صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۶۰۲۹۱
نماینده ولی‌فقیه در سپاه در همایش مسئولان سیاسی سپاه تاکید کرد

ضرورت رصد کردن مداوم تحولات داخلی و بین‌المللی


آغاز طرح تحول در سپاه تحرک بخشهای مختلف جهت همگام شدن با این طرح را افزایش قابل مشاهده ای داده است. اداره سیاسی نیز در این راستا و به منظور سامان دادن به ارتباطات خود با مجموعه های جدید اولین همایش یک روزه مسئولین سیاسی نیروها، همطراز و سیاسی سپاه های استانی را برگزار کرد.
همایش برگزار شده دارای دو بخش بود. بخش اول اختصاص به تبیین و تحلیل مسایل سیاسی روز داشت و بخش دوم متمرکز در امور اجرایی و ارتباطی با توجه به تغییر و تحولات ایجاد شده بود. در بخش اول حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه با تشریح وضعیت جدید سیاسی استانها و اهمیت کار آنها و ارائه رهنمود در خصوص نوع فعالیت و جهت گیری آنها به برخی از عوامل تاثیرگذار در تعیین سیاستهای کلان سیاسی ماههای آتی اشاره کرد.
سخنران بعدی بخش اول یکی از مسئولین نیروی هوایی سپاه بود که ضمن تشریح برگزاری رزمایش موشکی سپاه به تاثیرات منطقه ای و فرامنطقه ای آن پرداخت.
در بخش دوم سردار جوانی رئیس اداره سیاسی اهم مسائل کاری در ساختار جدید و نحوه تعامل سیاسی استانها با اداره سیاسی را تشریح کرد و سپس معاونین اداره سیاسی نیز حوزه های کاری خود و چگونگی ایجاد ارتباط با حاضرین را مطرح کردند.
نظر به اهمیت سخنان نماینده ولی فقیه در سپاه که ناظر بر حوزه جدید کاری و بیان عوامل تاثیرگذار در تعیین سیاستهای کلان سیاسی ماههای آتی است، بخش اقتباس شده آن تقدیم خوانندگان محترم می شود؛
ماههای آتی با توجه به آنچه که از حالا مشاهده می شود می تواند در بردارنده اتفاقات و تحولات مهمی در داخل و خارج کشور باشد که می بایست به آنها توجه جدی شود. برای مشخص شدن سیاستهای کلان در مواجه با آنچه که در پیش است باید با درایت و هوشمندی چند عامل را در نظر داشت.
1- مسائل بین المللی؛ از جمله عوامل مشهود در تاثیرگذاری بر سیاستهای تبیینی توجیهی سپاه مسائل بین المللی است. سپاه به عنوان حافظ دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی نمی تواند به جهت گیری ها و تحولات سیاسی موجود در عرصه بین الملل بی تفاوت باشد. جهت گیری ها در عرصه بین المللی نیز روشن است: در یک سوی عالم، جهان اسلام و حرکت جهانی اسلام با محوریت ایران اسلامی قرار دارد و در سوی دیگر آن و درست در مقابل این حرکت، تحرکات جهان غرب و دنیای کفر به رهبری آمریکا قرار گرفته است. جلوه ای جدید از آرایش سیاسی اجتماعی حق و باطل که سابقه ای به قدمت تمدن بشری دارد. تقابل حق و باطل از گذشته حیات بشر در چند عصر مشهود بوده است؛
1- عصر فرعونی که مربوط به تقابل بین جبهه استضعاف (بنی اسرائیل به رهبری حضرت موسی (ع)) و جبهه استکبار (به رهبری قبطیان و فرعونیان) می باشد.
2- عصر بنی امیه و بنی عباس که مربوط به آرایش باطل در مقابل حق کامل یعنی پیامبر (ص) و ائمه معصومین (علیهماالسلام) می باشد. در این عصر وعده تحقق موعود الهی داده می شد. حتی به نظر می رسید که وعده الهی و پیروزی کامل حق در زمان حضرت امام صادق (ع) به پیروزی نزدیک شد.
3- در عصر ما (عصر خمینی) که تمام توان دشمنان در مقابل نور الهی متبلور شده است، نماد کامل باطل آمریکا و غرب و نماد کامل اسلام جمهوری اسلامی ایران می باشد. لذا مخالفت ها و کارشکنی های آمریکا در مقابل ایران اسلامی همان تداوم کشمکش تاریخی و تمدنی بین حق و باطل در عصر حاضر است.
در شرایط فعلی بستر برای حاکمیت حق فراهم شده و خداوند اراده کرده است که این پیروزی به دست بندگان صالحش رقم بخورد. لذا در عصر فعلی که به دلیل نقش بارز امام خمینی (ره) در پرچمداری جبهه حق به «عصر خمینی» مشهود شد، حرکت بسیار طبیعی و تدریجی پیروزی حق به درایت و رهبری معظم له محقق شد و در تداوم آن انشاءالله پیروزی ایران اسلامی بر جبهه باطل که نمادش آمریکا و رژیم صهیونیستی است به دست خلف صالحش مقام معظم رهبری رقم خواهد خورد. اما مسلما هر پیروزی الزامات و لوازمی دارد که رهبری آگاهانه و شجاعانه، صبر و تحمل پایان ناپذیر مردمی و تجهیز به لوازم قدرت مادی از لوازم اصلی آن است.
بنابراین آگاهی از مسائل بین المللی و میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از آنها برای هر واحد سیاسی مهم است. از همین روی امروزه شاهد اعتراف استراتژیست های کاخ سفید به مسیر اشتباهی که رفته اند هستیم. آمریکایی ها معتقدند که جنگ ما در افغانستان و عراق اشتباه بوده و از اول باید به سراغ ایران می رفتیم. لذا دشمنان جمهوری اسلامی از سه جهت خصومت خودشان را با ایران دنبال می کنند؛ 1- تهدید نظامی 2- تهدیدات روانی و تبلیغات سیاسی 3- تحریم و تهدیدات اقتصادی
2- مسائل داخلی؛ علاوه بر تاثیرپذیری سیاستهای آتی سپاه از مسائل بین المللی، مسائل داخلی نیز مولفه مهمی است. در مسائل داخلی دو عامل در شرایط فعلی و آینده ایران تعیین کننده هستند؛
1- طرح تحول اقتصادی دولت است که به اعتقاد کارشناسان اگر در اجرا با موانع کمتری مواجه شود و با عزم و اقبال عمومی روبه رو شود، درمان بیماری های اقتصاد ایران خواهد بود و در یک نگاه بدبینانه اگر در اجرا مشکل پیدا کند به لحاظ بار تورمی مشکلات اقتصادی را بیشتر خواهد کرد.
2- انتخابات ریاست جمهوری دهم در خرداد 88 است که از جمله مسائل مهم آتی کشور است. تحول نگاه جریان های سیاسی و شخصیت های سیاسی، شرایط ویژه بین المللی و ... این انتخابات را حساس کرده است.
در حالی که ایران سابقه برگزاری حدود 30 انتخابات پس از انقلاب را دارد، در شرایط عادی انتخابات به خودی خود امری طبیعی و عادی است اما شرایط جانبی زمانی و سیاسی و بین المللی و مطالبات زیاده خواهانه و هنجارشکنانه برخی از گروه ها این انتخابات را مهم جلوه می دهد. لذا از وظایف سپاه جلوگیری از تهدیدات و از بین بردن زمینه های تهدید انقلاب است. سپاه باید گسل های اجتماعی و سیاسی نظام و انقلاب را شناسایی و در جهت ترمیم و پیشگیری از آنها برآید. از این رو آماده سازی جامعه سپاه و بسیج و عموم مردم و متوجه نمودن آنها به شرایط حساس و نقشه های شوم بدخواهان در شرایط فعلی از وظایف مهم سنگرداران عرصه سیاسی سپاه می باشد.
از سوی دیگر این انتخابات در سیاست های آتی کل کشور و به تبع آن سیاستهای کلان سپاه و راهبردهای هدایت سیاسی اداره سیاسی تاثیرگذار است. زیرا در شرایط فعلی دوگانگی هایی در اساس تفکر حکومت دینی مشاهده می شود و همین امر است که انتخابات آتی را حساس می کند.
عده ای از جریانات داخلی با مجوز رسمی از نهادهای نظام به شکل اپوزیسیون عمل می کنند و به دنبال حکومت سکولار هستند و عده ای دیگر حاکمیت آرمانها و اصول انقلاب و اسلام را می طلبند. نگرانی در اینجاست که احزاب داخل بر سر اصول اختلاف دارند، برخی دنبال حمایت از اسلام و مستضعفین هستند و برخی اسلام استکباری را تبلیغ می نمایند و مشروعیت الهی رهبری را زیر سوال می برند. در حالی که انتخابات به خودی خود امر مطلوب و عادی به حساب می آید.
3- مسائل موجود در جامعه و فضای عمومی کشور تعیین کننده بعدی در سیاستهای آتی است.
باید برنامه های آگاهی بخش به مردم را بیشتر نمود و آنها را متوجه هزینه و لزوم هزینه کردن برای انقلاب و اسلام نمود. اگر ملت ایران خواستار رسیدن به قله سروری دنیاست باید به الزامات پیشتازی یک ملت تن بدهد. در زمان پیامبر (ص) یاران پیامبر 3 سال زندگی سراسر سختی شعب ابی طالب را به خاطر رسیدن به اوج اسلام تحمل کردند.
در نتیجه لازمه رسیدن جامعه به رشد و آگاهی و افزایش قدرت تحلیل و تحمل مصائب در مردم این است که نهادهای مسئول نظام از جمله مجموعه های سیاسی سپاه که مسئولیت خطیر آگاهی بخشی و ارتقای توان تحلیلی سپاه و بسیج را برعهده دارند، بیشتر به مسائل داخلی و بین المللی توجه نمایند و با ترسیم درست چشم انداز تحولات داخلی و بین المللی و با برنامه های از قبیل افزایش تولیدات، تغذیه درست فکری، نشست و گردهمایی سیاسی و ... قدرت تحلیل مدیران و اعضای خانواده بزرگ سپاه و بسیج را بالا ببرند و ظرفیت های رفتاری، علمی و سیاسی نیروها را افزایش دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات