صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۵۲۸۹۸

آخرین روزهای مقاومت


در حالی که رژیم بعثی مدعی شده بود طی 3 روز به اهواز مرکز خوزستان خواهد رسید، با مقاومت بی نظیر مردمی مواجه گردید و مدت ها پشت دروازه های خرمشهر زمین گیر شد.
مقاومت تاریخی 34 روزه مجاهدین خرمشهر سرانجام با تهاجم سنگین دوم آبان 1359 ارتش بعثی شکسته شد و متجاوزین توانستند قسمت غربی رودخانه کارون را به تسخیر خود در آورند. این در حالی بود که کمترین کمک و یاری در ایام محاصره مبارزین توسط بنی صدر : فرمانده کل قوا - ارسال نشده بود.
یکی از نکات جالب و شنیدنی درباره مقاومت شهر خرمشهر که از آن کمتر سخن گفته شده است هنگامی بود که مسجد جامع خرمشهر از نیروهای رزمی و مدافعین خالی شده بود ولی متجاوزین جرأت نزدیکی به آن را نداشتند و در حقیقت عظمت ونقش بی نظیر این میعادگاه الهی در مقاومت و دفاع طولانی خرمشهر مانع نزدیکی دشمن به آن می گردید. نویسنده کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» چاپ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ در شرح آخرین روزهای مقاومت می نویسد:
«پل خرمشهر نیز متعاقب وضعیت جدید به طور کامل مسدود گردید. از این پس، نه تنها ورود به داخل شهر امکان پذیر نبود، بلکه راه خروج از شهر نیز مسدود شده بود. در این اوضاع، نیروها با استفاده از بلم و با عبور از زیر جداره های پل خرمشهر، تردد می کردند. با مسدود شدن پل، فرماندهی دشمن، روز دوم آبان را روز اشغال خرمشهر اعلام کرد و این در حالی بود که هنوز مقاومت نیروها ادامه داشت و دشمن نتوانسته بود بر تمامی شهر تسلط یابد. سقوط پل خرمشهر حتمی و قریب الوقوع بود. بر این اساس، دستور عقب نشینی به نیروهای خودی صادر شد و مجروحین برای انتقال به منطقه امن و دور از دسترس دشمن به ساحل رودخانه کارون منتقل شدند...»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات