن تاکید کرده است که از دنبال کردن زنان با نگاهتان خودداری کنید.

حال آنکه زن‌ها به دلیل تفاوت جسمی در حالی که به نظر می‌رسد مقابلشان را نگاه می‌کنند اطراف خود را نیز زیر نظر دارند!
بر اساس همین پژوهش‌ها سفیدی چشم زنان بیش از مردان است و، چون سفیدی چشم وظیفه‌اش حرکت و تغییر جهت است زنان بهتر از مردان می‌توانند کره چشمشان را حرکت دهند بنابراین فضای بیشتری را در هر نگاه می‌بینند.
چشم مردان بزرگتر از چشم زنان است و برای دیدی تونل و فاصله‌های دور برنامه‌ریزی شده است.
در این متن بنا بر فرصت موجود سعی بر آن شد تا برخی تفاوت‌های جسمی و روانشناختی بین مرد‌ها و زنان بیان شود تا بلکه بخشی از ده‌ها فلسفه نهفته در موضوع حجاب و ضرورت پوشیدگی زن و عفت در نگاه مردان و حفظ چشم‌ها از هرزه‌گردی روشن شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات