تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۸۹۱۵
سخن روز

لبنان زیر گیوتین پروسه هرج و مرج سازنده برای حذف مقاومت


"حسن هانی‌زاده" / کارشناس مسائل خاورمیانه          

حوادث دردناک اخیر لبنان ثابت کرد که برخی قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای، همچنان در صدد اجرای پروسه هرج و مرج سازنده در منطقه هستند و نمی خواهند بحران لبنان به صورت ریشه ای حل شود.

این حوادث تنها مربوط به لبنان نیست، بلکه حلقه به هم پیوسته ای است که از غزه فلسطین وشهرک صدر عراق تا بیروت امتداد دارد.

در این حلقه، آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه به عنوان طراحان اصلی هرج و مرج سازنده اجرای این پروسه را به عهده دارند.

اگرچه حوادث شهرک صدر و غزه و بیروت در سه حوزه جغرافیایی جداگانه شکل گرفت، اما به لحاظ راهبردی به هم مرتبط هستند، زیرا به نوعی امنیت رژیم صهیونیستی و آمریکا در خاورمیانه وابستگی مستقیم به این سه حوزه دارد.

در حوزه لبنان، شکست ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه بسیاری از موازنات نظامی و سیاسی را در خاورمیانه بر هم زد و شرایط امنیتی جدیدی را برای رژیم صهیونیستی به وجود آورد.

با توجه به اینکه تامین امنیت رژیم اسرائیل مهمترین هدف آمریکا وغرب تلقی می شود،بنابراین شکست ارتش رژیم صهیونیستی به مفهوم سقوط تدریجی این رژیم خواهد بود.

برای آمریکا وغرب، شکست ارتش اسرائیل که به عنوان مهمترین اهرم امنیتی و بقای این رژیم تلقی می شود؛ قابل تصور نیست و بنابراین پس از جنگ 33 روزه جولای 2006 کشورهای غربی و آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه تلاش کردند تا حزب‌الله را از صحنه عملیاتی وسیاسی لبنان حذف کنند.

کارشکنی جریان مشکوک 14 مارس که وابستگی آن به آمریکا وغرب کاملا آشکار است بخشی از فرایند تلاش برای حذف  حزب‌الله از صحنه سیاسی لبنان  به شمار می آید.

از سوی دیگر، دولت فواد سنیوره، با وجود اعتراضات گسترده مردمی وخروج شش وزیروابسته به طیف 8 مارس از کابینه با تکیه بر کمکهای آمریکا وغرب درصدد خلع سلاح حزب‌الله برآمد.

آخرین تلاش دولت سنیوره، برچیدن سیستم ارتباطی حزب‌الله در اطراف فرودگاه بیروت بود که این امر سبب توقف سیستم اطلاعاتی مقاومت اسلامی برای مقابله با دستگاه های جاسوسی اسرائیل و آمریکا خواهد شد.

از سوی دیگر جریان 14 مارس ودولت سنیوره در اقدامی مشکوک درصدد حذف هواداران مقاومت اسلامی از بدنه ارتش ودولت برآمدند و برکناری غیر قابل توجیه سرتیپ وفیق شقیر رئیس امنیت فرودگاه بیروت و یکی از افسران خوشنام شیعه در چارچوب این طرح قرار دارد.

کنفرانس مطبوعاتی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله وهشدار وی درباره اقدام دولت برای برچیدن سیستم مخابراتی حزب‌الله بخشی از توطئه مشترک دولت سنیوره،جریان 14 مارس،آمریکا،اسرائیل و چند کشورعرب منطقه را خنثی کرد.

این هشدار سبب شد که هواداران مقاومت اسلامی در یک حرکت خود جوش، دست به تظاهرات گسترده ای بزنند، اما تیراندازی هواداران طیف 14 مارس بهسوی تظاهر کنندگان، اوضاع بیروت را وارد مرحله بحرانی کرد.

همزمان با این شرایط، جنگ رسانه ای برخی کشورهای عربی علیه حزب‌الله، برای تحریک افکارعمومی به طور سازمان یافته آغاز شد واین امر به تشدید خشونتها دامن زد.

اکنون که دولت سنیوره تحت فشار طرفداران مقاومت اسلامی از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده است؛وزیران امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در اقدامی جانبدارانه، بدون توجه به ریشه های بحران، پشتیبانی خود را از دولت سنیوره اعلام کرده اند.

این موضعگیری نشان می دهد که اتحادیه عرب تحت تاثیر برخی کشورهای عربی که از یک منظور طایفه ای صرف به مسائل لبنان می نگرند مایل نیست حوادث لبنان به طور ریشه ای حل شود.

طرح نبیه بری رئیس پارلمان لبنان برای از سرگیری گفتگو میان همه طیفهای سیاسی وتعیین یک رئیس جمهوری توافقی و تشکیل یک دولت وحدت ملی، راهکار منطقی برای برون رفت لبنان از بحران فعلی تلقی میشود، اما این طرح به دلیل کار شکنی  جریان 14 مارس با شکست روبرو شد.

اکنون شرایط لبنان به گونه ای است که اگر دولت فواد سنیوره و جریان 14 مارس بر خواسته های خود برای انحصارقدرت پافشاری کنند؛ اوضاع این کشور بیش از پیش پیچیده تر خواهد شد ولبنان به سوی یک درگیری داخلی غیر قابل کنترل پیش خواهد رفت.

اما اگر طرح رئیس پارلمان لبنان برای حل مشکلات سیاسی این کشور از سوی جریان 14 مارس و سایر طیفهای سیاسی مورد توجه قرار گیرد و کشورهای عرب منطقه نیز از دخالت در مسائل لبنان خود داری کنند؛ قطعا این کشور به سمت استقرار وثبات پیش خواهد رفت و مقاومت اسلامی لبنان نیزتوجه خود را نسبت به مرزهای جنوب لبنان معطوف خواهد کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات