صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۴۱۸۳۷

رایس و بازی در وقت تلف شده :حسن هانی زاده-


سفر «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی بیش از آنکه متضمن هدف مشخصی برای حل مشکلات ملت فلسطین باشد، نوعی بازی در وقت تلف شده تلقی می شود.

این سفر که هفتمین سفر خانم رایس به منطقه پس از کنفرانس شکست خورده «آناپولیس است»، جنبه تبلیغات انتخاباتی برای «جان مک کین»، نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا دارد. تنها کمتر از 4 ماه به پایان عمر دولت «جورج بوش» باقی نمانده و در این فرصت کوتاه، آمریکا نمی تواند تغییر اساسی در بن بست موجود در مذاکرات سازش حکومت خودگردان و رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

در کنفرانس «آناپولیس»، جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا وعده تشکیل دولت مستقل فلسطینی را تا سال 2008 به «محمود عباس»، رئیس حکومت خودگردان فلسطین داد، اما حتی مقدمات تشکیل چنین دولتی نیز فراهم نشده است.

مذاکره کنندگان فلسطینی در جریان این نشستهای تکراری، هر گاه به موضوع حساس و سرنوشت ساز بیت المقدس و مرزهای آینده دولت فلسطین و نیز وضعیت آوارگان فلسطینی می پردازند، با کارشکنی اولمرت، نخست وزیر رژیم اسرائیل مواجه می شوند.

این کارشکنیها ، مذاکرات سازش را با بن بست مواجه کرده، به گونه ای که «محمود عباس»، رئیس حکومت خودگردان هم با ابراز ناامیدی، سفر رایس به فلسطین اشغالی را بیهوده و با مصرف داخلی تلقی کرده است.

از سوی دیگر، رایس در این سفر که حتی نتوانست توجه رسانه های آمریکا و غرب را به خود جلب کند، هیچ گونه طرحی برای خارج ساختن مذاکرات سازش از بن بست ارائه نداد و این امر نشان می دهد، دولت بوش برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی جدی نیست.

بنابراین از نظر دولت بوش، هر گونه حرکتی که تضمین کننده بازگشت حقوق ملت فلسطین باشد، به نارضایتی لابی صهیونیستی منجر می شود و در نتیجه جمهوریخواهان شانس پیروزی در انتخابات را از دست می دهند.

آنچه مسلم است، سفر رایس به فلسطین اشغالی تنها در چارچوب یک پروسه تبلیغات انتخاباتی قابل ارزیابی است و هیچ دستاوردی برای ملت فلسطین ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات