تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۴۸۴۹۶

پیوند استراتژیک نگاه سرمایه‌داری چپ سیاسی و بورژوازی راست سنتی


استقبال رسانه های متعلق به جریان موسوم به چپ سیاسی کشور از اظهارات علی اکبر ناطق نوری تداعی کننده استقبال این جریانسیاسی از این نگاه مشترک برای حمله به سیاست های کلیدی دولت است.
به گزارش رجانیوز، انتقاد تند ناطق نوری از طرح بنگاه های زودبازده دولت و روند اجرای اصل 44 در شرایطی با استقبال رسانه های مخالف دولت روبرو شد که هفته گذشته رهبر انقلاب در جمع اعضاء هیأت دولت حمایت بی سابقه ای را از عملکرد دولت ابراز داشتند که این حمایت مخالفان احمدی نژاد را در موضع انفعال قرار داده بود. شاید از همین رو نیز است که این رسانه ها عنوان "رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری" را در میان عناوین ناطق نوری برجسته کردند.
پیوند نگاه سرمایه داری و بورژوازی راست سنتی علیه برنامه های دولت احمدی نژاد در حالی در مسیر هم افزایی است که کمتر از 10 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری دهم زمان باقی مانده است.
ناطق نوری پس از آنکه اغلب اصولگرایان دارای بدنه اجتماعی از ترکیب شورای هماهنگی در جریان انتخابات ریاست جمهوری 84 خارج شدند، به عنوان رئیس این شورا از فعالیت سیاسی کناره گیری کرد و اوج ایام رقابت های سیاسی را در زادگاه خود در نور گذراند.
با این حال،وی روز گذشتهدر انتقاد از طرح بنگاه های اقتصادی زودبازده که جزء ابتکارات دولت نهم در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال بوده است، بدون ارائه هیچگونه آمار و شواهد مبتنی بر علم اقتصاد به ذکر این نکته کفایت کرد که کف بازار بزرگ شده است و افراد برای دریافت این وام ها، خواهر و برادر خود را به عنوان کارگر معرفی می کنند و تسهیلات می گیرند.
این اظهارات در حالی از سوی رئیس اسبق مجلس که این روزها بر دامنه فعالیت و خبرسازی های سیاسی خود نیز افزوده است، مطرح شد که وی در بخش دیگری از همین سخنرانی تأکید کرده بود: «مسایل اقتصادی اگر ظریف تر از علم پزشکی نباشد کمتر از آن نیست.» وی با بیان اینکه نظام مالی و پولی حکم جریان خون در بدن جامعه را دارد افزود اگر پزشک در تصمیم گیری خود اشتباه کند، جان یک انسان به خطر می افتد اما تصمیم گیری اشتباه در اقتصاد یک جامعه یا نظام را با چالش مواجه می کند.
حمله به طرح بنگاه های زودبازده و برنامه‌های مختلف دولت در امر اشتغال‌زایی، در حالی رو به افزایش است که نرخ بیکاری در فصل بهار امسال برای اولین بار تک رقمی شد و طی سه ماهه ابتدای سال 87 به رقم 6/9 درصد رسید.
مهمترین عامل کاهش نرخ بیکاری، اشتغال‌زایی از طریق گسترش بنگاه‌های زودبازده است. از زمان شکل گیری بنگاه‌های اقتصادی زودبازده در نیمه دوم سال 84 تاکنون یک میلیون و 104 هزار طرح ارائه شده است که 900 هزار طرح توسط کارگروه اشتغال به بانک‌ها معرفی شده و 760 هزار طرح نیز توسط بانک‌ها تایید شده است.
470 هزار طرح در بنگاه‌های زودبازده به بهره برداری رسیده و تاکنون 18 هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی زودبازده پرداخت شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات