صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۵۳۹۶۸

نشان تبلیغاتی


سیاست‌خارجی- این روزها موضوع درخواست مذاکره آمریکا با ایران به‌صورت جسته گریخته در صدر اخبار قرار می‌گیرد.

 پس از آنکه یک بار موضوع تاسیس دفتر حفاظت منافع آمریکا مطرح شد و با مخالفت مقامات ایرانی روبه‌رو شد 27 تیرماه مشاور کنگره آمریکا یک بار دیگر بر ایجاد دفتر دیپلماتیک آمریکا در تهران تاکید کرد و گفت: این ایده همچنان در دست بررسی است.

کنث کاتزمن در گفت‌وگو با مهر  خاطر نشان کرد: ایجاد دفتر حافظ منافع در تهران ایده خوبی است زیرا این اقدام دولت آمریکا را قادر می‌سازد تا دلایل مواضع ایران را بهتر بفهمد.

بلافاصله 29 مهر ماه علی‌لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی با تاکید بر اینکه این حرکت را باید بیشتر یک اقدام سیاسی موذیانه تلقی کرد تا یک تصمیم، گفت: اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است، فکر می‌کنم آنها با طرح این موضوع بیشتر یک طرح روانی انجام دادند.لاریجانی افزود: با توجه به رفتاری که آمریکایی‌ها در مورد مسائل سیاسی دارند نباید فریب این حرف‌ها را بخوریم.

این در حالی است که علی لاریجانی 5روز قبل‌تر در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس که در ژنو برگزار می‌شد از نامه‌ای سخن گفته بود که در آن نمایندگان آمریکا برای مذاکره با نمایندگان ایران اعلام آمادگی کرده بودند.

نامه مورد صحبت لاریجانی همان نامه‌ای بود که 60 نماینده کنگره آمریکا در دوره ریاست غلامعلی حداد عادل بر مجلس هفتم به ایران تحویل داده بودند و وقتی در کنار خبر دیدار هیات 3نفره نمایندگان ایران با نمایندگان آمریکا در حاشیه اجلاس پاییزه پول قرار گرفت، این تصور را که درخواست نمایندگان آمریکا برای مذاکره وارد مرحله جدیدتری شده است تقویت کرد.موضوع تاسیس دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران برای اولین بار توسط روزنامه واشنگتن پست منتشر شد. این روزنامه 4 تیرماه سال‌جاری در مقاله‌ای نوشت که موضوع گشایش این دفتر در تهران، از 2سال پیش در وزارت امور خارجه آمریکا در حال بررسی بوده است.

به نوشته واشنگتن پست، این حرکت آمریکا حتی می‌تواند بر همراهان اروپایی آمریکا و سیاست داخلی ایالات متحده با توجه به اختلاف نظر جان مک‌کین و باراک اوباما، نامزدهای انتخاباتی این کشور، بر سر ایران نیز تأثیر بگذارد.

پاسخ ایران اما مشخص بود. ایران درخواست گشایش دفتر حفاظت منافع را فقط درصورتی که چنین درخواستی «از مجاری رسمی» دریافت شود، قابل بررسی دانست. اما جالب اینجاست که خبر دیدار اتفاقی و مذاکره 3 نماینده مجلس ایران با یکی از اعضای کنگره آمریکا در حالی منتشر شد که هیچ کدام از این 3 نماینده اطلاعی نداشتند که طرف آمریکایی شان دقیقا چه‌کسی است. اگر چه محمد رضا تابش و کاظم دلخوش اباتری بر انجام این دیدار صحه می‌گذاشتند اما غلامرضا مصباحی مقدم یکی دیگر از اعضای این هیات با ارسال نمابری به رسانه‌ها تاکید کرد که هیأت پارلمانی ایران در دیدار غیررسمی از کنگره آمریکا هیچ مذاکره رسمی انجام نداده است.

وی گفت: توضیحات یک نماینده کنگره در جریان بازدید، جنبه مذاکره نداشته و رسانه‌ها بی‌جهت آن را بزرگنمایی کرده و خلاف واقع منعکس کرده‌اند.با این وجود برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گشایش روابط دوستانه با مجلس آمریکا را به صلاح نمی‌دانند و معتقدند طبق اساسنامه تشکیل هیات دوستی پارلمانی، مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند با مجلسی که هر ساله میلیون‌ها دلار اعتبار برای انجام فعالیت‌های ضد‌ایرانی تصویب می‌کند، رابطه‌ای دوستانه داشته باشد.

در هر صورت موضع‌گیری اخیر مشاور کنگره آمریکا بر ایجاد دفتر حفاظت منافع در ایران و تاکید مقامات آمریکا بر ادامه بررسی این موضوع در کنگره آمریکا از یک سو و دیدار غیررسمی هیات ایرانی با نماینده آمریکایی و بالاخره اصرار لاریجانی برسر بررسی نامه‌ای که 60 نماینده مجلس آمریکا به حداد عادل تحویل داده‌اند، از ورود مجلس به مرحله تازه‌ای از روابط با کنگره آمریکا خبر می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات