تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۵۰۷۰۹

حمله پاپ به اقتدار‌گرایی، مارکسیسم و سرمایه‌داری


گروه ‌بین‌الملل: پاپ ‌بندیکت ‌شانزدهم در پایان سفر خود به آمریکای ‌لاتین که به منظور تقویت ‌کلیسای ‌کاتولیک‌ روم صورت‌ گرفته‌ بود از اقتدار‌گرایی در این قاره انتقاد کرد، سقط‌جنین را محکوم نمود و به قاچاقچیان مواد‌مخدر هشدار‌ داد که مورد غضب‌ الهی قرار‌ می‌گیرند.

پاپ دیروز و پس از یک‌ سفر 5‌ روزه به برزیل به واتیکان بازگشت، با این امید که بتواند جریان‌ رو به افزایش تغییر کیش به اونجلیسم یا لا‌مذهبی را متوقف‌ کند. وی روز ‌یکشنبه پس از افتتاح یک کنفرانس بسیار‌ مهم درباره اسفقهای‌ آمریکای ‌لاتین نسبت‌ به رواج‌ سرمایداری و مارکسیسم هشدار ‌داد و بر شکاف ‌رو ‌به ‌افزایش میان غنی‌ و فقیر در این قاره تاکید ‌کرد. او گفت: «به ‌رغم پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ دمکراسی، نگرانی‌های بسیاری مبنی ‌بر بازگشت اشکال اقتدار‌گرایی و رژیم‌های‌ ایدئولوژیک وجود‌ دارد.»

وی در حمله به این رژیم‌ها و بدون ‌اینکه به دولت‌ خاصی اشاره‌ کند، گفت: «این رژیم‌ها ارتباط چندانی با دیدگاه‌ مسیحی از انسان و جامعه ندارند.»

وی افزود ‌که دو نظام‌ مارکسیستی و سرمایه‌داری که جریان‌های مسلط ‌قرن‌ گذشته بودند، متعهد ‌شده ‌بودند تا مخرب‌ترین‌ اشتباه را انجام‌ دهند، همچنانکه در نهایت، محصول‌ کار آنها را می‌بینیم.

وی همچنین مجددا نقد خود را به الهیات ‌رهایی‌بخش بیان‌ کرد که یک جریان‌ فکری و سیاسی‌ مردمی بود که در سرتاسر آمریکای‌ لاتین شیوع ‌پیدا ‌کرد. لازم‌ به ‌ذکر ‌است که الهیات ‌رهایی‌ بخش در‌ نتیجه اختلاف میان ‌فقیر و غنی، خشونت، قاچاق ‌مواد‌مخدر و فساد رشد کرده ‌بود. او گفت: «کلیسا طرفدار عدالت و فقر است، و به‌ این‌ خاطر است که ارتباط‌ چندانی با سیاستمداران و منافع ‌حزبی ندارد.»

بندیکت به‌ عنوان‌ مدیر ‌اجرایی ‌آموزه‌‌های‌ واتیکان برای بیش‌ از دو‌ دهه، برنامه‌ مفصلی را علیه این جریان به‌ راه انداخت و در‌ ماه‌ مارس به یک‌ نماینده‌ پیشرو الهیات رهایی‌بخش کشیش ‌ژزوئیت ‌جان ‌سابرینو اخطار‌ داده شد که مراقب‌ نوشته‌هایش باشد.

بندیکت به اسقف‌هایی که برای شنیدن‌ سخنانش جمع‌ شده ‌بودند گفت: «در مواجهه‌ با انتخاب‌های‌ جدید و مشکل، مومنان نگاهشان به کنفرانس‌ پنجم برای احیا و رستاخیز ایمانشان در مسیح است».

بیش‌ از یک‌ میلیون‌ نفر روز‌ جمعه در اجتماعی در محل‌ باز در سائوپائولو جمع‌ شده ‌بودند تا برای نخستین‌‌بار یک برزیلی از سوی ‌پاپ لقب‌ مقدس دریافت‌ کند.

علاوه ‌به نظام‌های‌ سیاسی، سقط جنین یکی‌ دیگر از موضوعات حساسیت‌‌برانگیز بود که وی طی‌ ملاقاتش به آن پرداخت. به ‌ویژه آنکه رئیس‌جمهور ‌برزیل‌ لوئیز ‌ایناسیولولادسیلوا گفته‌ بود که حکومتش سقط جنین را یک‌ مساله مربوط ‌به بهداشت‌ عمومی می‌داند.

وی همچنین روز‌ شنبه به قاچاقچیان‌ مواد‌مخدر که در بسیاری از کشورهای آمریکای‌ لاتین فعالند هشدار ‌داد که «خداوند از شما حساب خواهد‌ کشید».

او روز ‌یکشنبه از پدیده‌ جدید شبه‌مذهبی سخن ‌گفت که خطر جدیدی برای کلیسا است و اسقف‌ها را موظف ‌کرد تا راه‌های جدید و برنامه‌های ‌معنوی‌ خلاقی برای مقابله با‌ آن پیدا ‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات