تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۵۳۶۷۵

تصمیم ایران برای از سرگیری تحقیقات در زمینه فناوری هسته‌ای


نامه ایران به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد آغاز مجدد فعالیت تحقیقات هسته ای ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم، واکنش فوری غرب را در پی داشت.
دکتر علی لاریجانی طی نامه ای البرادعی را از آغاز تحقیقات ایران در فناوری سوخت هسته ای مطلع کرد و یادآور شد این اقدام که هیچ ارتباطی با غنی سازی اورانیوم که یک فعالیت عملیاتی است ندارد، دو سال پیش در یک اقدام داوطلبانه از سوی ایران متوقف شده است.
دو سال زیان دیده‌ایم
در این میان دکتر محمد سعیدی معاون برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی ایران و عضو گروه مذاکره کننده ایران با سه کشور اروپایی به شبکه خبر سیما گفت: تحقیقات در فناوری سوخت هسته ای از دو سال و نیم گذشته همزمان با تعلیق فعالیت های مربوط به تولید سوخت هسته ای که به طور داوطلبانه به تعلیق درآمده بود و در این مدت متاسفانه کشور، پژوهشگران و محققان متحمل ضرر و خسارت فراوانی شدند، طی روزهای آینده و با نظارت آژانس آغاز به کار می کند.
وی با اشاره به این که در این مدت بسیاری از محققان کشور بیکار شدند و رنج بسیاری را در این خصوص متحمل شدند، گفت: امروز در نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده شد که ایران تحقیقات در فناوری سوخت هسته ای را طی چند روز آینده با همکاری و هماهنگی آژانس آغاز خواهد کرد.
سعیدی همچنین با اشاره به سفری کری ینکو، رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه که در اواسط ماه فوریه خواهد بود گفت: در این سفر وضعیت پیشرفت نیروگاه بوشهر و همچنین زمان ارسال سوخت این نیروگاه را جمع بندی خواهیم کرد.
با فلسفه بافی محروم کرده‌اند
دکتر رسول خدابخش در گفت وگو با خبرنگار «مهر» با اشاره به این که انجام تحقیقات در یک رشته به معنای دستیابی به تکنولوژی موردنظر نیست گفت: تحقیقات یک منجم در ایران به هیچ عنوان به این معنا نیست که ایران قصد سفر به مریخ را دارد و نمی توان با تحلیل های یک فیلسوف بر این اساس که ممکن است مبنای ایدئولوژی یا حکومتی قرار گیرد مخالفت کرد، کسانی که خواستار خودداری ایران از ادامه تحقیقات هسته ای هستند باید پاسخ دهند تا کنون چنین درخواستی از کدام کشور و در چه موردی سابقه داشته است.
البرادعی: متوقف بمانید
بلافاصله پس از ارسال این نامه غرب واکنش نشان داده و در حالی که هیچ منع قاونی و نیز هیچ مستندی برای ممنوعیت تحقیقات در زمینه مسایل هسته ای از جمله فعالیت تحقیقاتی در مورد بارورسازی اورانیوم وجود ندارد. این واکنش بیش از هر چیز بر این برداشت ایرانیان صحه گذاشت که غرب بهانه جویی می کند و دنبال کشف حقیقت نیست.
محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای که رویترز آن را انعکاس داد، نوشت: ایران باید به اهمیت نگه داشته شدن تعلیق همه فعالیت های مربوط به غنی سازی به منظور حفظ اعتماد بین المللی توجه کند.
مدیرکل آژانس در عین حال در اظهارات متناقض در بیانیه خود اعلام کرد: آژانس حق ایران را برای استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته ای را به رسمیت می شناسد.
خبرگزاری های رویترز و فرانسه با انعکاس وسیع بیانیه دبیرکل آژانس سعی کرد نگرانی اروپا را مطرح کند.
غرب: تحقیقات فقط برای ایران ممنوع
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در جمع خبرنگاران گفت: ما دوست داریم ایران همانطور که در نوامبر سال 2004 توافق کرده است به تعلیق تمام فعالیت های مرتبط با غنی سازی و بازفراوری اورانیوم پایبند باشد.
آمریکایی ها در دو سطح واکنش نشان دادند. مک کلان سخنگوی کاخ سفید گفت: ایرانی ها توافق نامه هایی را امضا کرده اند که باید به این توافقات پایبند باشند و حسن نیت خود را نشان دهند.
روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از «شین مک کورمک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: ایرانی ها در مذاکرات هسته ای رقص پا می کنند و می خواهند از فرصت ایجاد شده استفاده کنند و به غنی سازی بپردازند.
«کورمک» بطور ضمنی به قانونی بودن فعالیت تحقیقات هسته ای ایران اذعان کرد در عین حال مدعی شد: تمایل به طفره رفتن از سوی ایرانی ها سبب شده است که حتی تحقیقات را نیز برای آنها منع کنیم.
وی گفت: ما اعتقاد داریم پیشنهاد مسکو پیشنهادی بسیار جالب است و ایران باید به آن توجه کند. کورمک افزود: یکی از نقاط قوت پیشنهاد روسیه این است که فعالیت غنی سازی در خاک ایران انجام نخواهد گرفت.
فرانسه نیز به عنوان یکی از سه کشور عضو تروئیکای اروپایی (در کنار انگلیس و آلمان) از ایران خواسته است تا از تصمیم خود مبنی بر شروع مجدد تحقیقات هسته ای بعد از 2 سال تعلیق این فعالیت ها، منصرف شود. این کشور گفته است که ایران باید به نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی، درباره برنامه های هسته ای اش پاسخ دهد.
رئیس‌جمهور: محدودیت تحقیقاتی را نمی‌پذیریم
رئیس جمهوری سه شنبه شب در جلسه مشترک دولت و مجلس با تأکید بر اینکه تحقیقات هسته ای محدودیتی ندارد، گفت: در زمینه هسته ای منسجم ترین دیپلماسی کشور اعمال شده که نتیجه آن را همه خواهیم دید.
احمدی نژاد با تشریح وضعیت پرونده ای هسته ای ایران، افزود: در دو دوره دولت های گذشته ما حداکثر بزرگواری را نشان دادیم، اما حاصل آن توقعات سیری ناپذیر از جمهوری اسلامی ایران بود.
رئیس جمهوری با اعلام اینکه ما دنبال سیاست خارجی فعال هستیم، گفت: به توانمندی های خود آشنا و محیط بین المللی را بخوبی می شناسیم.
واکنش شخصیت‌های سیاسی- اجرایی کشور
با ارسال نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای بعضی از شخصیت های سیاسی و اجرایی کشور نیز بر حقوق قانونی ایران در از سرگیری فعالیت تحقیقاتی مرتبط با غنی سازی اورانیوم تاکید کرده اند.
بروجردی: توافقنامه پاریس مبنا نیست
به گزارش خبرگزاری فارس «علاء الدین بروجردی» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام صورت گرفته در راستای مقررات آژانس و NPT است، ولی ما به عنوان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر الزام دولت به فن آوری هسته ای به هیچ وجه کار تحقیقاتی را کافی نمی دانیم و این موضوع اصولاً در سیکل چرخه سوخت قرار ندارد.
وی افزود: کار تحقیقاتی آنطور که از ماهیتش برمی آید یک کار علمی و تحقیقی است و آنچه که باید انجام شود این است که حتماً باید تکمیل چرخه سوخت صورت گیرد، که امیدواریم دولت هرچه سریعتر گام های لازم را در جهت تکمیل سیکل غنی سازی اورانیوم و فعال کردن سایت نطنز بردارد.
امین‌زاده: براساس ماده چهارم T.P.N اقدام کرده‌ایم
الهام امین زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز به خبرگزاری فارس گفت: در معاهده NPT نه تنها ممنوعیتی برای انجام فعالیت های تحقیقاتی وجود ندارد بلکه از تحقیقات به عنوان ابزاری برای دستیابی کشورهای فاقد فناوری صلح آمیز هسته ای به این فناوری یاد کرده و نکته قابل توجه این است که حتی به کمک آژانس در قبال کشورهای فاقد فناوری تأکید کرده است.
پوراحمدی: از غرب پروا نکنیم
حسین پوراحمدی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی نیز به این خبرگزاری گفت: با گذشت بیش از دو سال و نیم از چالش هسته ای ایران و علیرغم بازرسی های انجام شده و گزارشات ارائه شده از سوی ایران و این که کوچکترین دلیل و مدرکی دال بر خروج ایران از اهداف صلح آمیز و مفاد NPT و پروتکل الحاقی وجود نداشته است. وی خاطر نشان کرد: پایبندی ایران به این معاهده محرز است.
به گفته این استاد دانشگاه ادعایی که ایران باید رسما مطرح کند و براساس حقوق بین الملل جا دارد پیگیری شود و کشورهای دارنده فناوری غنی سازی هم باید پاسخگوی آن باشند، این است که چرا علیرغم پایبندی ایران به وظایف خود در قبال معاهده و پروتکل الحاقی طرف های دارنده غنی سازی و فناوری این وظیفه را انجام نداده اند.
کیارشی: ادامه تعلیق بی‌مفهوم است
محمد کیارشی نماینده سابق سازمان انرژی اتمی ایران نیز به خبرگزاری مهر گفت: ایران در دو سال گذشته همکاری های بسیار شفاف و گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته و این نهاد عدم انحراف فعالیت های هسته ای ایران را به صراحت تأیید نموده است، بر این اساس ادامه تعلیق فعالیت های هسته ای به ویژه در بخش تحقیقات تحت نظارت کامل آژانس به بهانه ادامه اعتمادسازی بی مفهوم است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات