تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۵۳۲۸۴

ایران درباره جاسوسی هسته‌ای از آمریکا توضیح خواست


 وزارت امور خارجه ایران با ارسال نامه‌ای به سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، خواستار توضیحاتی در خصوص جاسوسی آمریکا در بحث هسته‌ای ایران شده است. وزیر امور خارجه ایران سه روز پس از انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز که در آن ادعا شده بود شنود مکالمات مقام‌های نظامی ایران مبنای گزارش مراکز اطلاعاتی آمریکا درباره توقف برنامه نظامی هسته‌ای ایران در سال 2003 شده، رسما از پیگیری موضوع جاسوسی هسته‌ای خبر داد. به گزارش ایرنا منوچهر متکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نهادهای اطلاعات آمریکا چطور به اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند، گفت: در این گزارش گفته شده آنها از طریق ماهواره‌های جاسوسی و اقدامات جاسوسی به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند. متکی افزود: روزی که گزارش منتشر شد، وزارت خارجه طی یادداشتی به سفارت سوئیس اعتراض کرد و از این سفارتخانه خواست که به ایران توضیح دهد مساله جاسوسی‌ای که صورت گرفته، چیست.

وزیر امور خارجه در عین حال تاکید کرد در این گزارش آمریکایی‌ها درستی و نادرستی‌هایی وجود دارد. وی با اشاره به ادعای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیش از سال 2003 گفت: آمریکایی‌ها این ادعا را برای حفظ آبرو نگه داشته‌اند و امیدواریم به این نقطه برسند که بی‌دلیل و مدرک چیزی نگویند. متکی با تاکید بر اینکه ایران پیگیر موضوع جاسوسی است، گفت: جاسوسی یکی از کانال‌های کسب اطلاعات با اهداف سلطه‌طلبانه است که از سوی قدرت‌های سلطه‌طلب علیه کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرد. وی افزود: قدرت‌های سلطه‌طلب تلاش دارند به بخش‌های مختلف از طریق کسانی که به لحاظ فنی به نوعی با بحث هسته‌ای مرتبط هستند، ارتباط برقرار کنند. متکی که روز شنبه در نشست بررسی روند طی شده موضوع هسته‌ای ایران در دانشگاه امیرکبیر سخن می‌گفت، افزود: گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا 70 درصد واقعیت‌های فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را بیان کرده اما هنوز 30 درصد آن باقی مانده است. وی اظهار داشت: این گزارش ابتدای سال جاری میلادی آماده شده بود اما نزاع سیاسی بین جریان‌های جنگ‌طلب آمریکا با مخالفان خود موجب شد این گزارش اکنون منتشر شود. متکی افزود: این گزارش چند ماه قبل در اختیار رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گرفت، اما بوش یا به دروغ و یا از کم حافظه‌گی گفته که به تازگی در جریان گزارش قرار گرفته است. وزیر امور خارجه تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند ما ذوق زده شده‌ایم یا خوشبینانه به مساله نگاه می‌کنیم اما واقعیت این است که ما به روند 5 یا 6 سال گذشته نگاه می‌کنیم. متکی خاطر نشان کرد: گزارش اخیر آژانس و بخش درست گزارش 16 نهاد امنیتی آمریکا، رویکردی منطبق با واقع‌بینی و گردش به سوی تصحیح سیاست‌ها را فراهم کرده است.

وی گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا را در ادامه کار آژانس دانست و گفت: فکر می‌کنیم کشورهای طرف پرونده هسته‌ای به این حد از اقناع رسیده‌اند که فضای مثبتی ایجاد شده است و باید از این فضا استفاده کرد. وزیر امور خارجه با اشاره به گزارش اخیر آژانس و همچنین بخش درست گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا گفت: اگر عقلای آمریکا بر این اساس تصمیم‌ پخته و عاقلانه‌ای بگیرند، ایران آمادگی دارد به آنها کمک کند. متکی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاثیر استعفای لاریجانی بر موضوع هسته‌ای ایران گفت: در کار جمهوری‌ اسلامی، امور کشور قائم به شخص نیست و کار تا جایی توسط کسی طی مسیر می‌شود و ممکن است فرد دیگری جایگزین وی شود. وزیر امور خارجه افزود: مهم این است که با رویکرد درست و برآمده از استراتژی صحیح کارها ادامه یابد. متکی در ادامه تاکید کرد که همه اطراف قضیه هسته‌ای ایران به این جمع‌بندی رسیده‌اند که گزینه نظامی علیه ایران منتفی شده است.

وی استراتژی دولت گذشته و دولت کنونی را در موضوع هسته‌ای ایران مشترک دانست و گفت: آنها بر احقاق حق ایران تاکید داشتند.

علت غیبت متکی در کنفرانس منامه

سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص کنفرانس امنیت منطقه در منامه اظهار داشت: این سفر در دستور کار آقای متکی قرار داشت، لیکن نهایی نگردیده بود و به دلیل فشردگی و تراکم برنامه‌های ایشان، امکان تحقق آن همچون سال گذشته فراهم نشد. پیش از این سایت اینترنتی شبکه الجزیره نوشت که عدم حضور ایران در کنفرانس امنیت خلیج‌ فارس، آن هم بدون ارائه دلایل، سوالاتی را مطرح کرد که همه آنها بی‌پاسخ مانده‌اند. به نوشته این سایت اینترنتی غیبت ایران در این کنفرانس در حالی اتفاق افتاد که قرار بود، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران به همراه هیاتی در آن حضور یابد، اما بنابر دلایلی که آن را ذکر نکرد از عدم حضور در این کنفرانس عذرخواهی کرد و این مساله‌ای است که بنابر گفته رئیس سازمان امنیت ملی کویت سوالات زیادی را با خود به همراه دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات