تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۴۰۰۱۶
رییس‌جمهور در نشست وزرای خارجه غیرمتعهدها تاکید کرد:

جنبش غیرمتعهدها در حل چالش‌های جهانی می‌تواند نقش‌آفرینی کند

مقدمه: رییس‌جمهور در پانزدهمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، تاکید کرد: جنبش غیرمتعهد ها با اتکا به قدرت سیاسی و اقتصادی خود می تواند تاثیرات مثبتی در حل چالش های جهانی داشته باشد. دکتر محمود احمدی نژاد افزود: این جنبش می تواند با تشکیل جبهه بزرگ صلح و عدالت مانع از بروز درگیری ها و تشدید اختلافات در جهان شود و گام های بلندی در تحقق صلح و عدالت بردارد. متن کامل سخنان رئیس جمهور در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
اللهم‌ عجل‌ لولیک‌ الفرج‌ والعافیة والنصر واجعلنا من‌ خیر اعوانه‌ و انصاره‌ و المستشهدین‌ بین‌ یدیه

جناب آقای رئیس.
وزرای محترم عضو و ناظر

در ابتدا خداوند را از اعطای فرصت حضور در جمع شما سپاسگزارم وحضور شما را در جمهوری اسلامی ایران و در این اجلاس بزرگ خوش آمد می گویم.
امیدوارم با مساعی ارزنده شما آثار این نشست برای همه کشورهای عضو و ناظر و جهان امروز مفید باشد.لازم می دانم از مدیریت خوب رهبری کوبا بر جنبش صمیمانه تقدیر نمایم.
خانمها و آقایان:
جهان در آستانه یک تحول بزرگ و سرنوشت ساز است.
مردم جهان از یک سو با چالشهای بزرگ و بعضاً طاقت فرسایی مواجه اند و از سو ی دیگر به دنبال رقم زدن آینده ای روشن وا میدبخش هستند.
درمناطقی مثل افغانستان، عراق و فلسطین و کشورهایی در آفریقا و آسیا شعله های ناامنی و جنگ برافروخته است و زندگی را بر ساکنان آن تلخ و دردآور کرده است .
در مناطقی از جهان ناامنی ها مزمن و کهنه شده اند و تاکنون راهی برای برون رفت از آن پیدا نشده است. فلسطین اشغالی از جمله این مناطق است.
یک زخم 60 ساله بر پیکر فلسطین که هنوز درمان نیافته است. همه ما شاهد کشتار روزانه مردم این سرزمین هستیم و شاهدیم که علاوه بر ناامنی ها، با محاصره و بستن راههای ارتباطی ، زنان و کودکان و بیماران قربانی رفتار غیرانسانی و زشت رژیم صهیونیستی می شوند. و دهها سال است که مانع پیشرفت و رفاه مردم این سرزمین شده اند.
میلیونها نفر از آنان در اردوگاههای لبنان و سوریه و اردن و سایر کشورها آواره اند.
- ناامنی های در عراق و افغانستان نیز می رود تا به درد مزمنی تبدیل شود.
- فاجعه اشغال عراق یک فاجعه انسانی در ابعاد بسیار وسیع است.
آمار قربانیان اشغالگری تا یک میلیون نفر هم ذکر می گردد. آوارگان داخل عراق چند میلیون نفرند. عراق سرزمینی با تاریخ بسیار کهن و از مهدهای تمدن بشری است. اگر حکومت دیکتاتوری حاکم بر این کشور ، پشتیبانی و این سرزمین اشغال نمی شد، بدون تردید امروز عراق از پرچمداران پیشرفت و تعالی و رفاه در منطقه ما بود.
گسترس سلاحهای اتمی محصول رقابت قدرتهای بزرگ و ابزاری دردست بعضی از آنان جهت تحمیل اراده سیاسی خود بر مردم و حکومتهاست و علیرغم خطرات بسیار بزرگ ، توسعه و تولید و انباشت آن همچنان در دستور کار قدرتمندان است.
توسعه بیماریهای واگیری نظیر ایدز نیز محصول فقر، فقدان بهداشت و عدم آموزش است و اگر خوب ریشه یابی شود محصول مناسبات اقتصادی و فرهنگی تحمیل شده از جانب قدرتهای بزرگ و عدم کارایی نظامات فعلی بین المللی است، والا دلیلی وجود ندارد که مردمان سرزمینهای بزرگ و با فرهنگهای غنی ، در مناطق خاصی از جهان با چنین بیماری خطرناکی دست و پنجه نرم کنند و بعضی کشورها به سرعت جمعیت خود را به خاطر این بیماری خطرناک از دست بدهند.
تولید مواد مخدر نیز در سالهای اخیربا نرخ سرسام آوری افزایش یافته است، و جالب که این افزایش در مناطقی رخ داده است که قدرتمندان جهانی با متحدانشان حضور نظامی دارند.
خانمها و آقایان:
در امور ا قتصادی نیز با چالشهای بزرگ مواجه هستیم.
خشکسالی های ناشی از عدم حفاظت های زیست محیطی و تولید بیش از حد گازهای گلخانه ای ،کاهش ارزش برابری دلار و افزایش مصنوعی قیمت نفت و گاز با مقاصد سیاسی و اقتصادی که منجر به گرانی گسترده و آسیب به کشورهای ضعیف شده است .
آشفتگی در بازارهای مالی و پولی و بورسهای مختلف جهان
خانه نشین شدن عده زیادی از کشاورزان کشورهای فقیر به دلیل واردات مواد کشاورزی ارزانقیمت ناشی از پرداخت یارانه به کشاورزان کشورهای تولید و صادر کننده و حذف تعرفه های واردات ناشی از قواعد سازمان تجارت جهانی.
مداخلات گسترده دولت های بزرگ در بازارهای پولی و کنترل این بازارها به نفع اقتصاد امریکا با توجه به اتصال بازارهای مزبور به بانک مرکزی این کشور و در نتیجه کاهش نقش سایر کشورها در استفاده از منابعی که به خودشان تعلق دارد.
- انتقال مشکلات مالی و پولی این دولت ها به سایر کشورها
- انحصارگرایی درعلم و فن آوری و جلوگیری از انتقال آن به سایر کشورها و اعمال محدودیتهای مختلف جهت جلوگیری از پیشرفت ملتها
- تامین هزینه لشکرکشی ها و اشغالگری ها از طریق دامن زدن به اختلافات بین کشورها و ایجاد تشنج و ناامنی در مناطق مختلف جهان به منظور تشدید رقابتهای نظامی و تسلیحاتی و در نتیجه ایجاد بازار فروش تسلیحات به کشورهای متخاصم.
خانمها و آقایان:
از چالشهای دیگرو مهم فراروی بشر امروز تلاش بعضی قدرتها برای انهدام فرهنگهای بومی و در حقیقت انهدام هویت ملی، ارز شها و پایه های اتکا و انسجام ملتها است.
ارزشهای انسانی و الهی که انسانیت بر مبنای آن تعریف می شود. ارزشهایی نظیرحق جویی ،عدالت خواهی،مهرورزی،عشق انسانها به یکدیگر و پاکی در سالهای اخیربه شدت مورد هجوم قرار گرفته است ، معلوم است که با حذف اخلاق انسانی و معنویت چیزی از هویت انسانی باقی نمی ماند و انسان بی هویت به سادگی تسلیم
فشارها وخواسته های قدرتمندان میشود ودر جهت منافع آنان گام برمی دارد.
خانمها و آقایان:
این موارد تنها گوشه ای از چالشها و مشکلات فراروی بشر بود که ذکر گردید. سوال این است که:
راه حل چیست؟
شاید بعضی پاسخ دهند ارجاع مشکلات به سازمانها و سیستم های سیاسی، اقتصادی و حقوقی بین المللی می تواند راه حل و یا بخشی از راه حل باشد. در حالی که فلسفه و شاکله تاسیس بسیاری از سازمانهای مزبور ناظر به تامین منافع بعضی قدرتهای بزرگ است و با توجه به اینکه منشا بسیاری از گرفتاریها و نابسامانی های امروز همین قدرتها هستند چگونه می توان با رجوع به این سازمانها مشکلات را حل کرد؟
به عنوان مثال آیا ممکن است شورای امنیت دولت امریکا را محکوم کند و علیه او قطعنامه صادر نماید.
اگر قرار بود سازمان ملل و شورای امنیت به مشکلات به نحوی عادلانه رسیدگی کنند امروز مشکلی به نام مشکل فلسطین وجود نداشت و اصولاً دولت صهیونیستی که با هدف زورگویی و اشغالگری به وجود آمده است به رسمیت شناخته نمی شد.
جنگ ویتنام به عنوان سمبلی از تجاوز قدرت بزرگ غرب علیه شرق به سرعت متوقف می شد.
تاوان چنین جنگ بزرگی را مردم ویتنام پرداختند. صدها هزار نفر کشته شدند. یک ملت سخت کوش و مقاوم سالها منابع انسانی و اقتصادی خود را صرف مبارزه علیه متجاوزان کرد.
سازمان ملل و شورای امنیت نبودند که جنگ را خاتمه دادند. بلکه عامل اصلی پیروزی مردم ویتنام مقاومت آنان بود بعد از خاتمه جنگ نیز متجاوزان مجازات نشدند. تاریخ 60 ساله اخیر نشان می دهد هر جنگی که برخی از قدرتهای عضو دائم درگیر آن شده اند با سازوکارهایی غیر عادلانه پایان یافته است ومتجاوزان مجازات نشده اند.
در موضوع عراق نیز دیدیم که ابتدا امریکا عراق را اشغال کرد و بعد مجوز آن را از شورای امنیت دریافت کرد. دولت مردمی امروز عراق هنوز تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل که در زمان حکومت صدام بر دولت وقت تحمیل شده بود، قرار دارد. دولت امریکا با استفاده از این مقررات می خواهد این کشور را مجبور کند تا موافقت نامه امنیتی با امریکا را امضاء نماید. موافقت نامه ای که استقلال و حقوق مردم عراق را خدشه دار می کند.
در قضیه لبنان رسوایی به اوج خود رسید. رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد و در طی 33 روز سنگین ترین بمبارانها را علیه مردم مظلوم و غیرنظامیان و تاسیسات و حیاتی و حساس لبنان انجام داد اما شورای امنیت تماشاگر بود و زمانی که شکست ارتش صهیونیستی قطعی شد. آنگاه قطعنامه آتش بس صادر شد.
مثالهای متعدد دیگری از ناکارآمدی، اعمال قدرت ناعادلانه، دفاع از منافع قدرتمندان و نادیده گرفتن حقوق سایر کشورها توسط شورای امنیت وجود دارد که از ذکر آن خودداری می کنم.
دوستان خوب:
در حال حاضر هیچ مرجع تاثیرگذار و صاحب اختیاری که نسبت به خلع سلاح اتمی دولتهای دارای این سلاح اقدام کند وجود ندارد و اگر در مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده N.P.T به ضرورت جلوگیری از گسترش سلاحهای هسته ای اشاره شده است، کشورهای قدرتمند صاحب سلاح هسته ای از این امر مستثنی شده اند. در حال حاضر هیچگونه سازوکار و تضمینی برای جلوگیری از گسترش سلاحهای هسته ای وجود ندارد. به همین دلیل توسعه و تکثیر سلاحهای هسته ای توسط قدرتهای زورگو همچنان ادامه دارد، و همزمان توسط همین ها فعالیتهای هسته ای صلح آمیز سایر کشورها به بهانه جلوگیری از گسترش تولید سلاحهای هسته ای محکوم می شود.
امروز زندانهای مخفی در کدام کشورها هستند؟ در کدام کشورها به بهانه های امنیتی تلفن ها شنود می شود، شهروندان با دوربین های مختلف در خیابانها و کوچه ها کنترل می شوند،متهمان بدون حکم قضایی ماهها در زندانها می مانند و شکنجه های قرون وسطایی قانونی شمرده می شود. آن وقت همین دولتها مخالفان خود را متهم به نقض حقوق بشر می کنند و سازمانهای حقوق بشری هم چشم خود را بر نقض حقوق انسانی در این کشورها بسته اند.
میهمانان عزیز:
سازوکارهای اقتصادی و سیستم های مالی و پولی و بانکهای بین المللی نیز برای خدمت و رفع مشکلات ملتها ایجاد نشده اند.بلکه قدرتهای خاصی در جهان بیشترین بهره را از آن می برند که قبلاً به نمونه هایی از آن اشاره کردم.
بنابراین ملاحظه می نمایید که متاسفانه عموم این سازمانها تحت تاثیر و یا نفوذ بعضی قدرتها نمی توانند گامهایی در جهت صلح و عدالت و برادری و احقاق حقوق دیگران قدم بردارند.
و اخیراً شاهد بودیم که یک دادگاه به اصطلاح بین المللی که باید در مسیر عدالت و احقاق حقوق ملتها حرکت کند تا متجاوزان به مجازات برسند، با پایه گذاری یک بدعت زشت و در جهت تأمین نظر برخی قدرتهای بزرگ علیه رئیس جمهور محترم کشور سودان که یکی از سران کشورهای عضو جنبش هستند و از حقوق قانونی کشور خود دفاع می کنند صادر می کند.
این در حالی است که جنایتکاران رژیم اشغالگر قدس که آشکارا اعلام می کنند قصد ترور افراد را دارند یا به زنان و کودکان بی دفاع حمله می کنند و قحطی غذا و دارو را به یک جمعیت بزرگ تحمیل می کنند تحت تعقیب قرار نمی گیرند و سران برخی کشورهای قدرتمند که در طول دوران ریاست جمهوری خود باعث قتل و جرح میلیونها نفر شده اند از مصونیت کامل برخوردارند.
این ها بخشی از نابسامانیها و همچنین ناکارآمدی نظامات موجود بین المللی درحل و فصل و چالش ها بود.
اما امیدها و چشم اندازهای روشن و مطلوبی هم وجود دارد. امروزهمه دریافته اند،که وضعیت موجود قابل دوام و تحمل نیست و باید از آن عبور کرد و وارد دوران جدیدی شد.آثار چنین تحولی درصحنه بین المللی هویدا شده است.
قدرتهای بزرگ رو به افول هستند. دامنه تاثیرگذاری آنان روز به روز کاهش می یابد. آنان به انتهای دوران خود نزدیک شده اند و در آستانه ورود به دوران جدیدی هستیم.
دورانی که در آن اخلاق، عدالت، پایبندی به قوانین، حفظ کرامت انسانی و عشق و برادری به رسمیت شناخته شود و حقوق ملتها مراعات شود.
تجاوز، ا شغالگری، بیعدالتی و تبعیض منفور و مطرود باشد.
قدرتهای صالح و پاک تنظیم امور جهان را عهده دار شوند.
همه در پرتو عدالت احساس آرامش و امنیت کنند.
امروز شاهد هستیم که گرایش به خداپرستی، اخلاق، معنویت و عدالت روزافزون است و این یک سنت و قانون الهی است که هر گاه خواست عمومی ملتها بر امری تعلق گرفت آن امر محقق میشود.
همکاران گرامی:
جنبش غیرمتعهدها متشکل از حدود 120 کشور با اتکاء به اهداف و آرمانهای مترقی اولیه خود در شرایط فعلی جهانی میتواند نقش برجسته ای ایفا نماید، و بخشی از ناکارآمدی های نظامات بین المللی را جبران نماید.
جمع توان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشورهای عضو مولفه بزرگی از قدرت را ایجاد می کند، قدرتی پاک و مدافع صلح و عدالت.
جنبش با اتکا به قدرت سیاسی و اقتصادی خود میتواند تاثیرات مثبتی در حل چالشهای جهانی داشته باشد. جنبش می تواند:
- با تشکیل هیأت داوری ، اختلافات احتمالی بین اعضاء را عادلانه خاتمه دهد و با میانجیگری به اختلافات و درگیری ها در سایر نقاط جهان خاتمه بخشد.
- با تشکیل جبهه بزرگ صلح و عدالت مانع از بروز درگیری ها و تشدید اختلافات در جهان شود و گامهای بلندی در تحقق صلح و عدالت بردارد.
- هر عضوی که مورد تعرض قرار گیرد با به کار گرفتن ابزارهای صلح آمیز از او دفاع و رفع تجاوز نماید.
- با استفاده از ابزارهای سیاسی و اقتصادی مانع تجاوز قدرتهای بزرگ به سایر ملتها شود و جلوی تبعیض ها و بیعدالتی ها بایستد.
- با تعریف شیوه ها و سازوکارهای معینی در اصلاح وضعیت نظامات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی بین المللی تلاش نماید.
- نسبت به تاسیس صندوق مشترک مالی جهت ارائه تسهیلات به کشورهای عضو به منظور اجرای طرحهای مختلف اقتصادی و عمرانی اقدام نماید.
- استعداد عظیم سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و رسانه ای اعضاء جنبش را در خدمت منافع مردم این کشورها و صلح و امنیت در جهان فعال نماید.
براساس آنچه گفته شد امروز جنبش غیرمتعهد ها بیش از هر زمان دیگر میتواند از موقعیت بی نظیر خویش در جهت حل مشکلات جهانی استفاده کند، ناکارآمدی سازمانهای بین المللی را جبران نماید و منادی صلح و عدالت در جهان باشد.
عالیجنابان!
حضار گرامی!

در پایان مایلم با الهام از یک آیة قرآن کریم که می فرماید « ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» (براستی خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان اقدام کنند) تاکید کنم که هرگونه اقدامی در جهت تغییر شرایط جهان و تأمین منافع مشترک دولتهای عضو جنبش، جز با خواست و اراده کشورهای عضو و تلاش موثر و همکاری جمعی آنان امکانپذیر نخواهد بود. مطمئن هستم که اعضای جنبش از این اراده برای پیشبرد اهداف بزرگ و مشترک خویش برخوردار هستند. امیدوارم این نشست به دستاوردها و نتایج مورد نظر خود نایل گردد.بار دیگر از حضور میهمانان عزیز قدردانی و تشکر می کنم. ایران خانه شماست. امیدوارم این فرصت فراهم باشد که از نقاط مختلف ایران دیدن کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات