تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۴۸۷۹۸

دفاع کشورهای مختلف و دانشمندان از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران


در حالیکه مقامات غربی از جمله جک استراو وزیر خارجه انگلیس و نیز البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی علنا اعلام کرده اند که هیچ سند و مدرکی دال بر تخلف و یا نظامی بودن فعالیت های هسته ای ایران وجود ندارد ولی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا , و سه کشور اروپائی انگلیس , فرانسه و آلمان تلاش دارند تا ایران را به عنوان یک کشور مستقل , از داشتن فناوری هسته ای محروم سازند.
این در حالیست که بسیاری از کشورها و نیز دانشمندان جهان , این تلاش غرب را ظالمانه خوانده واز حق ایران در برخورداری از فناوری هسته ای صلح آمیز دفاع کرده اند.
در این ارتباط عضو مجلس سنای اردن برخورد آمریکا و کشورهای اروپایی را با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران , تبعیض آمیز توصیف کرده است .
« عاصم غوشه » طی مصاحبه ای گفت : غربی ها با پرونده هسته ای ایران دوگانه و ظالمانه برخورد می کنند.
وی افزود : طبق مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی , نیروگاه ها و تاسیسات هسته ای در تمام نقاط جهان باید زیر نظر بازرسان آژانس باشد و اسرائیل نیز از این امر مستثنی نیست .
غوشه گفت : این در حالی است که اسرائیل حتی اجازه بازرسی از نیروگاه های اتمی خود را نمی دهد و جامعه جهانی نیز با این رژیم به طور جدی برخورد نمی کند.
این سناتور اردنی با بی مورد خواندن هراس غرب از دستیابی کشورهای اسلامی به فناوری هسته ای گفت : غرب هیچ دلیل قانع کننده ای برای نگرانی خود در این باره ندارد.
همچنین دانشمندان و کارشناسان هسته ای روسیه , اتهامات آمریکا و اسرائیل به ایران را بی اساس و غیرمسئولان خوانده و فعالیت های صلح آمیز اتمی را حق مسلم ایران می دانند.
این دانشمندان ضمن حمایت از برنامه های صلح آمیز اتمی ایران , فشار غرب بر تهران برای متوقف کردن تحقیقات هسته ای را مغرضانه دانستند.
« والری والکوف » معاون اول باشگاه بین المللی دانشمندان مسکو ضمن دفاع از حقوق قانونی ایران به عنوان یک عضو مسئول آژانس بین المللی انرژی اتمی , حمایت کامل خود را از برنامه های هسته ای ایران اعلام کرد.
این دانشمند مشهور روسیه , اتهامات آمریکا و اسرائیل را کاملا مغرضانه و خصمانه خوانده و افزود : آنها می خواهند با اعمال فشار , مردم ایران را از حق قانونی ایران به عنوان یک عضو مسئول آژانس بین المللی انرژی اتمی , حمایت کامل خود را از برنامه های هسته ای ایران اعلام کرد.
این دانشمند مشهور روسیه , اتهامات آمریکا و اسرائیل را کاملا مغرضانه و خصمانه خوانده و افزود : آنها می خواهند با اعمال فشار , مردم ایران را از حق قانونی خود در استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز محروم کنند.
وی ضمن انتقاد از سیاست دوگانه غرب و آمریکا در خاورمیانه گفت : غرب از اسرائیل دارای سلاح اتمی در مقابل تمام کشورهای عربی و اسلامی حمایت می کند اما با وجودیکه در مورد ایران هیچگونه شواهدی وجود ندارد , دست به تحریک دیگران می زند.
ولکوف گفت : آمریکا و اسرائیل با اعمال فشار روانی بر افکار عمومی جهان عمدا اوضاع را متشنج می کنند.
وی افزود : آمریکا عراق را نیز به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم کرده بود و با وعده فراهم آوردن دمکراسی و آزادی برای مردم عراق به این کشور حمله کرد. اما امروز اعتراف می کند که این اتهام در نتیجه اشتباه جاسوسان بوده و بر اثر آن شمار زیادی از مردم عراق جان خود را از دست داده و این وضع هنوز هم ادامه دارد.
کارشناسان سیاسی روسیه نیز توطئه ها و تهدیدهای آمریکا علیه ایران را سرپوشی برای شکست های متعدد سیاسی و اخلاقی آمریکا در عراق می دانند.
به گزارش شبکه سوم تلویزیون روسیه , آمریکا برای نیل به این هدف تلاش می کند تا حمایت مردم خود را جلب نماید و نشان دهد که ایران مهمترین دشمن آمریکا است .
مفسر این شبکه گفت : از جانب دیگر آمریکا می خواهد حمایت اروپا را نیز در برنامه علیه ایران بدست آورد , اما حمایت سیاسی اروپا برای مقاصد نظامی واشنگتن علیه ایران کافی نیست .
وی افزود : تحلیلگران و ناظران بین المللی معتقدند « جنگ کاریکاتورها » در واقع توطئه جدید آمریکا برای متشنج ساختن اوضاع پیرامون ایران و زمینه سازی در افکار عمومی جهان علیه تهران است .
همچنین افکار عمومی در کشور 1,3 میلیارد نفری چین از حق ایران برای استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای پشتیبانی می کند ومخالف سیاست های واشنگتن در قبال تهران است .
دولت چین نیز تاکیددارد استفاده مسالمت آمیز از فناوری هسته ای حق مسلم ایران است و این مساله باید در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و از راه مذاکره حل و فصل شود.
« آنجلیکا بیر » نماینده حزب سبزهای آلمان در پارلمان اروپا و سرپرست هیات نمایندگان این پارلمان در امور ایران , در گفت و گو با سایت اینترنتی واشنگتن پریزم , مواضع حزب خود را در رابطه با ایران بیان کرد.
وی که به مدت 12 سال نماینده پارلمان آلمان بوده , طی این مصاحبه که روز یکشنبه منتشر شد , گفت : « ایران تاکنون در چارچوب معاهده « ان .پی .تی » (پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ) و پروتکل الحاقی آن , تخلفی نکرده است که پرونده این کشور به شورای امنیت ارجاع شود. »
بیر افزود : ما نمی خواهیم ایران تحت تحریم های سنگین قرار گیرد و مردم دچار مشکلات اقتصادی شوند.
نماینده حزب سبزهای آلمان , در مورد جایگزینی روسیه به جای تروئیکای اروپایی (انگلیس , فرانسه و آلمان ) در مذاکره با ایران گفت : من فکر نمی کنم روسیه جایگزین ما شده باشد , اما باید پذیرفت که آخرین پیشنهاد تروئیکای اروپایی و آمریکا , برای ایران غیر قابل قبول بود.
وی در مورد سخنان رئیس جمهوری فرانسه درباره تروریست ها و حامیانشان و تهدید غیرمستقیم آنها به استفاده از سلاح های هسته ای گفت : اگر چه « ژاک شیراک » از کشور بخصوصی نام نبرد , اما همه درک کردند که منظور او ایران است .
« بیر » گفت : اینک جنگ سرد تمام شده و هیچکس حق حمله به کشوری دیگر را صرفا برای پیشگیری از خطر احتمالی ندارد و بر اساس این معاهده , اگر ایران مورد حمله اتمی کشوری مثل فرانسه قرار گیرد , آمریکا باید به کشور مهاجم , یعنی فرانسه حمله کند. اگر چنین منطقی را در مورد افغانستانی که تحت تسلط طالبان بود در نظر می گرفتیم , باید با بمب اتم به این کشور حمله می کردیم .
این سیاستمدار آلمانی گفت: «طرز فکر رهبران فرانسه غیرقابل قبول و احمقانه است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات