تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۵۴۳۰۳

یک آمریکا و دو کلینتون

اشاره‌: رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا وارد فاز تازه‌ای شده است. حضور هیلاری کلینتون، همسر بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا باعث ایجاد فضایی رقابتی میان کبوترها و بازهای افراطی شده است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران، در صورت پیروزی هیلاری در انتخابات، شاهد ورود مستقیم بیل کلینتون به معادلات سیاسی آمریکا خواهیم بود. این مسئله با توجه به شرایط بحرانی حاکم بر سیاست داخلی و خارجی آمریکا می‌تواند بااهمیت باشد...

سعید سبحانی

هیلاری کلینتون اخیرا مواضع خصمانه‌ای برضد جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نموده است. دفاع این سناتور دموکرات از قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمره گروههای تروریستی حاکی از رویکرد خصمانه وی نسبت به قدرت اول خاورمیانه است. هیلاری کلینتون سعی دارد همواره سیاستهای بوش پسر در عراق را مورد انتقاد قرار داده و از پایان جنگ عراق سخن به میان آورد. اما هنگامی که هیلاری راهکارهای خود در این خصوص را بیان می‌کند، متوجه نقاط اشتراک‌نظری وی و بازهای افراطی خواهیم شد. بسیاری از مبانی فکری هیلاری کلینتون و جرج واکر بوش با یکدیگر مشترک است و همین اشتراک می‌تواند در آینده‌ای نزدیک برای این سناتور 60 ساله حزب دموکرات دردسرساز شود. کافیست هیلاری کلینتون به سه سال گذشته بازگردد و ماجرای شکست افرادی مانند وسلی کلارک و هوارددین در مقابل جان کری را مرور نماید. در آن هنگام رقابت اصلی میان ادواردز، هوارددین و وسلی کلارک شکل گرفته بود. اما پیروزی کری در ایالات اوهایو و نیوهمپشایر همه را شوکه کرد. در هر صورت هیلاری کلینتون نباید فراموش کند که هنگام برگزاری رقابت اصلی همه چیز می‌تواند تغییر کند. خصوصا اینکه در تازه‌ترین نظرسنجیها موقعیت هیلاری نسبت به موارد مشابه قبلی ضعیف شده است. "هیلاری کلینتون" سناتور دموکرات ایالت نیویورک که برتری محسوسی در رقابت درون‌حزبی دور بعدی ریاست جمهوری آمریکا به نسبت دیگر رقبا داشته به‌خاطر افرادی مانند وسلی کلارک و هوارددین در مقابل جان کری را مرور نماید. در آن هنگام رقابت اصلی میان ادواردز، هوارددین و وسلی کلارک شکل گرفته بود. اما پیروزی کری در ایالات اوهایو و نیوهمپشایر همه را شوکه کرد. در هر صورت هیلاری کلینتون نباید فراموش کند که هنگام برگزاری رقابت اصلی همه چیز می‌تواند تغییر کند. خصوصا اینکه در تازه‌ترین نظرسنجیها موقعیت هیلاری نسبت به موارد مشابه قبلی ضعیف شده است. "هیلاری کلینتون" سناتور دموکرات ایالت نیویورک که برتری محسوسی در رقابت درون‌حزبی دور بعدی ریاست جمهوری آمریکا به نسبت دیگر رقبا داشته به‌خاطر اشتباهات مکرر و تشدید انتقاد رقبا شاهد کاهش این برتری است.

اتهامات اخیر وارده به کارکنان دفتر کلینتون به این‌که به سوالات مخاطبان خط می‌دهند در کنار انتقاد رقبای هم‌حزبی وی که او را متهم می‌کنند با وزش هر باد سیاسی تغییر جهت می‌دهد، به کاهش جایگاه کلینتون منجر شده است. با وجود آن‌که هیلاری کلینتون همچنان از دیگر رقبای دموکرات پیش است اما نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد وی برتری خود را از دست داده است.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی که با همکاری مشترک شبکه سی‌ان‌ان و موسسه تحقیقات نظرسنجی صورت گرفته، نشان می‌دهد کلینتون که در ماه‌های گذشته 30 درصد از "باراک اوباما" نزدیک‌ترین رقیب خود پیش بوده اکنون تنها 19 درصد از وی جلوتر است. این نظرسنجی‌ که از 467 دموکرات و مستقل انجام شده نشان می‌دهد 44 درصد به کلینتون و 25 درصد به اوباما رای خواهند داد.

پیش از این در نظرسنجی اوایل ماه گذشته 51 درصد طرفدار کلینوت و 20 درصد خواهان نامزدی اوباما از سوی حزب دموکرات برای رقابت نهایی با رقیب جمهوریخواه بوده‌اند. نظرسنجی‌های دیگر در ایالت‌های مهمی همچون "نیوهمشایر" که نخستین رقابت درون‌حزبی در آن برگزار می‌شود همین نتایج را به همراه داشته است.

یکی از افرادی که سیاستهای هیلاری کلینتون را مورد انتقاد قرار می‌دهد، جان ادوردز است. وی در جریان رقابتهای انتخاباتی سال 2004 به‌عنوان معاون کری در مقابل بوش و چنی قرار گرفت. حمایت اولیه ادواردز از جنگ عراق مجالی را برای مانور ضداشغال او در برابر بازها ایجاد ننمود و در نهایت شاهد شکست کبوترهای پرادعا در انتخابات بودیم. هم‌اکنون ادواردز به یکی از چهره‌های پرتجربه حزب دموکرات تبدیل شده است. جان ادواردز اخیرا با انتقاد از سیاست‌های هیلاری را مورد انتقاد قرار می‌دهد، جان ادواردز است. وی در جریان رقابتهای انتخاباتی سال 2004 به‌عنوان معاون کری در مقابل بوش و چنی قرار گرفت. حمایت اولیه ادواردز از جنگ عراق مجالی را برای مانور ضداشغال او در برابر بازها ایجاد ننمود و در نهایت شاهد شکست کبوترهای پرادعا در انتخابات بودیم. هم‌اکنون ادواردز به یکی از چهره‌های پرتجربه حزب دموکرات تبدیل شده است. جان ادواردز اخیرا با انتقاد از سیاست‌های هیلاری کلینتون رقیب خود از حزب دموکرات در قبال ایران، گفت که وی مثل "پرستو" صحبت می‌‌کند اما مانند یک "باز" رای می‌دهد.

ادواردز معتقد است که هیلاری کلینتون از تاکتیک‌ها و شیوه‌های جرج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. اظهارات جان ادواردز در خصوص هیلاری کلینتون کاملا صحیح است. میان رفتار و گفتار همسر رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا فاصله‌ای زیاد و غیرقابل توجیه وجود دارد. از این‌رو می‌توان هیلاری را در دسته کبوترهای بازنما یا افراطی تعریف نمود. او همانند جو لیبرمن، سناتور جنگ‌طلب حزب دموکرات در مجلس سنا از اقدامات سلطه‌طلبانه واشنگتن حمایت می‌کند. اما در این راستا مسئله‌ای دیگر طرح می‌شود و آن ارتباطات میان هیلاری و همسرش بیل کلینتون است. بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند که پیروزی هیلاری در انتخابات مترادف با پیروزی بیل کلینتون و همراه با حاکم شدن دیدگاههای رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سیاست داخلی و خارجی کاخ سفید خواهد بود. آیا این ادعا صحیح است؟ ظاهر مسئله چنین فرضیه‌ای را تایید نمی‌کند. به نظر می‌رسد رویکرد سیاست خارجی هیلاری کلینتون نسبت به بیل کلینتون خصمانه‌تر و مطابق بر الگوهای رئالیستی رایج در هیات جمهوریخواهان سنتی است. از این‌رو می‌توان ادعا کرد که هیلاری کلینتون بیشتر از اینکه یک دموکرات باشد جمهوریخواهی سنتی است. اما بیل کلینتون برخلاف همسرش که از حامیان اولیه جنگ عراق بود از همان ابتدا مخالف این حمله بود. بیل کلینتون در تازه‌ترین اظهارنظر در خصوص جنگ عراق با صراحت اعلام کرده است که وی از ابتدا با جنگ عراق مخالف بوده است.

کلینتون در این خصوص می‌گوید:

"اگرچه من جنگ افغانستان را تأیید کردم، اما از آغاز با جنگ عراق مخالف بودم و هنوز هم از اینکه از من سوال نشد، یا فرصت حمایت از سربازان را پیدا نکردم احساس شرم می‌کنم." این در حالی است که سناتور هیلاری کلینتون، همسر بیل کلینتون به جنگ عراق رای مثبت داده بود و هرگز تاکنون به‌خاطر این رای عذرخواهی نکرده است.

نکته جالب توجه اینکه کلینتون و همسرش در حال حاضر به یکی از منتقدین جنگ عراق تبدیل شده‌اند. هر دوی آنها پیش از جنگ تاکید داشتند که بیشتر دوست دارند بازرسان تسلیحاتی کارشان را در عراق تمام کنند و پس از آن در صورت لزوم حمله انجام شود. بسیاری از طرفداران هیلاری کلینتون معتقدند که در صورت پیروزی وی در انتخابات، بیل کلینتون سکان هدایت سیاستهای بین‌المللی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی را بر عهده خواهد گرفت. به عبارت دیگر، ‌بیل کلینتون همانند دیک چنی در زمان بوش به اصلی‌ترین مهره اجرایی و سیاسی کاخ ‌سفید تبدیل خواهد شد. از این‌رو هیلاری کلینتون مجبور است رویکرد خود را در قبال مسائل جهانی را تا حدودی تحت‌تاثیر همسر خود تعدیل نماید. حضور هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی حزب دموکرات از همان ابتدا با حضور و پشتیبانی بیل کلینتون همراه بود. بیل کلینتون در این راستا قاطعانه بیان کرده است که اگر رای‌دهندگان آمریکایی اگر خواهان احیای اعتبار و حیثیت لکه‌دار شده‌ی آمریکا هستند،‌ تنها یک انتخاب دارند و آن اینکه هیلاری را به‌عنوان رییس‌جمهور کشورشان برگزینند.

در هر صورت باید فراموش کرد که معادلات انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 کمی پیچیده شده است. هیلاری کلینتون نباید فراموش کند که برگ برنده وی تاکنون حضور همسرش بیل کلینتون بوده است. از این‌رو لازم است هیلاری از اتخاذ رویکردی تند و افراط‌گرایانه مانند جمهوریخواهان سنتی اجتناب کند، زیرا در غیر این‌صورت ممکن است تجزب انتخابات سال 2004 به ضرر دموکراتها تکرار شود. هیلاری در صورت پیروزی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها باید در مقابل رودی جولیانی نامزد حزب جمهوریخواه قرار گیرد. در این صورت هیلاری باید وجود اشتراک خود با بازهای افراطی را کمرنگ‌تر نماید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات