صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۵۵۶۲۳

اخبار ویژه روزنامه های پانزدهم آبان 87


قدس

رونمایی از تمبرهای حضور رهبر انقلاب در جبهه های جنگ 

  قدس- گروه سیاسی: همزمان با سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع)، نخستین سری از تمبرهای حضور مقام معظم رهبری در جبهه های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر رونمایی می شود. به گزارش خبرنگار قدس از خرمشهر، برخی از این تمبرها به حضور رهبر انقلاب در خط مقدم جبهه خرمشهر مزین است و یکی دیگر نیز تصویر مقام معظم رهبری در خیابانهای خرمشهر به همراهی شهید «جهان آرا» است.به گفته دریابان، مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر، این تمبرها به موزه آستان قدس رضوی و گنجینه تمبر و اسکناس اهدا می شوند و نسخه ای از آن نیز به سید حسن نصرا...، دبیر کل حزب ا... لبنان تقدیم می شود.

طهماسب مظاهری: تا این تاریخ تصمیمی نگرفته ام 

  ایسنا- طهماسب مظاهری، رئیس کل سابق بانک مرکزی درباره برخی اخبار مبنی بر اعلام کاندیداتوری اش برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اظهار کرد: اینجانب جایی مصاحبه و گفتگویی در زمینه تصمیم به ورود به صحنه انتخابات ریاست  جمهوری نداشته ام.وی گفت: اصولاً تا این تاریخ هیچ تصمیمی در این باره نگرفته ام و ستاد هم تشکیل نداده ام.

اقدام قابل تمجید وزیر مسکن 

  خبرگزاری قدس- وزیر مسکن و شهرسازی ایران، نشست چهارمین مجمع جهانی شهری در چین را به دلیل حضور وزیر مسکن اسرائیل ترک کرد.

نامگذاری خیابانی در تهران به نام «راشل کوری» 

  خبرگزاری قدس- علی یوسف پور، فعال رسانه ای ومعاون پارلمانی وزیر نیرو با اشاره به مبارزات انسانی «راشل کوری»، دختر آمریکایی که در دفاع از فلسطینیها کشته شد، پیشنهاد کرد که خیابانی در تهران به اسم «راشل کوری» نامگذاری شود.وی از شورای شهر تهران خواست تا در این زمینه همکاری کند تا افکار عمومی جهان نسبت به حقانیت ملت فلسطین آگاه تر شود.«راشل کوری»، دختر23 ساله آمریکایی تبار بود که از زندگی مرفه خود در المپیای واشنگتن دست کشید و به همراه تنی چند از دوستان همفکرش به رفح در نوار غزه آمد تا مانع تخریب خانه های فلسطینیان به دست سربازان اسرائیلی بشود که بولدوزر اسرائیلی وی را زیر گرفت.
فراکسیون اقلیت باید تغییر نام دهد! 

  ایلنا- گرامی مقدم، نماینده سابق مجلس با انتقاد از شیوه عملکرد فراکسیون خط امام(ره) در نشست علنی   دیروز مجلس و استیضاح کردان گفت: اگر فراکسیون اقلیت همین منوال را ادامه دهد، نمی  توان نام این فراکسیون را «فراکسیون اقلیت» مجلس گذاشت، بلکه نام آنها را باید «فراکسیون رئیس مجلس» بگذاریم.

گزینه های اصلی برای تصدی وزارت کشور 

  تابناک- با تصمیم مجلس در برکناری علی کردان، وزیر سابق کشور، سه گزینه برای تصدی این وزارتخانه مطرح هستند.سید مهدی هاشمی، سرپرست قبلی این وزارتخانه، کامران دانشجو، قائم مقام علی کردان در وزارت کشور و حسینیان، نماینده تهران در مجلس هشتم از گزینه هایی هستند که از آنها به عنوان وزیر پیشنهادی احتمالی برای وزارت کشور نام برده می شود.البته نام سردار رویانیان، رئیس ستاد تبصره 13 هم در این زمینه شنیده شده است.

 خوشحالی «بی بی سی» از طرح نمایندگان مجلس 

  ایرنا- شبکه خبری سلطنتی انگلیس، با استقبال از طرح برخی نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از سفرهای استانی، خوشحالی خود از این مسأله را اعلام کرده است.

«بی بی سی» با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس، هزینه های حضور رئیس جمهور و هیأت دولت در استانها را هنگفت دانسته است.

دخالت رئیس اتحادیه اروپا در امور داخلی ایران 

ایرنا- فرانسه، رئیس دوره ای اتحادیه اروپا در بیانیه ای جسارت آمیز، آشکارا به دخالت در امور داخلی کشورمان پرداخته و خواستار تصویب قانونی در مجلس برای ممنوعیت اعدام افراد نابالغ شد.فرانسه در حالی کشورمان را متهم به اعدام افراد نابالغ می کند که نظام قضایی ایران اعلام کرده که افراد زیر 18 سال را اعدام نمی کند. فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با نقض پیوسته حقوق بشر در کشورشان در سالهای اخیر، شاهد اعتراضات اجتماعی فراوانی بوده اند.

مناظره با رویانیان «شوخی سال» بود 

  مهر- حمید بهبهانی دیروز در حاشیه همایش تدوین برنامه پنجم بخش حمل و نقل و هواشناسی در وزارت راه و ترابری به خبرنگاران گفت: اعلام آمادگی بنده برای مناظره با سردار رویانیان در خصوص استاندارد بودن جاده های کشور، تنها شوخی و آن هم «شوخی سال» بوده است.

 مصلحی به ساختمان میدان فاطمی می رود؟ 

  رجانیوز- حجةالاسلام حیدر مصلحی به عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی می شود.پس از آنکه علی کردان در جلسه استیضاح دیروز نتوانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند، مصلحی به منظور کسب رأی اعتماد به نمایندگان معرفی می شود.مصلحی اکنون رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه است.

فتوای جدید وهابیت ؛خورشید در حرکت و زمین ثابت است! 

  شیعه آنلاین- یکی از سرشناس ترین علمای دینی و مفتیان عربستان سعودی، در اظهاراتی تعجب برانگیز، زمین را ثابت و خورشید را متحرک دانست.شیخ صالح بن فوزان بن عبدا... الفوزان، از سرشناس ترین علمای دینی و مفتیان سعودی، در پاسخ به این پرسش که آیا زمین به دور خورشید می چرخد، گفت: این امری است مربوط به خدا که کهکشانها را اداره می کند.

فیلترینگ سایتهای عدالتخواه به جای مبلغان تروریستها 

  برنا- یک سامانه ارائه دهنده خدمات وبلاگ فارسی به پشتیبانی از وبلاگ گروهک تروریستی منافقین پرداخت.سامانه «بلاگ اسکای» با تأیید ایجاد وبلاگ از سوی سران این سازمان، این امکان را به کاربران داده است تا به تماشای برنامه های شبکه ماهواره ای «س- الف» بپردازند.مسؤولیت فیلترینگ سایتهایی از این دست، بر عهده دادستانی کل کشور است که تاکنون وبلاگهای متعلق به جنبش عدالتخواه را فیلتر کرده است.

داوودی: استدلال جدید موجود نبود 

  باشگاه خبرنگاران- پرویز داوودی در حاشیه آیین گشایش «جبهه جهانی همبستگی برای صلح» در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ یک از اعضای دولت، کردان را در جلسه استیضاح همراهی نکردند و از وی دفاعی صورت نگرفت، گفت: چون یک بار نسبت به مسائلی که به آقای کردان نسبت داده می شد، استدلالها گفته شده بود و دلایل جدید دیگری در این ارتباط وجود نداشت.

اصولگرایان نشان دادند اصلاح طلب واقعی هستند 

  فارس- عوض حیدرپور، نماینده مردم شهرضا با تأکید بر این که اقدام دیروز مجلس نشان داد، اصولگرایان، اصلاح طلب واقعی هستند، گفت: نمایندگان مجلس نشان دادند که با هیچ کس تعارف ندارند و در صورت به وجود آمدن یک مفسده، حتماً آن را مورد بررسی قرار می دهند.این نماینده ادامه داد: به قول آقای رئیس جمهور، این یک جلسه استیضاح نبود، بلکه جلسه پس گرفتن رأی اعتماد از یک وزیر بود.

پیشگویی ستاره شناسان هندی درباره ترور اوباما 

  جهان- در آستانه برگزاری انتخابات ایالات متحده آمریکا، ستاره شناسان هندوستان طی یک پیشگویی اعلام کردند که «باراک اوباما»، نامزد دموکراتها، پیروز این انتخابات خواهد بود.این ستاره شناسان در ادامه افزودند: البته زندگی اوباما در سال 2010 میلادی به شدت در خطر خواهد بود و احتمال ترور به شدت وجود دارد.

 کرسنت: از گاز ایران نمی گذریم 

  برنا-«مجید جعفر»، مدیر اجرایی شرکت کرسنت در حاشیه برگزاری فراخوان سرمایه گذاری در خاورمیانه، در پاسخ به سؤال خبرنگار رویترز در مورد زمان آغاز صادرات گاز از ایران به امارات، گفت: از گاز ایران نمی گذریم و امیدواریم بزودی پس از تکمیل زیرساختهای لازم صادرات گاز در ایران، این عملیات آغاز شود.  

کیهان

اوباما (گفت و شنود)

گفت: روزنامه کارگزاران آرزو کرده که اوباما پیروز شود و نوشته است که پیروزی او، باعث می شود که اصلاح طلبان هم در انتخابات آینده ایران پیروز شوند.

گفتم: این آقایان که می گفتند هیچ رابطه و سروسری با آمریکایی ها ندارند!

گفت:مشاور رئیس جمهور سابق هم در روزنامه اعتمادملی، بدجوری قربون صدقه اوباما رفته و خطاب به او نوشته است؛اوباما، اگر بیایی، خزان اصلاح طلبان ایران هم به بهار تبدیل می شود!

گفتم: اوباما هم که مثل مک کین از طرفداران سینه چاک اسرائیل است و هر دو از دشمنان ایران هستند.

گفت: برای بعضی ها همراهی با آمریکا اهمیت داره، حالا چه دموکرات ها سرکار باشند چه جمهوریخواهان...

گفتم:بنابراین درباره شکست های پی در پی اصلاح طلبان باید خطاب به آنها گفت؛ نگوئید «بار گران بودیم و رفتیم»!، بگوئید «با دیگران بودیم و رفتیم»!

فایننشال تایمز؛ آقای خاتمی بیائید تا اصلاح طلبان تقویت شوند! (خبر ویژه)
 نشریه فایننشال تایمز به سیدمحمد خاتمی توصیه کرد که درباره آمدن یا نیامدن به قدرت هر چه زودتر تصمیم گیری کند تا اصلاح طلبان در مصاف با احمدی نژاد زمان را از دست ندهند.

فایننشال تایمز با بیان اینکه اصلاح طلبان قصد عقب نشینی ندارند نوشت:

«بازگشت خاتمی به قدرت نه تنها وعده آشتی مجدد با غرب را نوید می دهد بلکه امکان اتخاذ سیاست های داخلی منطقی تر از جانب ایران وجود خواهد داشت.»

این نشریه خارجی به خاتمی توصیه می کند درباره کاندیداتوری برای ریاست جمهوری به سرعت تصمیم گیری کند تا اگر قصد عدم شرکت در انتخابات را دارد اصلاح طلبان زمان را در پیوستن به سایر منتقدان احمدی نژاد از دست ندهند و در مورد یک کاندیدای دیگر به اجماع برسند.

اصلاح طلبان: آه، اوبامای عزیز! (خبر ویژه)

با پیروزی تو خزان جبهه اصلاحات بهار می شود

احتمال پیروزی نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از هم اکنون برخی از مدعیان اصلاحات را به وجد آورده است. این ذوق زدگی زودهنگام باعث شده است تا رسانه های اصلاح طلب پیروزی احتمالی وی را نشانه ای بر پیروزی نامزد اصلاح طلبان در انتخابات آتی ایران بدانند.

روزنامه کارگزاران در گزارش تحلیلی-خبری دیروز خود با عنوان «چرا خاتمی اعلام نمی کند؟» از قول کسانی که آن ها را ناظران بین المللی خوانده است نوشت: «برخی ناظران بین المللی، حتی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در آرایش درونی انتخابات ریاست جمهوری ایران موثر می دانند و در تحلیل های خود، احتمال افزایش شانس احمدی نژاد یا مخالفانش را در هر یک از حالات و نتایج انتخابات امروز آمریکا مطرح می کنند. برمبنای این تحلیل، پیروزی باراک اوباما و مسلط شدن گفتمان گفت وگو و مذاکره بر سیاست خارجی ایالات متحده می تواند بستر را برای بروز گفتمان و تصویری مسالمت جو و اهل گفت وگو در ساختار جمهوری اسلامی فراهم سازد و از این منظر، هم طیف های میانه روتر جناح اصولگرا و هم نامزدهای اصلاح طلب زمینه مساعدتری برای ورود به میدان خواهند داشت».

چندی قبل سرکرده گروهک نهضت آزادی نیز اعلام کرده بود که نوه اش در آمریکا در ستاد انتخاباتی اوباما فعالیت می کند.

محمدرضا تاجیک، نیز یادداشت روز گذشته خود در روزنامه اعتمادملی را به تحلیل این رویکرد اصلاح طلبان اختصاص داده و در بخشی از آن نوشت:

«... چون در افق گفتار بسیاری از گفته پردازان سیاسی جامعه خود نیک بنگریم و تلاش نماییم که مهر از صندوقچه اسرار نهان آنان برگیریم، اولا آنان را بسیار «باخیال» نسبت به انتخابات آمریکا و ثانیاً بسیار «باخیال تر» نسبت به یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری این کشور خواهیم یافت، به گونه ای که در سپهر آرزوهای برخی از اینان، جز نقشی از اوباما در آن ها نخواهیم یافت زیرا، اوست که چون بیاید، با دم مسیحایی خود باب مذاکره مستقیم را باز خواهد کرد؛ اوست که چون بیاید، کابوس جنگ محو خواهد شد؛ چون او بیاید، خزان روابط دو کشور به بهار تبدیل خواهد گشت؛ چون او بیاید، می توان از شر تحریم های متعدد و متنوع خلاصی یافت؛ چون او بیاید، می توان به دور از ضرب الاجل ها و شرط و شروط ها دمی آسود، و بالاخره، چو او بیاید، می توان به مانایی و پایایی خود آسوده تر زیست.»

نامزدهای احتمالی برای تصدی وزارت کشور (خبر ویژه)

به دنبال رأی مثبت نمایندگان مجلس به استیضاح علی کردان دومین وزیر کشور دولت نهم، گمانه زنی ها در محافل سیاسی درباره جایگزین او آغاز شده است. از چند هفته قبل بحث هایی جدی در این باره مطرح بود که حیدر مصلحی رئیس فعلی سازمان اوقاف و از چهره های مورد اعتماد دکتر محمود احمدی نژاد به عنوان جایگزین کردان به مجلس معرفی خواهد شد. مصلحی از نیروهای شناخته شده و خوش فکر اصولگراست و خبر مذاکره با وی به عنوان گزینه بعدی وزارت کشور مورد استقبال محافل مختلف اصولگرا قرار گرفت. او یکی از اعضای مؤثر شورای هماهنگی جبهه اصولگرایان- 6+5- در انتخابات مجلس هشتم بود که تصمیمات آن نهایتاً به پیروزی کامل اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم انجامید. در همین حال برخی منابع آگاه از عدم تمایل مصلحی برای حضور در وزارت کشور خبر می دهند که هنوز جزئیات کاملی از این مسئله در دست نیست. دیروز و در نخستین دقایق پس از برکناری علی کردان بحثی در میان نمایندگان درباره احتمال جدی معرفی کامران دانشجو معاون فعلی سیاسی وزارت کشور به عنوان وزیر بعدی مطرح شد.

گفتنی است از افرادی نظیر سیدمهدی هاشمی سرپرست قبلی وزارت کشور هم به عنوان نامزد احتمالی این وزارتخانه نام برده می شود.

ولی منابع نزدیک به دولت از اظهارنظر قاطع در این زمینه خودداری می کنند اما همانطور که دکتر پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور دیروز گفت معرفی وزیر کشورسوم کابینه نهم چندان به طول نخواهد انجامید.

برخورد حرفه ای به روش روباه پیر (خبر ویژه)

رسانه رسمی دولت انگلیس با کتمان نقش و پیشگامی دولت متبوع خود در مذاکره و معامله با طالبان، این رویکرد را به دولت حامد کرزای نسبت داد و نسبت به توفیق آن ابراز تردید کرد.

بی بی سی بی آنکه به نقش ویژه انگلیسی ها در مذاکرات سرّی با طالبان از سال ها قبل اشاره کند، ادعا کرد این دولت افغانستان است که به میانجی گری عربستان سعودی با طالبان مذاکره می کند اما شرایط زمانی مذاکره برای مردم افغانستان و ناظران نگران کننده است(!)

بی بی سی افزود: دولت آقای کرزای به بحران سیاسی، موقعیت اجتماعی ضعیف و پریشانی مدیریتی دچار شده و با علنی کردن مذاکره با طالبان در آستانه انتخابات می کوشد ضمن تداوم ریاست جمهوری وی، ابتکار عمل سیاسی را در قبال رقابت «جبهه ملی» حفظ کند و در عین حال با نشان دادن خلاقیت سیاسی و ابتکار استراتژیک را در برابر ضعف مدیریت، فساد اداری، بحرانی شدن شرایط امنیتی و ناکارآمدی برنامه های بازسازی نشان دهد.

رسانه رسمی دولت انگلیس در عین حال با اشاره به روش امتیازدهی و امتیازگیری تصریح کرد: مذاکره با طالبان با توجه به موقعیت سیاسی نظامی دو طرف به نظر می رسد از یک ابتکار خلاق منشأ نگرفته بلکه از روی انفعال باشد و نافرجام بماند. طالبان آن قدر ضعیف نشده که با گرفتن چند وزارت و ولایت، سلاح بر زمین بگذارد و دولت هم آن قدر قدرتمند و با ثبات نشده که طرف مسلح و دیکتاتور را وادار به تسلیم در برابر دموکراسی کند.

افزون بر همه اینها رابطه پیچیده طالبان و القاعده با مافیای مواد مخدر نیز مسئله ساده ای نیست و کار مذاکره و مدیریت آن را دشوارتر می کند.

گفتنی است انگلیس به عنوان یکی از عوامل اصلی تشکیل طالبان، اولین رژیمی بود که مذاکرات سری با طالبان را از سر گرفت و ابتدا مورد اعتراض دولت متکبر آمریکا واقع شد اما مدتی بعد انگلیسی ها، آمریکایی ها را هم قانع کردند.

بهشتی با صراحت سخن گفت (خبر ویژه)

بروس لینگن کاردار سفارت آمریکا در تهران اذعان کرد که پیش از اشغال سفارت، هشداری جدی از آیت الله بهشتی درباره عملکرد خصمانه آمریکا دریافت کرده بود.

وی در گفت وگو با رادیو فردا به دیدار خود با شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: شرایط بسیار حساسی بود. دولت آمریکا شاه را پذیرفته بود و ما نگران واکنش مردم بودیم. بسیار مهم بود که با روحانیان رژیم گفت وگو کنیم. ما علاوه بر مهدی بازرگان و سکولارهای غیرمذهبی، می خواستیم از دیدگاه های روحانیان شورای انقلاب آگاه شویم. به همین دلیل تقاضای وقت کردیم و آنها هم پذیرفتند. آقای بهشتی در آن دیدار به صراحت گفت واکنش مردم ایران نسبت به پذیرش شاه در آمریکا خیلی سخت خواهد بود.

لینگن همچنین مدعی شد: من شخصاً از مرگ او بسیار ناراحت شدم. او مردی بود که می توانستید با صراحت، صادقانه و مستقیم با او گفت وگو کنید. او با غرب هم آشنا بود.

کاردار وقت سفارت آمریکا البته اشاره ای به این موضوع نکرد که قاتلین شهید بهشتی منافقین تروریستی بودند که به طور رسمی به استخدام آمریکا درآمده و با وجود جنایت های تروریستی مکرر، از حمایت آمریکایی ها حتی پس از اشغال عراق تا به امروز برخوردار شدند.

گفتنی است ابراز تأسف های بی فایده، تاکتیک همیشگی دولتمردان آمریکایی است به نحوی که مادلین آلبرایت وزیر خارجه آمریکا هم درباره کودتای آمریکایی 28 مرداد، صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرد بی آن که حتی عذرخواهی انجام دهد یا از دشمنی های جدید بکاهد! در ماجرای سرنگونی ایرباس مسافربری ایران هم آمریکایی ها ابراز تأسف مشابهی انجام دادند.

رژیم اشغالگرقدس : چه فرقی دارد؟ هر دو طرفدار ما هستند (خبر ویژه)

سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی می گوید: دوستی با اسرائیل یکی از اصول ثابت در سیاست آمریکا است و ما کاری به نتیجه انتخابات نداریم؛ زیرا دوستی آمریکا با اسرائیل مبنی بر ارزش ها و منافع مشترک است».

به گزارش پرس .تی.وی-بیروت، ایگال بالمور افزود: «هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا در ماه های اخیر از اسرائیل دیدن کردند و اظهاراتی در تایید ما ابراز داشتند که دارای انعکاس های خود نیز بود؛ به ویژه اظهارات اوباما در این زمینه که قدس باید به عنوان پایتخت جاودانه اسرائیل باقی بماند.»

یدیعوت آحارونوت نیز در سرمقاله خود با عنوان این که ما نیز به اوباما نیاز داریم، نوشت: «مردم آمریکا به مشترکات ایده آل با اسرائیل نگاه می کنند و تنها به این ملت از دید چهارهزار سال سابقه نگاه نمی کنند».

اما روزنامه معاریو دراین باره نوشت: «اسرائیل نگران است که مبادا تاکیدها و شعارهای اوباما توخالی باشد؛ زیرا برخی محافل از تصمیم اعلام شده اوباما برای گفتگو با ایران به عنوان دشمن سرسخت اسرائیل نگران هستند».

الون بینکاس کنسول سابق اسرائیل در نیویورک در مقاله ای در معاریو می گوید:«همه روسای جمهوری که آمریکا به خود دیده از سرائیل حمایت کرده اند». وی در پاسخ به پرسشی درباره این که چه کسی برای یهودیان بهترین خواهد بود، گفت: «هر کسی مانند جورج بوش که از اسرائیل به شکل بی قید و شرط حمایت می کند، معلوم نیست که بهترین باشد. برای اسرائیل مهم آن است که آمریکا تنها ابرقدرت جهان باقی مانده و دارای نفوذ در صحنه بین المللی بوده و در روند صلح اسرائیل با اعراب مشارکت داشته باشد».

ما یک حزب لیبرال، دموکرات، راست، چپ، اصلاح طلب و مسلمانیم! (خبر ویژه)

مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران، بار دیگر و به صراحت حزب کارگزاران را یک حزب لیبرال دموکرات دانست. وی سال گذشته نیز همین دیدگاه را اعلام کرده بود و کسانی آن را حمل بر اشتباه لسانی دانسته بودند اما این بار مرعشی به تفصیل در مصاحبه با سایت آفتاب اعلام کرده است که ما یک حزب لیبرال دموکرات مسلمان هستیم و در متن مصاحبه خود برای رفع هرگونه ابهامی می گوید، «کارگزاران بلحاظ مبنائی و فکری، یک تشکل لیبرال دموکرات مذهبی و بلحاظ مفاهیم مدرن، یک تشکل راست است اما بلحاظ جناح بندی های سیاسی ایران، یک حرکت اصلاحاتی علیه سیاست های بسته راست بوده است.» وی همچنین اعلام کرده است که آقای هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری خود یک نگاه کاملا فنی و تکنوکراتی داشت و سیاست های اقتصادی راست (لیبرال) را به عنوان مشی دولت برگزید.

البته بسیار بعید است که این دیدگاه های مرعشی و کارگزاران، مورد تایید جناب آقای رفسنجانی باشد ولی توقع افکار عمومی و نیروهای انقلاب آن است که تذکر قاطعی به این ادبیات و مواضع داده شود زیرا گروهی که به اعتراف خود، به لحاظ مبنائی و فکری، یک تشکل لیبرال دموکرات منتهی از نوع مذهبی باشد، چه تفاوتی با گروه های مطرود امام چون نهضت آزادی دارد و چه نسبتی با انقلاب اسلامی و خط انقلاب دارد؟! امام می گفتند که تا زنده ام نخواهم گذاشت لیبرال ها (اشاره به لیبرال های مذهبی) حکومت را در دست گیرند.

اولا که نیا ثانیا چرا راه بقیه را مسدود می کنی؟! (خبر ویژه)

دبیر تحریریه مجله شهروند امروز، تأخیر خاتمی در اعلام نامزدی را سیاست ورزی غیر حرفه ای، دور از شعائر اصلاح طلبانه و باعث بستن راه بر رقبای درون جناحی اصلاح طلبان توصیف کرد.

رضا خجسته رحیمی در گفت وگو با «اصلاحات» با اشاره به طولانی شدن روند تصمیم گیری خاتمی گفت: این تاخیر و تردیدها فضا را برای جریان رقیب آماده می سازد. اظهارات آقای حجاریان مبنی بر راه نینداختن کمپین برای ورود خاتمی بسیار اصولی و صحیح است. عدم تمایل شخصی خاتمی بعدها مشکلات عدیده ای را برای اصلاح طلبان به وجود می آورد. حتی اگر ایشان رئیس جمهور هم شود ممکن است به محض مواجه شدن با اولین ناکامی مجبور به گفتن این جمله شود که به اصرار و توصیه دیگران وارد عرصه شدم.

وی با تاکید بر اینکه هر چه اعلام رسمی کاندیداتوری خاتمی به تعویق بیفتد شرایط پیروزی در انتخابات نیز برای اصلاح طلبان به تعویق می افتد، تصریح کرد: ادامه سکوت خاتمی اتفاق مثبتی نیست. چرا که تردیدهای طولانی خاتمی فرصت طلایی انتخاب یک کاندیدای دیگر از جبهه اصلاحات را نیز می گیرد.سیاست ورزی که خاتمی در پیش گرفته است از نوع سیاست ورزی غیر حرفه ای است که با بستن راه انتخابات برای رقبای درون جناحی و فرصت سوزی و تلف کردن زمان، بازی را تا دقیقه 90 ادامه می دهد تا اینکه بتواند در دقیقه 90 با طراحی متفاوت وارد صحنه شود. اما این سیاست ورزی از دیدگاه من بسیار غیرحرفه ای است و امروزه بر همگان واضح است که این سیاست ورزی شفاف است که با معیارهای سیاست ورزی حرفه ای تطابق بیشتری دارد.

مبارزه با بحران مسکن با سرمایه های ایرانی!! (خبر ویژه)

با قوت گرفتن پیش بینی های کارشناسان اقتصادی جهان مبنی بر آغاز بحران مسکن در دبی، مشاوران و دلالان املاک دبی، این روزها تمام تلاش رسانه ای خود را از طریق تبلیغات ماهواره ای و رادیویی به کار بسته اند تا سرمایه های ایرانی را به این کشور هدایت و بدین وسیله از دامنه این بحران در این شیخ نشین بکاهند.

این دلالان مدعی شده اند که رشد ارزش مسکن در دبی به اندازه ای است که قیمت خرید ملک در طی مدت کمتر از 5 ماه تامین می شود. این در حالیست که روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته است: «بنگاههای معاملات ملکی دبی شاهد نخستین نشانه های کم رونقی بازار مسکن هستند و سرمایه گذاران مسکن مدتی است که قیمت فروش املاک و مستغلات خود را پائین آورده و تلاش می کنند تا هرچه زودتر ملک خود را به پول نقد تبدیل کنند.»

گفتنی است برخی از نشریات داخلی هم چون ماهنامه «گزارش» به تریبونی در زمینه جذب سرمایه ایرانیان برای کشورهای حوزه خلیج فارس و به طور مشخص دبی گردیده و با درج تبلیغاتی پرزرق و برق و فریبنده تحت عناوین «اطمینان در خرید»، «مالکیت قطعی»، «ارزش افزوده» و... به معرفی دلالان و مشاوران املاک این کشور پرداخته و به فرار سرمایه از ایران دامن زده است.

آمدن اوباما تاثیری بر روابط با ایران نمی گذارد (خبر ویژه)

عضو مرکزیت حزب مشارکت تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را واکنش طبیعی به مداخلات آمریکا در ایران دانست و گفت: ملت ایران به دلیل کودتای 28 مرداد همیشه خود را از آمریکا طلبکار می دانست. احساس حقارت قضیه 28 مرداد همیشه در ذهن ما بود.

عباس عبدی در گفت وگو با دویچه وله به حمایت های آمریکا از شاه اشاره کرد و افزود: ارزیابی ما این بود که حداکثر 3 تا 5 روز در سفارت خواهیم ماند اما این قضیه با استقبال عامه مردم و فضای عمومی مواجه و طولانی شد. من معتقدم اگر همین امروز در یک کشوری، آمریکا با آن پس زمینه ای که در 28 مرداد در ایران داشت و 25 سال هم از شاه دفاع و حمایت کرد، با آن پس زمینه در آن کشور حضور داشته باشد و بعد در آن کشور انقلاب شود، بازهم همان اتفا ق ها رخ خواهد داد. چرا؟ برای اینکه هر کنشی به طور عادی با یک واکنشی مواجه می شود. من اگر کار بدی بکنم طبعاً شما باید یک واکنش مناسبی نسبت به آن نشان دهید. اگر یک کودتا در یک مقطعی هم موفق شود، 25 سال بعد اثر خودش را دیر یا زود نشان خواهد داد. این اتفاقی بود که به نظر من افتاد.

وی افزود: آمریکایی ها بعد از انقلاب بهتر بود که در رفتارشان با ایران یک تغییر راهبردی ایجاد می کردند. ولی آمریکا این مسئله را نپذیرفت یعنی زیر بار قضیه نرفت. اگر شاه را به آمریکا نمی برند، به احتمال قریب به یقین این اتفاق رخ نمی داد. با بردن شاه تقریباً تماماً اوضاع به هم خورد. فراموش نکنیم گروگان های آمریکایی و به طور مشخص شخص بروس لینگن در گزارشی که قبل از اشغال سفارت و بعد از بردن شاه به آمریکا به وزارت خارجه آمریکا می نویسد، اعتراضش این است که اگر شما شاه را به آمریکا می برید، دیگر برای چه سفارتتان را باز نگه می دارید؟ او هم دقیقاً می دانست که این عمل به نحوی تعبیر خواهد شد که مغایر با باز بودن سفارت آمریکا در ایران است. بنابراین به نظر من این نتیجه انقلاب نبود، نتیجه بردن شاه به آمریکا و به یک نوعی بازسازی ذهنیت گذشته در ذهن مردم ایران بود که آن خاطره 28 مرداد را مجدداً زنده کرد.

عباس عبدی درباره وضعیت فعلی روابط گفت: در شرایط کنونی من تصور نمی کنم این روابط لزوماً خیلی هم متاثر از اشخاص رئیس جمهور و اینها باشد، بلکه ناشی از آن منافع کلی و تعریف امنیت ملی است که ایالات متحده در منطقه و در رابطه با ایران انجام می دهد. خوب تا وقتی که این تعریف را دارد، ایران هم این تعریف را قبول ندارد، به طریق اولی در مصداق هایشان با همدیگر اختلاف نظر جدی خواهند داشت. من هیچ گاه فکر نمی کنم که عوض شدن رئیس جمهور آمریکا، اینکه بوش برود اوباما بیاید، تاثیر چندانی بر روابط دو کشور داشته باشد تا وقتی که راهبرد دو طرف نسبت به این مسائل اساسی تغییر پیدا نکند.

وی البته در ادعایی بدون مبنا گفت که اگر زمامداران امروز آمریکا در 60 - 50 سال پیش بودند به اقداماتی نظیر کودتا دست نمی زدند. و این در حالی است که مداخلات نامشروعی نظیر اشغال عراق و افغانستان یا سنگ اندازی در برابر حق مشروع ملت ایران برای داشتن فناوری هسته ای همچنان خوی سلطه طلبانه و مداخله جویانه دولتمردان آمریکا را نشان می دهد.
 خط و نشان برای جانشین نیامده! (خبر ویژه)

جانشین بوش در حالی که هنوز انتخاب نشده با خط و نشان پیشاپیش اتحادیه اروپا مواجه شد.

وزرای خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا که از رفتارهای آمرانه و زورگویانه دولت بوش طی سال های اخیر ناراضی هستند نامه مشترکی را آماده ارسال به رئیس جمهور جدید آمریکا کردند که در آن بر همکاری مشترک و توأم با تفاهم به جای تکروی تأکید شده است.

به گزارش منابع خبری، در این نامه که سربسته باقی می ماند تا به رئیس جمهور جدید آمریکا ارائه شود آمده است: ما خواهان همکاری مشترک طرفین در قبال مسائل مهم جهانی هستیم. اروپا شریک آمریکاست و از شما می خواهد تا در مورد مسائلی چون خاورمیانه با اروپا و روسیه مشترکا تصمیم گیری کنید.

در این باره برنار کوشنر، وزیر امورخارجه فرانسه گفت: «این نامه شش صفحه ای حاوی این امید اتحادیه اروپا است که بتواند روابط نزدیکی با دولت جدید آمریکا برقرار کند.» وی به دنبال دیدار وزرای خارجه 27 کشور اتحادیه اروپا در بندر مارسی فرانسه گفت: «زمان، تغییر کرده و گرفتن تصمیم های یک جانبه برای حل و فصل معضلات جهانی سخت و دشوار خواهد بود. با گسترش روند جهانی شدن و پیدایش بحران هایی مانند بحران بازارهای مالی، هیچ کشوری نمی تواند خواست و اراده خود را بر دیگران تحمیل کند. آمریکا نه یک قدرت مسلط اما یک کشور بسیار مهم باقی خواهد ماند.»

به دنبال تصمیم جورج بوش برای اشغال عراق، روابط آمریکا با برخی کشورهای اروپایی دچار بحران شد. در آن زمان انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و کشورهای اروپای مرکزی از تصمیم بوش حمایت کردند اما فرانسه و آلمان به شدت با این اقدام مخالفت کردند. با تغییر دولت در اسپانیا، این کشور نیز نیروهای خود را از عراق خارج کرد که از آن زمان روابط اسپانیا و آمریکا به سردی گراییده است.

ایران

دیگه چه خبر؟ 

 نگرانى تل آویو نسبت به موضع اوباما در قبال ایران

دست آخر اینکه روزنامه هاآرتص چاپ تل آویو نوشته: حمایت باراک اوباما از احیاى گفت وگو با ایران مقامات صهیونیستى را نگران مى کند. این روزنامه افزوده: مقامات اسرائیل این را با صداى بلند نمى گویند اما حمایت اوباما از احیاى گفت وگو با تهران آنها را بسیار ناراحت مى کند.

این روزنامه تصریح کرده: درست است که جورج بوش، رئیس جمهور امریکا قصد دارد دفتر حفاظت از منافع در تهران برپا کند اما بوش در کل اراده اى را علیه ایران نشان داده است؛ در حالى که از نظر اسرائیلى ها لحن اوباما در قبال برنامه هسته اى ایران نسبتاً ملایم به نظر مى رسد.

 قدیمى بودن شبکه انتقال برق

خبر اول اینکه ۴۲/۶۱ درصد از شرکت کنندگان در پاسخ به نظرسنجى روز دوشنبه روزنامه ایران مبنى بر این که بر اساس آمار و ارقام مصرف برق در ایران سه برابر متوسط جهانى است، عامل اصلى این پدیده چیست قدیمى بودن شبکه انتقال برق و از بین رفتن انرژى تولیدى در این شبکه را عامل اصلى این پدیده عنوان کردند، ۲۲/۲۶ درصد استفاده از تکنولوژى پائین در محصولات برقى و ۲۰/۹۲ درصد و ۱۴/۲۰ درصد از مخاطبین به ترتیب ترویج فرهنگ مصرف گرایى و ارزان بودن قیمت نفت را گزینه هاى انتخابى خود عنوان کرده اند.

 آخرین گام پروژه از اکثریت انداختن دولت

خبر دیگر اینکه ظهر دیروز همزمان با انجام دهمین تغییر در ترکیب وزراى عضو کابینه و پس گرفتن رأى اعتماد مجلس به على کردان، یکى از مسئولان کشور بر لزوم مطرح شدن مصوبه ارجاع شده به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ممنوعیت دوشغله بودن حقوقدانان شوراى نگهبان در جلسات آتى این مجمع تأکید کرده است. در صورت تأیید این طرح که از سوى شوراى نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسى رد شده بود، غلامحسین الهام وزیر دادگسترى، ابراهیم عزیزى معاون توسعه منابع انسانى رئیس جمهورى، حسینعلى امیرى معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید درباره ادامه حضور در شوراى نگهبان یا مسئولیت هاى اجرایى خود تصمیم گیرى کنند.

در صورتى که این افراد از عضویت در شوراى نگهبان استعفا دهند، اکثریت قریب به اتفاق از ترکیب حقوقدانان این شورا تنها چند ماه مانده به برگزارى انتخابات ریاست جمهورى دهم تغییر خواهد کرد. گفتنى است، تأیید صلاحیت کاندیداهاى ریاست جمهورى برعهده اعضاى شوراى نگهبان است.

على لاریجانى دیروز پس از جلسه استیضاح وزیر کشور تأکید کرده بود که مجلس و دولت باید مراقبت کنند کار به اجراى اصل ۱۳۶ قانون اساسى (رأى اعتماد مجدد به کل کابینه) نرسد؛ اما گویا این اظهارنظر رئیس مجلس با استقبال یکى از مسئولان کشور روبه رو نشده است.

 شکایت دانشگاه آزاد به خاطر نصب پلاکارد بوده است

شنیدیم که رئیس دانشگاه واحد یزد اقدام به ارسال جوابیه اى در خصوص خبر احضار دو دانشجو به جرم برگزارى جلسه نقد دانشگاه که در ستون دیگه چه خبر دیروز، درج شده، کرده است. رئیس دانشگاه در این جوابیه اظهار داشته: دانشگاه آزاد واحد یزد به واسطه نصب پلاکارد و پخش غیرقانونى تراکت، مبنى بر دعوت عمومى دانشجویان دانشگاه براى شرکت در جلسه سخنرانى آقاى سلیمى نمین که همراه باذکر مطالبى مبنى بر توهین، افترا و کذب نسبت به دانشگاه و همچنین سعى در جهت برهم زدن آرامش و نظم عمومى بوده است، اقدام به شکایت از افراد مظنون نموده است. در ادامه این جوابیه آمده است: هیچ گونه شکایتى در رابطه با برگزارى جلسه دانشجویى نقد مدیریت دانشگاه آزاد در واحد یزد تاکنون انجام نشده است.

 خوشحالى بى بى سى از طرح نمایندگان مجلس

با خبر شدیم که شبکه خبرى سلطنتى انگلیس با استقبال از طرح برخى نمایندگان مجلس براى تحقیق و تفحص از سفرهاى استانى، خوشحالى خود از این مسئله را اعلام کرده است. بى بى سى با اشاره به سخنان یکى از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس، هزینه هاى حضور رئیس جمهور و هیأت دولت در استان ها را هنگفت دانسته است. این رسانه انگلیسى در ادامه حکم به عدم رضایت مردم استان هاى مختلف از عملکرد دولت در این سفرها داده و مدعى شده که غالب مصوبات هیأت دولت در جلسات استانى اجرایى نشده است.

بى بى سى در حالى تلاش برخى نمایندگان براى تحقیق و تفحص از سفرهاى استانى را دستمایه حمله خود به دولت نهم قرار داده که به اذعان کارشناسان، استقبال گسترده مردم استان هاى مختلف در سفرهاى اخیر رئیس جمهور، حکایت از موفقیت آمیز بودن این سفرها ورضایت عمومى از آنها دارد.

 جمهوری

جهت اطلاع 

***خرافات تا مرز عراق هم پیش رفته است . در مهران یک زن که مدعی شفا دادن است مردم گرفتار و مریض دار را دو روز در هر هفته می پذیرد و با پولهای گزافی که از آنها می گیرد به آنها وعده شفا می دهد! مشتریان روزهای دوشنبه و چهارشنبه با ایران چک های 50 و 100 هزار تومانی مراجعه می کنند و تبلیغاتچی ها هم در اول و آخر صف با نقل وقایع دروغ از شفا دادن ها به مردم القا می کنند که ذره ای تردید به خود راه ندهند تا نتیجه بگیرند. جای مسئولان برای برخورد با این شیادی ها که متاسفانه به نام دین صورت می گیرد خالی !

***برکناری کردان از وزارت کشور این سئوال را در ذهن دولتمردان پیش آورد که با توجه به اصل 136 که مقرر میدارد درصورت تغییر نیمی از اعضای کابینه دولت باید از مجلس رای اعتماد کلی بگیرد اکنون که 10 وزیر از 21 وزیر تغییر کرده و رقم 21 که تعداد وزراست نیمی جز 10 5 ندارد تکلیف چیست صاحبنظران می گویند این رقم هنگامی که به 11 برسد نوبت رای اعتماد کلی می شود بنابر این فعلا به رای اعتماد کلی نیازی نیست .

***با تصمیم مجلس شورای اسلامی در برکناری علی کردان وزیر کشور چندین گزینه برای تصدی این وزارتخانه مطرح هستند. به گزارش خبرنگار عصر ایران یکی از گزینه ها برای معرفی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی کشور سید مهدی هاشمی سرپرست قبلی این وزارتخانه بعد از برکناری پورمحمدی است . همچنین برخی منابع از احتمال معرفی کامران دانشجو قائم مقام علی کردان در وزارت کشور به عنوان وزیر پیشنهادی کشور خبر می دهند. این منابع در عین حال از غیرقابل پیش بینی بودن احمدی نژاد در این قبیل موضوعات خبر می دهند.

***طهماسب مظاهری رئیس کل سابق بانک مرکزی در گفتگویی با خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی ضمن تکذیب اخبار چند روز اخیر در مورد اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده تاکید کرد که تاکنون هیچ تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته و ستادی هم برای این منظور تشکیل نداده است و اصولا ورود به این مسئله را از الان بسیار زود می داند. انتشار این مطلب در پی درج خبری در یکی از سایتهای خبری وابسته به دولت آغاز شد که مدعی شده بود مظاهری در گفتگو با خبرنگار این سایت از تصمیم مظاهری برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل ستاد انتخاباتی خبر داده است . مظاهری طی تماسهای متعدد موفق به برقراری ارتباط با مسئولان این سایت و تکذیب این خبر شده ولی در اصلاحیه ای که برای این خبر منتشر شد تنها به اصلاح گفتگوی مستقیم با مظاهری اکتفا و ادعا شده که رئیس کل سابق بانک مرکزی در جلسه ای غیررسمی این سخنان را بیان کرده است . درحالی که این ادعا نیز از سوی مظاهری تکذیب شد ولی به دلیل استنکاف سایت مورد نظر از انتشار تکذیبیه مظاهری متن مورد نظر وی برروی خروجی خبرگزاریها قرار گرفت .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات