تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۴۸۳۰۳

آنچه از انتخاب لیست و سرلیست مهم‌تر است!


محسن مقصودی

متاسفانه در ایام انتخابات آنچه بیش از همه فضای سیاسی کشور را متاثر می‌کند، جنگ‌های سیاسی بیهوده و مباحث انتزاعی و دعواهای جناحی است. این روزها هم در میان جناح‌های مختلف سیاسی از جمله چپ و راست، اصلا‌ح‌طلب و اصولگرا و شاخه‌های گوناگون هر کدام، آنچه بیش از همه به چشم می‌خورد، بحث بر سر تعیین سهمیه‌ها، بسته شدن لیست‌ها، انتخاب سر لیست‌ها، سهم بانوان، سهم اضلا‌ع مختلف و ... است. و این وضعیت که متاسفانه با برخی بداخلا‌قی‌ها و بی‌تقوایی‌ها نیز گره می‌خورد، در ذهن مردم یک جنگ تمام عیار سیاسی برای کسب قدرت را به تصویر می‌کشد. جنگ و نزاعی که شیوه‌های آن بیشتر به رقابت و دعوای «تشنگان قدرت» می‌ماند تا «شیفتگان خدمت!» گویی قدرت و مسئولیت در نظام اسلا‌می برای برخی طعمه‌ای چرب و شیرین است وگرنه آیا این همه بداخلا‌قی و دعواهای بیهوده فقط و فقط برای رضای خدا و خدمت به مردم است؟!

برای خدمت رقابت کنید

اما به نظر می‌رسد باید در این ایام میدان مبارزه تغییر یابد و از جنگ قدرت، به عرصه رقابت برای خدمت بیشتر تغییر یابد. اگر خدمت به مردم و آرمان‌های انقلا‌ب‌اسلا‌می اصل شود یقینا رقابت‌های انتخاباتی هم در چشم مردم شیرین و دلچسب خواهد شد. اما این تغییر میدان از جنگ قدرت به عرصه خدمت، نشانه‌‌هایی دارد و تنها با حرف و شعار محقق نمی‌شود، وگرنه در عرصه شعار همه می‌توانند خود را خدمتگذار و خادم مردم معرفی کنند!

لطفا ائتلا‌ف‌ها پاسخ دهند؟

یکی از علا‌یم خدمتگزاران واقعی در ایام انتخابات و نوع تبلیغات و برنامه‌های آنها تجلی می‌یابد. اگر ائتلا‌ف‌های سیاسی در جناح‌های مختلف و کاندیداهای مستقل و ... به واقع قصد خدمت به مردم و رفع مشکلا‌ت آنها را دارند بهتر است به جای جنگ سیاسی و چانه‌زنی بر سر سهم در لیست و انتخاب سر لیست و ... از برنامه‌های کارشناسی خود برای حل معضلا‌ت کشور و رسیدن به افق‌های روشن و آرمان‌های انقلا‌ب سخن بگویند. ارائه برنامه کارشناسی، حلقه مفقوده همه گروه‌ها و احزاب سیاسی کشور است که انتظار می‌رود این ائتلا‌فها و گروه‌ها با هر تفکر و اندیشه‌ای که هستند پاسخ و برنامه خود را برای مسائل مهم کشور بیان کنند تا مردم بتوانند از میان برنامه‌ها و راهکارهای آنها (و البته با توجه به سوابق ایشان) دست به بهترین انتخاب بزنند.

فهرست زیر خلا‌صه‌ای از سئوالا‌تی است که به نظر نگارنده ائتلا‌فهای مختلف باید به آنها پاسخ گویند و برنامه مدون ارائه دهند:

1: سئوالا‌ت و برنامه‌های اقتصادی 

- چگونگی حل معضل مسکن و کاهش قیمت آن

ـ برنامه عملی و علمی برای مصرف صحیح درآمدهای نفتی و چگونگی کاهش اتکای اقتصاد به نفت

- راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حل مشکل اشتغال جوانان

- تبیین چگونگی تحقق عدالت اجتماعی و رفع شکاف‌های طبقاتی

- راهکار عملی برای مبارزه با فقر در شرایطی که اکنون طبق آمار رسمی بیش از 2/ 9 میلیون نفر از هموطنانمان زیر خط فقر شدید و مطلق بسر می‌برند.

- نگاه هر یک از گروه‌ها به اصل 44 و خصوصی‌سازی چگونه است؟ و چگونه می‌توان ضمن اجرای این اصل حیاتی، عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی را نیز در جامعه تقویت نمود،‌ بگونه‌ای که مانند دوران گذشته خصوصی‌سازی به بی‌عدالتی در عرصه‌های مختلف نینجامد؟

- برنامه‌های اقتصادی هر یک از گروه‌ها برای تحقق سند چشم‌انداز چیست؟ و بر مبنای کدام مکتب فکری و اعتقادی پی‌ریزی شده است؟ (به صورت شفاف و عینی پاسخ دهند)

2: نقش نظارتی نمایندگان‌

- هر یک از گروه‌ها در صورت پیروزی و حضور در مجلس، جایگاه نظارت قوه مقننه را چگونه حفظ خواهند کرد؟ آیا حاضرند به صورت شفاف و بدون مصلحت‌اندیشی به نظارت بر همه دستگاه‌ها و تحقیق و تفحص از دستگاه‌های هم‌طیف خود بپردازند؟

- رویکرد هر یک از ائتلا‌ف‌ها، گروه‌های سیاسی و اشخاص مستقل...و در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و فرمان 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلا‌ب در این خصوص چیست؟ و آیا به اعتقاد آنها مبارزه با مفاسد اقتصادی موجب مخدوش شدن امنیت سرمایه‌گذاری خواهد بود؟!

- برنامه عملی آنها برای ریشه‌کن کردن و مبارزه عملی و قاطع با فساد اقتصادی چیست؟

- آیا مبارزه با فقر بدون مبارزه با تکاثر و سرمایه‌داران زالوصفت، امکان‌پذیر و نتیجه‌بخش خواهد بود؟

- نحوه پاسخگویی مجلس، خصوصا هیات رئیسه آینده به مردم، رسانه‌ها و خصوصا جنبش دانشجویی چگونه خواهد بود؟ آیا رئیس مجلس آینده حاضر است در جمع دانشجویان دانشگاه‌ها حاضر و به صورت آزاد به سئوالا‌ت نمایندگان تشکل‌های مختلف پاسخ گوید؟

3: سوالا‌ت و برنامه‌های فرهنگی

- هر یک از جریان‌های سیاسی، چقدر به مسائل فرهنگی اهمیت می‌دهند؟ اگر قبول دارند که بستر انقلا‌ب‌اسلا‌می، بستری فرهنگی است، و دشمنان نیز بیش از همه در این بخش برنامه‌ریزی کرده‌اند در این خصوص چه برنامه‌های مدونی دارند؟

ـ برای سامان‌بخشی به نهادهای فرهنگی کشور، نظارت بر آنها و تحقق مهندسی فرهنگی، نقش مجلس چیست؟

- نقش مجلس در احیای مبانی فرهنگی انقلا‌ب و مبارزه با مظاهر فرهنگی غرب نظیر مصرف زدگی، تجمل‌گرایی و اشرافیت و فساد اخلا‌قی و ... چه خواهد بود؟

- برای احیای نقش خانواده و استحکام خانواده‌ها به عنوان حیاتی‌ترین عنصر فرهنگ‌ساز در جامعه چه قوانین و برنامه‌هایی نیاز است؟

- برای پیشگیری و مبارزه با معضل خانمانسوز اعتیاد جوانان که اکنون شکلهای جدیدی یافته است،‌چه برنامه‌ای دارند؟

- برای اصلا‌ح ساختار آموزش و پرورش که به فرموده رهبر معظم انقلا‌ب، نیازمند تحول اساسی و بنیادین است، گروه‌های سیاسی چه خواهند کرد؟

- ساختار وزارت علوم و معضل غربزدگی خصوصا در رشته‌های علوم انسانی چگونه باید براساس مفاهیم دینی و بومی ما اصلا‌ح شود؟ پذیرش دانشجوی پولی با شهریه‌های سنگین و طبقاتی شدن آموزش عالی چه توجیهی خواهد یافت؟

- برنامه هر یک از گروه‌ها برای احیای اصول مغفول مانده قانون اساسی نظیر اصول هشتم، دهم، یازدهم، چهل و سوم‌، چهل و هشتم قانون اساسی و... چیست؟

4: سوالا‌ت و برنامه‌های سیاست خارجی

- رویکرد هر یک از ائتلا‌ف‌ها در سیاست خارجی و نحوه تعامل آنها با کشورهای منطقه، چگونه خواهد بود؟

- در مقابل باج‌خواهی استکبار جهانی مانند موضوع هسته‌ای چه رویکردی خواهند داشت؟ آیا  خط قرمز آنها صدور قطعنامه در شورای امنیت است و یا حقوق ملت ایران؟

- موضع آنها در خصوص آرمان‌های جهانی انقلا‌ب‌اسلا‌می در دفاع از مستضعفین جهان و همه مبارزان جهان اسلا‌م چگونه است؟

- آیا از نظر آنها دفاع از ملت مظلوم فلسطین هزینه‌ای بر پیکر نظام و مردم کشورمان است یا وظیفه ای دینی و انسانی؟!

- نظر ائتلا‌ف‌های مختلف که اکثرا هم خود را پیرو حضرت امام(ره) می‌دانند در خصوص این جملا‌ت حضرت روح‌الله در خصوص دفاع عملی از محرومین و مستضعفین جهان چیست؟ «ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلا‌ت و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلا‌ش نماییم و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم. ما اعلا‌م می کنیم که جمهوری‌اسلا‌می ایران برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است و کشور ایران به عنوان یک دژ نظامی و آسیبناپذیر نیاز سربازان اسلا‌م را تامین و آنان را به مبانی عقیدتی و تربیتی اسلا‌م و همچنین به اصول و روشهای مبارزه علیه نظامهای کفر و شرک آشنا می سازد»(بخشهایی از پیام قبول قطعنامه)

اینها تنها بخشی از سئوالا‌تی است که باید ائتلا‌ف‌های سیاسی به جای جنگ‌های زرگری امروز به صورت شفاف و جزء به جزء پاسخ‌گویند، تا امکان پیگیری و مطالبه آنها پس از انتخاب ایشان وجود داشته باشد.

قطعا اگر این برنامه‌ها توسط گروه‌های مختلف ارائه شود، مجموعه‌ای مدون و مستند از دیدگاه‌ها و برنامه‌های احزاب و ائتلا‌ف‌های مختلف ایجاد می‌شود که برای هر طیف پیروز قابل استفاده خواهد بود و مردم هم با چشمانی بازتر و با آگاهی از برنامه‌های عینی نامزدها آنها را انتخاب می‌کنند.

لا‌زم به ذکر است که ارائه برنامه‌ها در کنار بسیاری از معیارها و شاخص‌های دیگر از جمله ساده‌زیستی، پاک‌دستی، شجاعت، تخصص و تعهد، اخلا‌ص و دردشناس و دردمند بودن می‌تواند مردم را در انتخاب کاندیداهای اصلح و البته فقط اصلح یاری نمایند. ان‌شاء‌الله

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات