تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۹۱۹۹
در حاشیه سفر تاریخی رهبر انقلاب به استان فارس

حمایت‌های مستمر مقام معظم رهبری از دولت نهم (بخش اول)

احمد طالبی مقدمه: شاید در اکثر هجمه‌‌‌‌‌‌های سنگین مخالفان دولت اسلامی، پس از توکل و توسل به خداوند متعال و اهل بیت و حضرت ولی عصر(عج)، چشم به راه هر یک از سخنرانی‌‌‌‌‌‌های رهبری هستیم تا با افشای خط نفاق در مخالفت با رئیس‌جمهور مکتبی، با حمایت از دولت نهم، راه معاندین و مخالفین را سد کنند. وقتی هم که رهبر انقلاب به سفر می‌‌‌‌‌‌روند، این روند شتاب بیش‌تری می‌‌‌‌‌‌گیرد و در سفرهای قبلی از جمله سفر به سمنان و یزد این مسأله مشهود بود. اگر به درستی به نکات و اشارات رهبری در سخنان‌‌‌‌‌‌شان دقت کنیم، به خوبی می‌‌‌‌‌‌توانیم راه را دریابیم، خصوصاً درباره عملکرد دولت و شبهاتی که علیه آن مطرح می‌‌‌‌‌‌شود. از میان سخنرانی‌‌‌‌‌‌های مقام معظم رهبری در سفر به استان فارس، نکاتی که ایشان درباره دولت نهم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مطرح کرده و در آن علاوه بر دفاع از رویکردهای دولت نهم و رئیس‌جمهور، راه‌‌‌‌‌‌های انحرافی و بطلان برخی ادعاها را مورد اشاره قرار داده‌‌‌‌‌‌اند، در این نوشتار مورد بررسی قرار می‌‌‌‌‌‌گیرد.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم شیراز (11 اردیبهشت 87)
- انکار نقش مردم و بی‌‌‌‌‌‌اعتنایی به حضور مردمی – که متأسفانه امروز در بعضی از نگاه‌‌‌‌‌‌های شبه روشنفکرانه، انسان مشاهده می‌‌‌‌‌‌کند – خطا است. وقتی مردم به یک سمتی گرایش پیدا می‌‌‌‌‌‌کنند، کسانی که از این گرایش خود را منتفع نمی‌‌‌‌‌‌بینند، اسمش را می‌‌‌‌‌‌گذارند حرکت پوپولیستی و حرکت عوامگرائی! این خطا است.
- دو سال است که قدرت‌های استکباری مرتب تهدید می‌‌کنند که ما ملت ایران را تحریم می‌‌‌‌‌‌کنیم و محاصره می‌‌‌‌‌‌کنیم! انگار تا حالا این کار را نکرده‌‌‌‌‌‌اند.
- دشمنان ملت ایران منتظرند که از هر مسأله کوچک یا بزرگی، برای شکستن عزم و همت ملت ایران استفاده کنند؛ حتی از بلایای طبیعی مثل زلزله و خشکسالی، یا از چیزهایی که در دنیا عمومیت دارد مثل گرانی. الان شما اگر به تحلیل‌های رادیوهای بیگانه نگاه کنید، می‌‌‌‌‌‌بینید یکی از محورهایی که دشمنان ما در تبلیغات‌‌‌‌‌‌شان از آن استفاده می‌‌‌‌‌‌کنند، مسائل اقتصادی است؛ بلکه بتوانند در عزم ملت ایران خلل وارد کنند. مردم ایران، مسؤولین خودشان را شناخته‌‌‌‌‌‌اند. اینی که این جور وانمود بشود که اگر در وضع اقتصادی جامعه مسأله «گرانی» پیش می‌‌‌‌‌‌آید، به خاطر این است که مسؤولین دولتی و مسؤولین بخش‌های مختلف توجه ندارند، این خطا است؛ آن‌ها کاملاً توجه دارند و می‌‌‌‌‌‌دانند چه دارد اتفاق می‌‌‌‌‌‌افتد.
- امروز دنیای غرب بیش از دیگران درگیر مشکلات اقتصادی است. خودشان اعلام می‌‌‌‌‌‌کنند بحران اقتصادی‌‌‌‌‌‌ای که امروز از آمریکا شروع شده است و به تدریج دارد گریبان اروپا را هم می‌‌‌‌‌‌گیرد و به بعضی از کشورهای دیگر هم سرایت می‌‌‌‌‌‌کند، در شصت سال گذشته – یعنی از بعد از جنگ بین‌‌‌‌‌‌الملل اول تا امروز – سابقه نداشته است. سازمان ملل در دنیا اعلام بحران غذایی کرده است. ملت ایران به فضل پروردگار و به لطف الهی مشکلاتش از بسیاری از همین کشورهای مدعی کم‌تر است و با همت مسؤولین و همت مردم، باید بتوانند همین مشکلاتی را هم که وجود دارد، برطرف کنند؛ این همت همه را می‌‌‌‌‌‌طلبد.
- امروز دشمن چشمش به نقطه حساس اقتصادی است تا بلکه بتوانند این کشور را از لحاظ اقتصادی دچار اختلال کنند. هر چه می‌‌‌‌‌‌توانند اختلال ایجاد کنند و هر چه هم نمی‌‌‌‌‌‌توانند، در تبلیغات‌‌‌‌‌‌شان وانمود کنند که اختلال هست! این کاری است که امروز در تبلیغات دشمنان ما، با قدرت و به شکلهای مختلف انجام می‌‌‌‌‌‌گیرد. راه مقابله هم انضباط مالی و صرفه‌‌‌‌‌‌جویی و نگاه پرهیزگرانه به مصرف‌‌‌‌‌‌گرایی است.
- امروز خوشبختانه ملت ایران به پرداختن هزینه‌‌‌‌‌‌هایی که سنگین بوده است – اما ملت ایران با شوق و رغبت و با رشادت تمام، این هزینه‌‌‌‌‌‌ها را پرداخته است – توانسته گذرگاه‌‌‌‌‌‌های زیادی را طی کند و راه دشواری را پشت سر بگذارد و بحمد الله خود را به این نقطه‌‌‌‌‌‌ای که امروز در آن هستیم، برساند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار معلمان استان فارس (12 اردیبهشت 87)
- یکی از بهترین سنتهایی که در این کشور بعد از انقلاب گذاشته شد – مرحوم شهید باهنر که رحمت و رضوان خدا بر او باد، پایه‌‌‌‌‌‌گذار این کار بود – همین معاونت پرورشی است. آمدند به بهانه‌‌‌‌‌‌هایی این را تعطیل کردند. حالا نمی‌‌‌‌‌‌خواهیم سوء ظن گونه به این مسأله نگاه کنیم، اما به هر حال کج سلیقگی بود. به این عنوان که پرورش باید به وسیله معلمین متنوع در کلاسها انجام بگیرد و نباید جدا باشد، این کانونی را که مخصوص اقدام پرورشی بود، تعطیل کردند... مسأله امور پرورشی بسیار مهم است. حالا به صورت معاونت و سازماندهی خوب و قوی و کارآمد، نه فقط شکلی. (توضیح: دولت دوم خرداد معاونت پرورشی را تعطیل کرد بعداً احیا شد.)
- به برکت این بیعت نسل کنونی – که خوشبختانه کشور ما سرشار از جوان و نشاط جوانی است – خیلی کارهای بزرگ را می‌‌‌‌‌‌توانیم انجام بدهیم. یک نمونه‌‌‌‌‌‌اش این مسأله انرژی هسته‌‌‌‌‌‌ای است که شما ببینید ملت ایران دنیا را متوجه خود کرده. درست است که سیاستمدارها و تبلیغاتچی‌‌‌‌‌‌ها دشنام می‌دهند، اما شما بدانید ملتها تحسین می‌‌‌‌‌‌کنند. خود آن سیاستمدارها هم در دلشان ایران را تحسین می‌‌‌‌‌‌کنند. مذاکرات گوناگون را – چه در آژانس هسته‌‌‌‌‌‌ای، چه در بعضی از محافل سیاسی – برای ما می‌‌‌‌‌‌آورند، می‌‌‌‌‌‌بینیم ملت ایران را به خاطر پیگیری، به خاطر اشتیاق به دانش، اصرار بر حفظ این غرور علمی و ملی تحسین می‌‌‌‌‌‌کنند و شگفت‌‌‌‌‌‌زده می‌‌‌‌‌‌شوند. همه این گزارشهایی که ما داریم، این را نشان می‌‌‌‌‌‌دهد. این یک نمونه‌‌‌‌‌‌اش است.
بیانات رهبر انقلاب در مراسم نظامی مشترک یگان‌های نیروهای مسلح استان فارس (12 اردیبهشت 87)
- ما امروز با اقتدار ملت ایران در عرصه‌‌‌‌‌‌های جهانی اثبات کردیم که ملت ایران و ایران اسلامی هیچ تهدیدی برای کشورهای همسایه و دیگران نیست.
- ما این سخنان تهدیدآمیز و لحنهای دشوار و خشن بلندگویان استکبار را به چیزی نمی‌‌‌‌‌‌شماریم؛ به اینها اهمیتی نمی‌‌‌‌‌‌دهیم؛ اینها جنگ روانی است. خوب می‌‌‌‌‌‌دانیم که این جرأت و این گستاخی در دشمنان ملت ایران نیست که وارد میدانی شوند که خروج از آن میدان برای آنها امکانپذیر نیست؛ این را می‌‌‌‌‌‌دانیم.
- ملت ایران ابرقدرتها را شناخت، امروز هم می‌‌‌‌‌‌شناسد. موضع‌‌‌‌‌‌گیری‌‌‌‌‌‌های ملت ایران و مسوولان نظام جمهوری اسلامی در مقابل آمریکای جنایتکار، براساس همین معرفت عمیق است.
بیانات در جمع جانبازان و ایثارگران و خانواده‌‌‌‌‌‌های شهدای استان فارس (13 اردیبهشت 87)
- امروز در اعماق دل ملتهای مسلمان، مفاهیم انقلاب اسلامی روز به روز رسوخ بیشتری پیدا می‌‌‌‌‌‌کند؛ این نه حرف من، بلکه محصول تحلیلهای کسانی است که دشمن‌‌‌‌‌‌ترین دشمنان‌‌‌‌‌‌شان، ملت ایران و انقلاب اسلامی است! آنها می‌‌‌‌‌‌گویند؛ آنها شهادت می‌‌‌‌‌‌دهند. اینی که می‌‌‌‌‌‌بینید تهدید می‌‌‌‌‌‌کنند و علیه ملت ایران عربده می‌‌‌‌‌‌کشند، به خاطر همین تحلیل است؛ می‌‌‌‌‌‌ترسند! می‌‌‌‌‌‌بینند این حادثه خاموش نشد؛ می‌‌‌‌‌‌بینند این موج کم‌‌‌‌‌‌رنگ نشد و مرتب برجسته‌‌‌‌‌‌تر و گسترده‌‌‌‌‌‌تر و عمق آن بیشتر می‌‌‌‌‌‌شود؛ لذا می‌‌‌‌‌‌ترسند.
- یک روزی آنها خیال کردند توی این کشور انقلاب تمام شده؛ علت هم این بود که چند تا آدم غافل و نادان یا گفتند: انقلاب تمام شد، یا گفتند: اسم شهدا را دیگر نیاورید، یا گفتند: اما را باید به موزه تاریخ سپرد و از این حرفها! آن بی‌‌‌‌‌‌عقلی‌‌‌‌‌‌هایی که از این حرفها می‌‌‌‌‌‌خواستند برای سیاستهای خودشان تحلیل درست کنند، باور کردند، خیال کردند انقلاب تمام شد. امروز که انسان نگاه می‌‌‌‌‌‌کند، آثار یأس از آن تحلیل را سخنان و در تحلیلهاشان می‌‌‌‌‌‌بیند. از ملت ایران، از عظمت ایران، از استقلال ایران و از استعداد جوانهای ایران، احساس واهمه می‌‌‌‌‌‌کنند.
- بعضیها می‌‌‌‌‌‌گویند آقا! چرا دشمنی آمریکا را تحریک می‌‌‌‌‌‌کنید؟ خب، اگر بخواهیم دشمنی آمریکا را تحریک نکنیم، باید بگیریم بخوابیم، از کار و تلاش دست برداریم و افتخارات خودمان را فراموش کنیم! آن وقت آمریکا از ما ممنون خواهد شد؛ آمریکا این است. آیا ملت ایران به این راضی است؟! آنها به خاطر این که فلان مسؤول در کشور فلان حرف را زده است یا سیاست ما فلان جور حرکت کرده است، با ما دشمن نیستند؛ نه، آنها به خاطر بیداری ملت ایران با ما دشمنند. هر جا کانون بیداری است، آماج مهمتری برای حمله دشمنان این ملت است.
بیانات رهبر انقلاب در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌‌‌‌‌‌های شیراز (14 اردیبهشت 87)
- گفته شد در مورد حمایت از نخبگان، کم‌‌‌‌‌‌کاری صورت می‌‌‌‌‌‌گیرد. باید توجه داشته باشید که در همه کار، از جمله در این کار، ساز و کار تشکیلاتی و اداری نقش مهمی دارد. این نه به معنای گم شدن در هفت توی بوروکراسی و دیوان سالاری است، بلکه به معنای بودن تشکیلات، بودن مسؤول و وجود یک مرکز فکر است؛ و این به نظر ما در یکی دول سال اخیر به بهترین وجهی انجام گرفته است. یعنی در سطح معاونت رئیس جمهور، یک دانشگاهی برجسته را گذاشته‌‌‌‌‌‌اند و آن طوری که من گزارش دارم و تا حدود زیادی اطلاع دارم، کارهای خوبی دارد انجام می‌‌‌‌‌‌گیرد.
- مطرح کردن نظریه‌‌‌‌‌‌های اجرایی دولت، قبل از ورود در مرحله آزمون و خطا، در دانشگاه‌‌‌‌‌‌ها و مراکز تحقیقاتی؛ این خیلی خوب است. البته من به شما عرض بکنم؛ مسؤولین دولت و رئیس جمهور محترم غالباً مدعایشان این است که این کار را انجام می‌‌‌‌‌‌دهند؛ نمی‌‌‌‌‌‌شود گفت که مطلقاً نمی‌‌‌‌‌‌کنند. بنده بارها همین موضوع را به مسوولین، از جمله رئیس جمهور بسیار پرکار و زحمتکش و صمیمی‌‌‌‌‌‌مان گفته‌‌‌‌‌‌ام؛ ایشان هم می‌‌‌‌‌‌گوید ما مطرح می‌‌‌‌‌‌کنیم، در دانشگاه مطرح کردیم، یا فلان گروه تحقیقاتی اقدام کردند. ولی به هر حال ایده خوبی است.
- امروزه ما می‌‌‌‌‌‌بینیم که عنوان «ما می‌‌‌‌‌‌توانیم» در همه هست. واقعاً هم اگر بگویند آقا شما می‌‌‌‌‌‌توانید بزنید روی دست صنعتگران پیشرو دقیقتر و ظریف‌‌‌‌‌‌ترین صنایع دنیا، شما می‌‌‌‌‌‌گویید بله؛ اگر همت کنیم، تلاش کنیم، می‌‌‌‌‌‌توانیم. واقعاً جوان دانشمند مسلمان در جمهوری اسلامی خودش را قادر بر هر کاری می‌‌‌‌‌‌داند.
- همه کسانی که به نحوی از انقلاب یا از هدفهای انقلاب متضرر می‌‌‌‌‌‌شدند، اینها جلوی انقلاب ایستاده‌‌‌‌‌‌اند. از امنیت یک عده‌‌‌‌‌‌ای متضرر می‌‌‌‌‌‌شوند، از عدالت یک عده‌‌‌‌‌‌ای متضرر می‌‌‌‌‌‌شوند، از نفی حاکمیت طاغوت یک عده‌‌‌‌‌‌ای متضرر می‌‌‌‌‌‌شوند، از نفی سلطه بیگانه یک جماعتی متضرر می‌‌‌‌‌‌شوند، از نفی استبداد یک عده‌‌‌‌‌‌های متضرر می‌‌‌‌‌‌شوند. اینها را شما می‌‌‌‌‌‌دانید؛ توضیح لازم ندارد. کی‌‌‌‌‌‌ها از عدالت یا از استقلال یا از آزادی و امثال اینها متضرر می‌‌‌‌‌‌شوند؟ اینها همه در مقابل انقلاب صف کشیده‌‌‌‌‌‌اند. تا الان هم این صف‌‌‌‌‌‌کشی ادامه دارد.
- امروز بدون تردید همه آن صف آرایی‌‌‌‌‌‌هایی که روز اول علیه این انقلاب بود، وجود دارد؛ بعضی شکل عوض کرده، بعضی صف‌‌‌‌‌‌آرایی‌‌‌‌‌‌ها هم به مرور زمان اضافه شده است.
- آمریکا با همه توان خودش امروز در مقابل ملت ایران ایستاده است. این همه توان آمریکا است؛ توان تبلیغاتی، توان سیاسی، توان اقتصادی، نفوذ بین‌‌‌‌‌‌المللی.
- مسأله بزرگ کردن ایران یک مسأله بنیانی است در تفکر سیاستمداران سلطه در آمریکا؛ حقیقتاً همین طور است. قوام آنها به تجاوز طلبی و به سلطه و دست‌‌‌‌‌‌اندازی به این جا و آن جا دنیا است. دولت‌‌‌‌‌‌ها را قانع کردند، ملتها را هم ساکت کردند. تنها پرچمی که در مقابل آنها ایستاده است، دولت و ملت بدون تفاوت کجا است؟ جمهوری اسلامی آحاد مردم و دولت، همراه آنها؛ و رئیس جمهور، همراه آنها؛ و مسوولین کشور، همراه آنها، بدون تقیه ظلم را نفی می‌‌‌‌‌‌کنند، تبعیض را نفی می‌‌‌‌‌‌کنند، دست‌‌‌‌‌‌اندازی را نفی می‌‌‌‌‌‌کنند، تبعیض را نفی می‌‌‌‌‌‌کنند، این خطر بزرگی است برای آن قدرتی که به درون حصارهای ملی خودش، خودش را محدود نمی‌‌‌‌‌‌کند.
- ما امروز از بیست سال قبل، از سی سال قبل خیلی جلوتریم، تجربه‌‌‌‌‌‌مان بیشتر است، مدیریتهای‌‌‌‌‌‌مان قویتر است، توانایی‌‌‌‌‌‌های علمی ما به مراتب جلوتر است، قدرت تحرک اقتصادی‌‌‌‌‌‌مان بمراتب از آن روز بیشتر است، تصورات ما از پیشرفت نسبت به آن روزها خیلی بهتر است. - در دهه اول، پیشرفت را بسیاری از انقلابیون در الگوی چپ؛ چپ دهه شصت، یعنی الگوی گرایشمند به سوسیالیسم می‌‌‌‌‌‌دیدند. هر کس هم مخالفت می‌‌‌‌‌‌کرد، یک تهمتی، لکه‌‌‌‌‌‌ای، چیزی متوجهش می‌‌‌‌‌‌کردند. یک عده‌‌‌‌‌‌ای از مسوولین، دست‌‌‌‌‌‌اندرکاران، فعالین عرصه کار در جمهوری اسلام، نگاه‌‌‌‌‌‌شان نگاه حاکمیت دولت و مالکیت دولت بود؛ خوب، این نگاه، نگاه غلطی بود. نگاه به پیشرفت کشور از زاویه دید تفکر شرقی سوسیالیستی چپ محسوب می‌‌‌‌‌‌شد؛ این غلط بود. البته غلط بودن این خیلی زود فهمیده شد، حتی آن کسانی که آن روز مروج همین دیدگاه بودند، ناگهان صد و هشتاد درجه برگشتند! آن افراط به یک تفریط حالا تبدیل شد.
یک برهه‌‌‌‌‌‌ای از زمان؛ نگاه، نگاه به پیشرفت نگاه غربی بود؛ یعنی همان راهی که فلان کشور.
- مثلاً کره جنوبی به طور مثال که مقلد و تابع آمریکا است یا تابع بلوک غرب است – رفتند، اینها هم باید بروند؛ تصورشان این بود. خودشان را در حد انگلیس و فرانسه و آلمان هم نمی‌‌‌‌‌‌دیدند؛ در حد همین کشورهایی مثل کره جنوبی می‌‌‌‌‌‌دیدند. این هم رد شد. امروز در ذهن و فکر مسوولان و به صورت یک گفتمان عمومی در ذهن نخبگان و فرزانگان، نقشه پیشرفت غربی کشور رد شده است؛ غلط از آب درآمده است. علتش هم این است که انتقاد از نقشه پیشرفت به شیوه غربی، امروز مخصوص ملتهای شرق نیست، مخصوص ما نیست؛ خود اندیشمندان غربی، خود فرزانگان غربی، زبان به انتقاد گشوده‌‌‌‌‌‌اند؛ هم در زمینه‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، هم در زمینه‌‌‌‌‌‌های اخلاقی، هم در زمینه‌‌‌‌‌‌های سیاسی. همان چیزی که به آن افتخار می‌‌‌‌‌‌کردند به عنوان لیبرال دموکراسی، امروز مورد انتقاد است؛ پس این هم نقشه پیشرفت نیست.          ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات