صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۷۰۶۳

گروه‌های جنایتکار؟

با توجه به افزایش پیروزی‌های شبه‌نظامیان واگنر در تصرف بخش‌های بیشتر از شهر باموت در اوکراین، کشورهای اروپایی خواهان فشار بیشتر بر این گروه و تروریستی دانستن آن شدند.

بر اساس گزارش یک نشریه انگلیسی، دولت‌های فرانسه و بریتانیا برای اعلام شرکت نظامی خصوصی واگنر از روسیه به منزله «سازمان تروریستی» برنامه‌ریزی می‌کنند. نیروهای وابسته به گروه نظامی خصوصی واگنر در موج حملات چند ماه گذشته روسیه برای تصرف شهر باخموت اوکراین نقش مهمی ایفا کرده‌اند. ممنوع اعلام شدن سازمانی در انگلیس به این معناست که تعلق داشتن به آن، حمایت کردن از آن، هماهنگ کردن یا شرکت در نشست‌های آن و نشان دادن لوگوی آن در انظار عمومی جرم به شمار می‌آید. در این گزارش آمده است، سند و مدرکی از اینکه گروه واگنر یا افراد مرتبط با این گروه از زمان شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین در بریتانیا فعالیت کنند، وجود نداشته است.
این روزنامه انگلیسی به نقل از یک منبع دولتی مدعی شد، «سوءظن‌هایی» نسبت به اینکه این گروه در پی اعمال تحریم‌های مالی علیه چهره‌های الیگارش روسی و متحدان «ولادیمیر پوتین» به خارج کردن پول از بریتانیا کمک کرده، وجود دارد. گزارش اخیر نشریه تایمز پس از آن منتشر می‌شود که پارلمان فرانسه گروه نظامی واگنر را یک سازمان تروریستی اعلام کرد.
بر اساس گزارش شبکه خبری «الجزیره»، تصمیم پارلمان فرانسه برای تروریستی اعلام کردن گروه واگنر به دلیل فعالیت‌های این گروه نظامی در اوکراین و کشورهای آفریقایی اعلام شده است. پیشتر آمریکا نیز گروه واگنر را در فهرست «گروه‌های جنایتکار» طبقه‌بندی کرده بود. «جان کربی» هماهنگ‌کننده امور راهبردی در شورای امنیت کاخ سفید گفته بود، «معرفی گروه واگنر به عنوان سازمان جنایتکار بین‌المللی به ما این امکان را می‌دهد تا این گروه و کسانی را که با آن همکاری می‌کنند، مجازات کنیم.»
منبع: هفته نامه صبح صادق

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات