تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۹۰۶۵
مشروح نشست مطبوعاتی علی آهنی در پاریس:

پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب متناسب با پاسخ آن‌ها به بسته ایران است


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در پاریس علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در نشستی مطبوعاتی با جمعی از نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی مقیم فرانسه با اشاره به بسته پیشنهادی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با ارائه این بسته پیشنهادی عملاً اراده جدی خود را برای دنبال کردن مذاکرات و تبادل سازنده بر مبنای احترام و اعتماد متقابل به عنوان منطقی ترین روش حل مسائل و مشکلات بین المللی از جمله موضوع هسته‌ای ایران نشان داده است.

وی در این نشست در خصوص گزارش اخیر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:‌ در گزارش البرادعی نکات مهمی است که درخور توجه می باشد. وی در گزارش خود به بازرسی های سر زده‌ای اشاره کرده است و می گوید که در کنار بازرسی های معمول آژانس،‌ از مارس 2007 میلادی 14 بازرسی سرزده صورت گرفته است.

آهنی افزود:‌ در گزارش ضمن اشاره به ماهیت صلح آمیز و شفاف برنامه هسته‌ای ایران اعلان شده است که هیچ مدرکی دال بر انحراف برنامه اتمی ایران به سوی فعالیت های نظامی دیده نشده است که این نکته مهمی از نظر ماست.

وی اضافه کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود همچنین آورده است که تمام مواد اتمی ایران در مراکز غنی سازی همچنین آبشارهای نصب شده در ایران تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارد و آژانس هر لحظه می تواند آن ها را کنترل کند. آژانس تاکید دارد که پاسخ تمام مسائل حل نشده داده شده است.

آهنی یادآور شد:‌ در ماه اوت ایران توافقی با آژانس منعقد کرد که بر اساس آن شش مورد ابهامی، پاسخ داده نشده و می بایست پاسخ داده شود که این کار صورت گرفت و این گزارش در همین ارتباط به همکاری جدی ایران و به این امر که ایران امکان دسترسی برای بازرسان آژانس به تأسیسات و افراد را فراهم کرده است، اذعان دارد.

وی افزود: این گزارش همچنین اشاره دارد که تمام مواد UF6 (هگزافلورور اورانیوم) تولیدی در اصفهان تحت کنترل آژانس قرار دارد و ایران دسترسی آژانس به گزارش حسابرسی در مورد مواد و فعالیت های اظهار شده خود را فراهم آورده است و از این رو آژانس امکان تایید و بررسی عدم انحراف مواد هسته‌ای اظهار شده را داشته است.

سفیر کشورمان در پاریس گفت: بعد از پاسخ به شش سؤال مورد نظر آژانس و تایید ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس و بررسی و نظارت آژانس،‌ فعالیت های هسته‌ای ایران در چارچوب ان پی تی و موافقتنامه جامع پادمان قرار دارد و دیگر نه ابهامی و نه نگرانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران نباید وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد:‌ در نتیجه اجرای موافقتنامه جامع پادمان آژانس در ایران باید روال عادی خود را از سرگیرد و موضوع هسته‌ای ایران در دستور کارعادی آژانس قرار گیرد.

آهنی با اشاره به برخی اتهامات وارده گفت:‌ اتهامات برخی کشورها به ویژه امریکا بدون پایه و اساس است. در حالی که بررسی این اتهامات در چارچوب شش مساله مورد اشاره نبود اما ایران یک بار دیگر برای نمایش حسن نیت خود و تمایل به همکاری حاضر شد مدارک مربوط به این اتهامات را مورد مطالعه قرار دهد و ارزیابی خود را به آژانس اعلان کند.

وی اظهار داشت:‌ اما کشورهایی که این مدارک را در اختیار آژانس گذاشتند حاضر نیستند به آژانس اعتماد کنند و تمام مدارک و اطلاعات مورد ادعا را در اختیار آژانس قرار نداده اند. این یک مساله مهم است زیرا تا زمانی که آژانس اجازه نیافته باشد این مدارک را در اختیار ایران بگذارد چگونه از ایران می توان انتظار داشت به این سوالات پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: با این حال ایران این مسائل ادعایی را مورد بررسی قرار داد و در 23 مه ارزیابی و پاسخ خود را در اختیار آژانس قرار داد.

آهنی گفت:‌ از این پس طول دادن موضوع هسته‌ای ایران و مانع شدن از آژانس در بررسی موضوع هسته‌ای ایران به عنوان یک موضوع عادی بر اساس مفاد موافقتنامه جامع پادمان و فعالیت آژانس امری سیاسی و غیرقابل قبول است که موجب وارد آمدن خدشه به اعتبار آژانس می شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که موضوع اتمی ایران باید در سطح آژانس یعنی تنها ارگان ذیصلح وابسته به سازمان ملل متحد و همچنین به دور از هرگونه تهدید و فشارهای سیاسی بررسی و حل و فصل شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخش دیگری از این نشست به بسته پیشنهادی ایران اشاره کرد و گفت: بسته پیبشنهادی ایران در قالب پارادایم های مشترکی شامل مسائل سیاسی،‌ موضوعات اقتصادی و هسته‌ای همچنین امنیت انرژی تهیه شده است .

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که در قالب بسته پیشنهادی ایران بررسی و کمک به حل شمار زیادی از مسائل منطقه ای و بین المللی در زمینه سیاسی و اقتصادی وجود دارد و این بسته می تواند فرصت های مهمی را برای همکاری های سازنده در چارچوب فضای اعتماد متقابل ایجاد کند.

آهنی خاطرنشان ساخت: ایران به عنوان کشوری مسئول در عرصه بین المللی امیدوار است که بسته پیشنهادی اش به عنوان پایه مذاکرات سازنده قرار گیرد به طوری که به کشورهای مختلف امکان دهد تا ازحقوق مشروع خود در چارچوب معاهدات بین المللی برخوردار شوند. ما امیدواریم این بسته پیشنهادی نقشه راهی به منظور حل مشکلات بین المللی از جمه مساله خلع سلاح جهانی، تقویت مکانیسم های بین المللی به ویژه معاهده ان پی تی و دسترسی کشورها به تکنولوژی هسته ای صلح آمیز باشد.

وی با بیان این که - بسته پیشنهادی ایران مبنای جامع و متنوعی برای مذاکرات و پیشرفت آن می باشد،‌ افزود: ازهمین رو جمهوری اسلامی ایران با ارائه این بسته پیشنهادی عملا اراده جدی خود را برای دنبال کردن مذاکرات و تبادل سازنده بر مبنای احترام و اعتماد متقابل به عنوان منطقی ترین روش حل مسائل و مشکلات بین المللی از جمله موضوع هسته ای ایران نشان داده است.

آهنی خاتمه تأکید کرد: به منظور آغاز مذاکرات مفید و سازنده ضروری است که این امر بدون هیچ پیش شرطی صورت گیرد و مذاکرات در شرایطی برابر و بدور از هر گونه تهدید آغاز شود.

عدم پاسخ مثبت به بسته پیشنهادی ایران واکنش مشابه به همراه خواهد داشت

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در ادامه این نشست، در مورد بسته پیشنهادی گروه 1 + 5 تایید کرد: خاویر سولانا قرار است به زودی به ایران برود و بسته گروه 1+ 5 را ارائه کند. ارائه بسته های پیشنهادی به طرفین امکان می دهد تا وارد مرحله مذاکرات جامع به منظور حل مشکلات منطقه ای و بین المللی شوند.

وی در مورد تاریخ سفیر سولانا به ایران گفت: تاریخ سفر وی در حال تنظیم است و احتمالا طی روزهای آینده این سفر انجام خواهد شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در خصوص این سوال که سولانا پیشنهادات خود را دارد و شما پیشنهادات خود را دارید،‌ کار به چه شکلی خواهد بود افزود: ما پیشنهادات خود را ارائه کردیم و در انتظار پاسخ مساعد و واکنش گروه 1 + 5 هستیم و بدیهی است که پیشنهادات آنان را نیز بررسی کنیم.

وی در خصوص این که بسته پیشنهادات ایران شامل چه مواردی است اظهار داشت: من در اظهارات خود به محورهای این بسته اشاره کردم و این بسته فراتر از موضوع هسته‌ای است. در این بسته مباحث دیگری از جمله مباحث منطقه ای، جهانی،‌ اقتصادی، ‌انرژی، تروریسم، ‌مهاجرت و مسائل متعددی است که به اعتقاد ما می توان در شرایط برابر و با احترام متقابل به بحث و حل آن ها پرداخت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مورد این که آیا هدف این پیشنهاد آمریکا بوده است،‌ گفت : خیر این بسته به سولانا به عنوان نماینده کشورهای 1 + 5 ارائه شده است. بدیهی است که آمریکا نیز در جمع این گروه است.

وی در مورد این که اگر بسته پیشنهادی ایران رد شود آیا ایران نیز بسته پیشنهادی گروه 1 + 5 را رد می کند، پاسخ داد:‌ امیدوارم چنین نشود ما انتظار عکس العمل مثبتی از کشورهای یاد شده داریم. اگر آن ها پاسخ مثبتی ندهند طبیعی است که ما نیز همانگونه عمل خواهیم کرد.

آهنی در خصوص این که ایران با ارائه این بسته عملا آمادگی خود را برای حل برخی موضوعات با اوراک اوباما یا رئیس جمهوری آینده آمریکا نشان نداده است،‌ گفت: ‌این بسته برای فلان یا بهمان شخصیت تهیه نشده است. این پیشنهادات حاوی موضوعات متعددی است که بین ایران و کشورهای گروه 1 + 5 قابل بررسی است.

وی با تاکید بر حقوق مسلم ایران از جمله مساله غنی سازی در جواب به این پرسش که اگر 1 + 5 حاضر به مذاکره در صورت تعلیق غنی سازی حاضر به مذاکره شود شما به آن عمل می کنید، خطاب به پرش کننده، پاسخ داد: اگر به اظهارات من دقت کرده باشید گفتم ورود به مذاکرات بر مبنای انجام بدون هیچ پیش شرطی است. در نتیجه باید واقع‌بین بود. چگونه می توان در مذاکرات برای حل مشکلات و رسیدن به هدف پیش شرط قرار داد یا از مجازات و تهدید برای پیشبرد مذاکرات استفاده کرد.

سفیر کشورمان در پاریس در مورد عوامل جدید از جمله غنی سازی در جای دیگر گفت: ما کاملا باز رفتار کردیم و در این مورد نیز آماده بررسی هستیم. بحث کنسرسیوم در جاهای مختلف از جمله ایران نیز قابل بررسی است.

آهنی در خصوص این که آیا هنوز طرح روسیه روی میز است و آیا ایران حاضر است غنی سازی را در روسیه انجام دهد، گفت: این طرح هیچ گاه رد نشده است و ما آماده ایم هر طرحی را که حقوق تعریف شده ما در ان پی تی را رعایت کند بررسی کنیم. اگر حقوق ما رعایت شود ما هر راه حل پیشنهادی را مبنی بر این که به حقوق ما خدشه وارد نسازد،‌ مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد این که آیا به طور مثال شما انتظار دارید که تمام کشورهای منطقه نظیر اسراییل به ان پی تی بپیوندند و به بازرسی های آ‌ژانس تن در دهند،‌ و این از نظر شما یک شرط است، گفت:‌ این شرط ما نیست ما خواستار تشویق همه کشورها به پیوستن به آژانس هستیم. ما طرفدار فن آوری غیر نظامی هسته ای می باشیم و بدیهی است اگر کشوری تحت نظارت آژانس نباشد این امر نه فقط برای ما برای تمام کشورها موجب نگرانی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در خصوص برخی موارد ادعایی از سوی آمریکا گفت: برای بررسی این موارد ادعایی باید امکان بررسی مدارک را داشت. این کار دشواری نیست که حتی به فرانسه اتهام وارد ساخت که یک آزمایش جدید هسته‌ای جدید انجام داده، اما باید بتوان آن را اثبات کرد. ولی آمریکا حاضر نمی شود که مدارک برای بررسی به ما یا حتی به آژانس داده شود.

وی یادآور شد:‌ گروه البرادعی دو الی سه بار به ایران سفر کرد. در این تماس ها آن ها مدارکی را نشان دادند که به اعتقاد ما ساخت چنین مدارکی کار خیلی سختی نیست. آن ها با این کار می خواهند مانع از بسته شدن موضوع ایران شوند.

وی تصریح کرد: ما آماده همکاری جدی با آژانس هستیم اما در عین حال باید حسن نیت داشت و از این امر سوء‌استفاده نکرد. اگر آمریکایی ها صادق بودند باید مدارک خود را در اختیار آژانس قرار می‌دادند.

وی در خصوص این که آیا فکر می کنید برخی افراد آژانس مانند دوره قبل از حمله آمریکا به عراق با آمریکا همکاری می کنند،‌ گفت: ‌من نمی خواهم در این مورد قضاوتی داشته باشم اما همه چیز ممکن است. شما می دانید که آمریکا فشار سنگینی را بر اکیپ آقای البرادعی وارد می آورد تا اجازه ندهد این موضوع بسته شود.

وی در مورد رفتار – هاینونن- معاون البرادعی گفت: رفتار و عکس العمل –هایننونن- خصوصا در این مورد سبب تعجب بسیاری در این زمینه شد. زیرا وی وارد مرحله ای غیر معمول در روال آژانس شد به گونه‌ای که اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به انتقاد از وی پرداختند. به نظر ما باید موقعیت آژانس را رعایت کرد و صادق بود. نباید اجازه داد اطلاعات آژانس به بیرون درز کند زیرا یکی از ضرورت های همکاری صادقانه با آژانس وجود اعتماد به آن است.

وی در مورد این که آیا در بسته پیشنهادی ایران به مساله فلسطین نیز اشاره شده است یا نه گفت: فکرمی کنم که این موضوع یکی از موضوعات مهم سیاسی در منطقه است و ما به دنبال حل این مشکل که متاسفانه 60 سال به طول انجامیده هستیم. باید راه حلی برای این مساله یافت شود.

وی اظهار داشت: در همین راستاست که ما راه حلی بر اساس همه پرسی ارائه داده ایم. ما معتقدیم باید میان تمام فلسطینی های سرزمین اشغالی چه مسلمان، چه مسیحی و چه یهودی با حضور تمام فلسطینیان آواره ای که مایل به بازگشت هستند، یک همه پرسی برگزار شود و نتیجه آن هرچه بود جامعه بین المللی به آن تن در دهد.

آمریکایی‌ها در گفتار خود صادق نیستند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس، افزود: عراق دولت خود را دارد که بر اساس قانون و به روش دمکراتیک انتخاب شده است. این کشور مشکلات داخلی خود دارد. مشکلاتی نیز با امریکا دارد. من معتقدم باید به این کشور کمک کرد و به گمان ما همسایگان عراق می توانند در یافتن راه حل برای این مشکلات کمک کنند.

وی اظهار داشت:باید به عراق کمک کرد تا آن ها خود حل مشکلات خود را برعهده گیرند از جمله آموزش و آماده سازی نیروهای انتظامی و ارتش عراق کمک کرد. جالب این جاست که در این زمینه آمریکا حتی حاضر نشده کمکی کند. حضور آن ها بهانه ای برای افزایش خشونت ها شده است و از طرفی آن ها نیز در مبارزه با مخالفان ناتوانند. شما می دانید امروز آمریکایی های حتی مخالف آنند که پرونده مبارزه با تروریسم در دست دولت عراق باشد. زیرا این موضوعی حساس است که به آن ها امکان می دهد مسائل را آن گونه که خود می خواهند پیش ببرند.

آهنی در مورد علت عدم ادامه ملاقات با سفیر آمریکا در عراق گفت: برای ادامه چنین مذاکراتی باید حسن نیت داشت اما هر بار خصومت و رفتار آمریکا مانع از ایجاد جو مساعد شده است. آمریکایی‌ها در گفتار خود صادق نیستند.اگر آن ها صادق بودند امکان آن بود که به این مساله فکر کرد.

وی در مورد اظهارات رئیس جمهوری ایران در مورد اسراییل گفت: شما خوب می دانید که آقای احمدی نژاد هرگز اسراییل را تهدید نکرده است. وی تحلیلی از شرایط داد و گفت سیاست جنایتکارانه اسراییل می تواند به شرایطی بیانجامد که از نقشه جهان محو شود. این تحلیل ایشان بود شما می توانید مخالف آن باشید اما هرگز او اسراییل را به محو از نقشه جهان تهدید نکرده است.

آهنی در پاسخ به سوالی در مورد حوادث شیراز تاکید کرد که عوامل دستگیر شده اعتراف کرده اند که آن ها برنامه ای برای ایجاد اختلال در ایران داشته اند و از سیا دستور گرفته اند و این مطلب موثق است.

وی در خصوص توافق سوریه و اسراییل و بازپس دادن جولان و احتمال دور شدن سوریه از ایران گفت: ما در صورت موفقیت سوریه به بازپس گیری جولان به این کشور تبریک می گوییم. در خصوص مناسبات خود با سوریه نیز ما به سوری ها اعتماد کامل داریم و با این کشور مناسباتی محکم و استراتژیک داریم.

آهنی در خصوص ترور شهید مغنیه و دخالت احتمالی سوریه در آن گفت: باید دید که چه کسی از این ترور سود می برد. بر اساس شواهد موجود این اسراییلی ها هستند که از این اقدام سود می برند. آن ها قبلا هم تلاش کرده بودند که حزب الله را منفعل سازند. بر اساس اطلاعات موجود اسراییل پشت این ماجرا است.

وی در مورد حزب الله و نقش این گروه در لبنان افزود: حزب‌الله گروهی سیاسی و نیروی مقاومت در لبنان است که برای دفاع از این کشور و مشکلات آن تلاش می‌کند.

سفیر کشورمان در مورد کمک جمهوری اسلامی ایران به برپایی نشست گروه های لبنانی در پاریس و کمک به فرانسه در این مورد افزود: ما نقش مهمی در کمک به فرانسه در گردآمدن تمام گروه‌ها داشتیم. زیرا در ابتدا حزب الله مایل به مشارکت در این نشست نبود و ما در تشویق آن ها برای شرکت در این اجلاس سهم موثری داشتیم.

وی اضافه کرد: در خصوص نشست دوحه نیز شما از نقش ایران مطلعید و در شرایطی که احتمال شکست این نشست وجود داشت همه به این امر اذعان داشتند که ایران نقش مهمی ایفا کرد.

آهنی تاکید کرد: ما همیشه تمام گروه ها را به تفاهم و حل مشکلات خود تشویق کردیم. ما از همان ابتدا مخالف بین المللی شدن مشکل لبنان بودیم و معتقدیم تمام کشورهایی که در این کشور نفوذ دارند باید گروه های لبنانی را به حل مشکلات خود تشویق کنند.

وی در همین حال تایید کرد: بدیهی است که فرانسه تعلقات خود به لبنان را داشته باشد. ایران نیز علاقه مندی های خود به این کشور را دارد. فرانسه می تواند در حل مشکلات لبنان مفید باشد اما این امر به میزان بی طرفی فرانسه بستگی دارد اگر فرانسه بی طرف باشد این امر می تواند خیلی کمک کند زیرا فرانسه تعلقات و نفوذ خود را در لبنان دارد درست مانند ایران.

وی در مورد شیطنت آمریکایی ها در لبنان گفت: فرانسه مایل بود که به حل مشکلات لبنان کمک کند و ابتکاراتی نیز قبل از نشست دوحه انجام داد اما بر اساس اطلاعاتی که داریم بعد از برخی پیشرفت های اولیه از سوی فرانسه، آمریکایی ها مانع این پیشرفت شدند زیرا منافع آمریکایی ها در لبنان با منافع فرانسه متفاوت است. آن ها به راستی مایل به حل مشکل لبنان نیستند و بیش از همه به منافع اسراییل فکر می کنند.

وی در خصوص برداشت های بعدی از گزارش البرادعی و این که آیا هدف بسته پیشنهادی ایران جلوگیری از تصویب قطعنامه دیگری علیه ایران نیست گفت: برای قضاوت در مورد گزارش البرادعی باید تمام گزارش وی را خواند. آمریکایی ها همه کاری می کنند که این مساله حل نشود و می خواهند مجازات ها علیه ایران را تشدید کنند. این که واکنش کشورهای اروپایی‌، روسیه و چین چه خواهد بود مسلم آن است که الزاما در مسیر آمریکا نخواهند بود. خصوصا روسیه و چین.

وی در پایان نیز افزود: اقدام به ارائه احتمالی قطعنامه ای جدید علیه ایران به ویژه در زمان بررسی بسته های پیشنهادی کاری غیر معقول است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات