صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۶۰۳۷۹
یک کارشناس مسائل خاورمیانه

انتشار اسناد وزارت خارجه انگلیسی درباره جزایر، قبول واقعیت است

مقدمه: اخیرا وزارت خارجه انگلستان اسناد محرمانه ای متعلق به بیش از 30 سال پیش را که حاوی مندرجات مهمی در باب اصالت حقوقی جزایر سه گانه و هویت ایرانی آنان است را منتشر کرده است. این اسناد نشان می دهد که انگلستان در دوره های خاص زمانی در پی سلب حقوق حقه ملت ایران و جدا سازی این جزایر از خاک کشورمان بوده است. در این خصوص ما به سراغ دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه رفتیم و درباره تاثیر انتشار این اسناد بر مواضع امارات متحده عربی با وی گفت وگویی را انجام دادیم.

* آقای هانی زاده، آیا انتشار این اسناد محرمانه، اثرات ملموس سیاسی و حقوقی ای را می تواند در پی داشته باشد؟
** حاکمیت ایران بر این سه جزیره کاملا محرز است و در دبیرخانه سازمان ملل هم این امر ثبت شده است. اما از سه دهه پیش و بعد از پیروزی انقلاب مسئله جزایر سه گانه از سوی برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح شد و برای هجمه علیه جمهوری اسلامی ایران از آن به عنوان اهرم فشار استفاده کردند. هرگاه کشورهای غربی قصد داشته اند علیه ایران فشاری را وارد کنند، مسئله جزایر سه گانه را مطرح کرده اند که کاملا جنبه سیاسی دارد و از هر گونه وجه حقوقی تهی است. همه اسناد موجود نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه علیه کشورهای همسایه خود تجاوزی نداشته است. رویکرد اخیر دولت انگلیس را نمی توان یک رویکرد معناداری محسوب کرد، جز آنکه قبول واقعیت های موجود به حساب می آید. جمهوری اسلامی ایران پس از مانورهای دریایی خلیج فارس و آزمایش های موشکی، دنیا را مجبور کرده است که تعامل سیاسی خود را با آن تغییر دهد. تمایل آمریکا برای گفت وگوی مستقیم با ایران نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.
* انتشار این اسناد آیا در مواضع امارات هم تاثیر می گذارد؟
** امارات هیچ حرفی و موضعی را بدون هماهنگی با قدرت های خارجی و کشورهای عرب نمی تواند داشته باشد. همیشه وقتی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در کنفرانس های خود، ترجیع بند تکراری جزایر سه گانه را مطرح می کند، امارات هم بر این امر تکیه می کند، علت این امر را باید در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی و تعامل آنها با ایران جستجو کرد. زمانی که آمریکا و انگلیس احساس می کنند باید به ایران فشار آورند، کشورهای حوزه خلیج فارس را وادار می کنند تا به طرح مسائل غیرواقعی بپردازند. اکنون اما به نظر می رسد آنها گامی به عقب برداشته اند و می خواهند اندکی فضای موجود را تعدیل کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات