تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۷۸۵۲
گفت‌وگوی همشهری با قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

شورای هماهنگی جدید

اشاره: لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران و قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. وقتی در مورد پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری نهم با او صحبت می‌کنیم از چهره‌اش می‌توان حدس زد که رضایت زیادی از این موضوع دارد. در طول مصاحبه بارها تأکید می‌کند که اولویت اول ما شکست جریان دوم خرداد بود. فروزنده انتقادات بسیار زیادی بر جریان دوم خرداد دارد و تعامل احزاب اصول‌گرا با احزابی مانند مشارکت را کاری بیهوده می‌داند و معتقد است دیدار اعضای شورای مرکزی مؤتلفه و مشارکت هیچ حاصلی نداشته است. وحدت اصول‌گرایان را امری حیاتی می‌داند و معتقد است باید راهکاری غیر از شورای هماهنگی برای رسیدن به وحدت پیدا کرد.

* ارتباط جمعیت ایثارگران با احزاب دیگر به چه شکلی است؟
** رابطه ما با احزاب به دو بخش تقسیم می‌شود. احزابی که خودی هستند و به تعبیر مقام معظم رهبری دغدغه نظام را دارند، احزابی هستند که جمعیت ایثارگران با آنها تعامل دارد و با آنها تبادل نظر می‌کند و تلاش می‌کند که میان خود و آنها وحدت برقرار کند؛‌ البته به طور مشخص دوستان ما در مؤتلفه و احزاب همسو.
* ارتباط شما با مشارکت چه طول است؟
** ما مشارکت را در این دایره نمی‌بینیم، چون ما معتقدیم مشارکت نگاهش نسبت به نظام قابل قبول نیست مگر این که اصلاح شود.
* به هر حال مشارکت هم از احزاب درون نظام است.
** ما مشارکت را خارج از نظام نمی‌دانیم، اما بین احزاب تفکیک قائلیم. نقاط مشترک ما با مؤتلفه خیلی بیشتر است و نسبت به عملکرد مشارکت به شدت منتقدیم. ما معتقدیم بسیاری از حرکت‌های که در جهت براندازی انجام شد توسط کسانی صورت گرفت که با مشارکت ارتباط داشتند.
* ارتباط به چه شکل؟
** برخی عضو مشارکت بودند و برخی نیز با مشارکت ارتباط داشتند.
* آیا سیاست‌های کلی شما ارتباطی به نوع تفکر مشارکت دارد؟
** جمعیت ایثارگران اعتقاد زیادی به وحدت اصول‌گرایان دارد و در این راه تلاش‌های زیادی نیز انجام داده است. در حالی که از جریانی که اندیشه‌اش ماهیت لیبرالی داشت و دنبال وارد کردن نگاه‌های لیبرالی در نظام بود موجبات نگرانی ما را فراهم کرد.
* این جریان از چند سال قبل شروع به کار کرد؟
** از 16 سال قبل در حوزه اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی نگاه لیبرالی به وجود آمد که آثار سوء آن را الان می‌بینیم.
* آیا می‌توانیم بگوییم که سردمدار این جریان کارگزاران بودند؟
** به طور روشن نمی‌خواهم بگویم کارگزاران سردمدار بود، اما کارگزاران هم در این قصه کمک کرد. اما جریان دوم خرداد بسیار شدیدتر آن را دنبال کرد تا جایی که براندازی خاموش را مطرح کردند. البته با تلاش و کوششی که همه اصول‌گرایان در جهت حفظ ارزش‌ها انجام دادند، فضاسازی‌های شایسته‌ای شد.
* یعنی شما معتقدید دولت هفتم شوراهای اول و مجلس ششم قصد براندازی داشتند؟
** نگران بودیم. به دلیل این که این جریان در قدرت قرار گرفته بود. خوب شما تحصن نمایندگان را به چه تعبیر می‌کردید.
* دولت هفتم که تحصن نکرد؟
** بحث آقای خاتمی و نیروهای خط امام که در دوم خرداد بودند جدا است. منظور من آنهایی است که شعار عبور از خاتمی را مطرح کردند و با نیت کن‌فیکن کردن نظام وارد قدرت شدند. در حقیقت ما اینها را جریان دگر اندیشی می‌دانستیم که از خارج حمایت می‌‌شدند. الان هم حمایت می‌شوند. شورای هماهنگی نیروهای انقلاب ایجاد شد تا ارکان و سرچشمه نظام را سالم کند.
* اگر موافق باشید درباره شورای هماهنگی گفت‌وگو کنیم؛ چرا جمعیت ایثارگران موافق ادامه کار شورای هماهنگی نیست؟
** ببینید، رمز موفقیت نیروهای اصول‌گرا در وحدت و انسجام آنها بود. امروز که اصول‌گرایان در رأس قدرت قرار گرفته‌اند و مردم توقعاتی از آنها دارند، باید تلاش کنند که این وحدت را حفظ نمایند. جمعیت ایثارگران نیز به عنوان یک تشکیلات تکیف‌گرا، وظیفه خود می‌داند که به دنبال ایجاد وحدت باشد.
اصل وحدت از سوی همه پذیرفته شده است اما سازوکار رسیدن به آن باید تعریف شود. ما فکر می‌کنیم باید در شرایط فعلی الگوی مناسبی برای وحدت پیدا کنیم.
* شورای همانگی الگوی مناسبی نیست؟
** شورای هماهنگی برای آن مقطع خوب بود ولی در حال حاضر باید به فکر روش‌های جدیدتر باشیم.
* شرایط امروز چه تفاوت‌هایی با گذشته دارد؟
** در گذشته یک جریان دگر اندیشی به راه افتاده بود و می‌خواست به اصل نظام ضربه بزند. ما بسیج شدیم برای جلوگیری از آن هدف، اما امروز اصول‌گرایان در موضع قدرتند و باید به وحدت برسند تا عملکرد خوبی داشته باشند. ما معتقدیم وحدت، با مدل شورای هماهنگی حاصل نمی‌شود. ما در حال مذاکره با دوستان اصول‌گرا هستیم تا با انجام کارهای کارشناسی به ساز و‌کار رسیدن به وحدت دست یابیم. اگر در انتخابات خبرگان و شوراها لیست واحدی از اصول‌گرایان بیرون بیاید اوج وحدت را شاهد خواهیم بود.
* چنبش سیاسی گروه‌ها را در انتخابات پیش‌رو چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
** در جبهه اصول‌گرایان همه تلاش دارند که به وحدت برسند، در جبهه دوم خرداد نیز یک تیم متشکل از آقای خاتمی و آقای کروبی وجود دارد و یک تیم نیز از سوی افراطیون تشکیل شده است. من فکر می‌کنم ‌با مواضعی که افراطیون دارند و با توجه به انتقادهایی که به خاتمی و کروبی می‌کنند بعید است به یک نقطه مشترک برسند.
* یک نگرانی از عدم آماده شدن فضا برای حضور در انتخابات توسط اصلاح طلبان مطرح می‌شود. این را در چه جهتی ارزیابی می‌کنید؟
** من معتقدم که جریان دوم خرداد سخت در اشتباه است. از 4 تیر ماه که جریان اصول‌گرا پیروز شد جریان دوم خرداد شمشیر را از رو بسته است.
در واقع از روز اول انتقاد در مطبوعات شروع شد و باید بگویم در برخی موارد به فحاشی هم رسید.
الان هم استراتژی‌ای که دوم خرداد اتخاذ کرده است اشتباه است. آنها باید خودشان را باز سازی کنند. کسانی که به اعتقادات مردم حمله می‌کنند و به دگر اندیشان میدان می‌دهند باید خودشان را اصلاح کنند لازم نیست نگران فضا باشند. باید برخی از دوم خردادی‌ها که ما آنها را به تعبیر مقام معظم رهبری اصولگرا می‌دانیم دگر اندیشان را کنار بزنند. برای ما قابل قبول نیست کسی که یار امام بوده با کسی همشین شود که اصلاً‌ ما را قبول ندارد.
* در انتخابات خبرگان از چه جریانی پیروی می‌کنید؟
** ما خبرگان را حوزه تخصصی می‌دانیم و معتقدیم علما باید در این حوزه تصمیم بگیرند و طبیعتاً نگاه ما به علماست. باید دید روند آینده به چه شکل پیش می‌رود الان نباید مصداقی حرف بزنیم.
* شما با تجمع انتخابات خبرگان و شوراها موافقید؟
**بله
* دلیلش را بیان کنید؟
** انتخابات ضمن این که زمینه مشارکت مردم در اداره کشور را فراهم می‌کند اما یک‌سری هزینه‌ها هم دارد از جمله این که در کشور فضای سیاسی ویژه‌ای درست می‌شود و هزینه‌هایی هم بر کشور تحمیل می‌شود. بهتر است که انتخابات تجمیع شود تا هم مشارکت مردم حفظ شود و هم ما بتوانیم هزینه‌های مختلف سیاسی، مالی و نیروی انسانی را کاهش دهیم.
* شانس پیروزی کدام جریان را در انتخابات پیش‌رو بیشتر می‌دانید؟
** فعلاً فضای کسی کشور نزدیک به جریان اصولگرایی است. یعنی انصافاً عملکرد دولت نهم و ارتباط آن با مردم اعتماد زیادی را جلب کرده است. از طرفی عملکرد بسیار بد دوم خرداد در گذشته در عدم جلب اعتماد مردم شرایط را به نفع اصولگرایان کرده است به حدی که من فکر نمی‌کنم به این زودی جریان دوم خرداد بتواند عرصه سیاسی را در دست بگیرد.
* ارتباط و تعامل جمعیت ایثارگران با دولت به چه شکل است؟
**جمعیت ایثارگران تعامل سازنده با دولت را استراتژی خود قرار داده است. ما به دلایل متعدد معتقدیم که از دولت باید حمایت شود گرچه بر هر دولتی نقد وارد است. اما ترجیح ما این است که نقدها را در جلسات خصوصی مطرح کنیم. ما هیچ اعتقادی به رسانه‌ای کردن انتقاداتمان نسبت به دولت نداریم چرا که معتقدیم جریان خزنده‌ای در کشور وجود دارد که نمی‌خواهد دولت موفق شود. به نظر من یک خط این جریان از خارج از کشور کنترل می‌شود. زیرا آمریکا برای کشور ما برنامه‌ریزی دارد. البته تدبیر دولت قبلی و شخصی آقای خاتمی باعث به انزوا کشیدن جریان دگراندیش شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات