تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۵۴۷۰۸

آثار سهمیه‌بندی بنزین


اسماعیل گرامی‌مقدم

امروز پس از گذشت حدود یک ماه از سهمیه‌بندی بنزین، نتایج آن به خوبی روشن شده و نمایندگان مردم در حوزه‌های انتخابیه خود عوارض آن را کاملاً لمس کرده که به اختصار به برخی از آنها می‌پردازم:

1- محصولات بسیاری از کشاورزان به دلیل کمبود و گرانی بنزین برداشت نشده است و بیم آن دارند که در اثر حوادث طبیعی محصول‌شان کاملاً از بین برود. 2- کشاورزان به ویژه گندم‌کاران که محصول‌شان به قیمت سال قبل خریداری می‌شود با کمبود بنزین و افزایش هزینه‌های حمل و نقل ناشی از آن، هزینه‌های تمام شده گران‌تر از قیمت فروش محصولات‌شان شده است. 3- وسایل موتوری که آسان‌ترین وسیله برای مسافت‌های زیر 10 کیلومتر برای سرکشی به مزارع و باغات بوده امروزه به دلیل فقدان سهمیه لازم، روستاییان را زمینگیر کرده است. 4- در کلانشهرها موتورسیکلت‌ها که امور پیک را انجام می‌دادند با سهمیه یک لیتر از ادامه کار بازمانده‌اند. 5- وسایل حمل و نقل و وانت‌بارها درآمدشان به نصف تقلیل یافته است. 6- در اثر کاهش مسافرت‌های تابستانی و افت گردشگری، هتل‌داران، رستوران‌ها و بسیاری از کارگران آن بیکار شده‌اند. 7- در اثر کاهش مصرف مواد غذایی به دلیل کاهش گردشگری بسیاری از کارخانجات با کاهش تولید مواجه هستند. 8- در اثر سهمیه‌بندی بازار سیاه و تنوع فساد از قبیل فروش کارت‌ها، خرید و فروش بنزین با قیمت‌های گران و متفاوت رایج شده است. 9- به دلیل فقدان بسترهای لازم برای این طرح حتی ابتدایی‌تر‌ین آن یعنی وسایل حمل‌ونقل عمومی از قبیل اتوبوس و مترو مسافرین درون‌شهری ساعت‌ها در ایستگاه منتظر می‌مانند و این علاوه بر تلف شدن اوقات مردم به بدبینی آنان دامن زده است. 10- فروش آزاد بنزین توسط برخی تاکسی‌داران منجر به خروج وسایط نقلیه خویش از دایره سرویس‌رسانی و کاهش وسایل عمومی شده است.

با این همه جای بسی شگفتی است که ریاست محترم مجلس با نادیده گرفتن عوارض یاد شده و مشکلات مردم اعلام می‌دارند مردم بالش نرم می‌خواهند و این در حالی است که تحقق شعارها و وعده‌های بهبود معیشت مردم پیوسته از ناحیه ایشان و همفکران او مطرح می‌گردید. آیا مردم حق ندارند بگویند پول نفت را برای سفره‌ها دیگر نمی‌خواهیم، حداقل نان‌مان را آجر نکرده و عرصه را بر ما تنگ‌تر نکنید. امروزه کاهش درآمدهای عمومی مردم زندگی و معیشت آنان را به مخاطره جدی انداخته که البته در صورت عدم جلوگیری از آن، پیامدهای درازمدت آن که به افزایش بزهکاری در جامعه می‌انجامد بسیار خطرناک‌تر از نتایج کوتاه‌مدت آن است. تعجب اینجا است که دولت خودمختاری کرده و قانون را به طور کامل اجرا نمی‌کند و می‌گوید اگر عرضه آزاد بنزین اجرا شود تورم و گرانی می‌شود.

تردیدی نیست هر تصمیم اقتصادی آثار تورمی خود را به جا می‌گذارد ولی چرا اجازه ندادید همزمان با سهمیه‌بندی نرخ آزاد هم اعلام شود تا هر دو عامل یک بار در تورم تاثیرگذار باشند. با مدیریت کنونی باید ملت شاهد دو مرحله تورم و گرانی باشد. هر تصمیم غلط اقتصادی منجر به گرانی‌های شدید و کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه افزایش گسترده فقر در جامعه خواهد شد. نمایندگان ملت، به تعبیری از هر جا جلوی ضرر را بگیریم منفعت است، امروز مردم مسئول وضعیت کنونی را مجلس می‌دانند، نباید مجلس سکوت کرده و از کنار مشکلات به راحتی عبور کنید. عقل و شعور جمعی حکم می‌نماید که ضایعات تصمیم‌گیری‌ها را به حداقل رسانیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات