صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۵۴۲۲۶

حمله آمریکا به سوریه و سردر گمی اشغالگران/حسن هانی زاده*



 
حمله اخیر نیروهای آمریکا به یک روستا در منطقه مرزی البو کمال سوریه که منجر به کشته شدن 8 غیرنظامی سوری شد نشان می دهد که نیروهای اشغالگر آمریکا پس از شکستهای مکرر خود در عراق تلاش می کنند تا کشورهای منطقه را درگیر بحران این کشور سازند.
تجاوز نیروهای آمریکا به روستای سکریه سوریه وکشتار مردم بی دفاع به بهانه تعقیب تروریستهای القاعده ترفند جدید آمریکا برای بین المللی کردن بحران عراق است تا در پرتو آن نیروهای اشغالگر بتوانند بر شکست خود در زمینه امضای موافقتنامه امنیتی با بغداد سر پوش بگذارند.
این حرکت مقدمه اجرای سناریوی «گسترش بحران عراق» به مرزهای اطراف این کشور تلقی می شود که آمریکا در صورت برخورد با موانع جدی در زمینه موافقتنامه امنیتی با عراق آن را عملی سازد.
حمله غیرقابل توجیه ارتش آمریکا به ساکنان غیرنظامی سوریه قطعاً منحصر به این کشور نخواهد بود بلکه در آینده نیز در مرزهای دیگر کشورهای اطراف عراق تکرار خواهد شد.
هدف از این حملات وادارکردن کشورهای هم مرز عراق به یک واکنش نسنجیده است تا نیروهای اشغالگر بهانه لازم را برای توسعه دامنه بحران عراق بدست آورند.
در چنین فضایی نیروهای اشغالگر تلاش خواهند کرد تا مسؤولیت شکستهای نظامی خود را متوجه کشورهای همسایه عراق بکنند که در این صورت راه برای فراگیر ساختن بحران عراق و منطقه ای کردن آن هموار خواهد شد.
از سوی دیگر شرایط بحرانی اسرائیل و ناکامی حزب کادیما به رهبری تزیپی لیونی برای تشکیل کابینه ائتلافی نگرانیهایی برای آمریکا و کشورهای غربی بوجود آورده و حمله به سوریه در حقیقت نوعی فشار به این کشور برای وادار کردن دمشق به کاهش حجم مطالبات خود از اسرائیل و فاصله گرفتن از جنبشهای اسلامی فلسطین بشمار می آید.بنابراین قطعاً سوریه از مجاری دیپلماتیک تلاش خواهد کرد تا آمریکا را محکوم کند اما با توجه به فضای غیرمنصفانه جامعه جهانی و برخورداری آمریکا از اهرمهای بین المللی فشار دمشق نخواهد توانست اقدام مؤثری انجام دهد.
آنچه مسلم است شرایط بحران مالی آمریکا و احتمال شکست مک کین نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری و مشکلات ناشی از رد امضای موافقتنامه امنیتی از سوی دولتمردان عراق، جرج بوش را بر آن داشت تا بحرانهای خود را به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همجوار عراق صادر کند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات