صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۶۰۹۰۱
در همایش توسعه پایدار و ایمن تصریح شد

پدافند غیر عامل تنها با اراده بسیجی امکان‌پذیر است


«همایش» توسعه پایدار و ایمن با روحیه و تفکر بسیجی » در دومین روز از هفته بسیج ازسوی سازمان پدافند غیرعامل کشور با سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سر لشکر غلامعلی رشید جانشین فرماندهی ستادکل نیروهای مسلح، حجت الاسلام طائب فرمانده نیروی مقاومت بسیج و سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سالن همایش های صدا وسیما برگزار شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش با تاکید بر ضرورت بهره گیری از بودجه عمرانی برای امور دفاعی در شرایط سقوط قیمت نفت تاکید کرد که بودجه عمرانی کشور باید یک پیوست پدافند غیرعامل نیز داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی موازی سازی را از جمله راهکارهای ضروری برای پدافند غیرعامل خواند و بیان داشت: باید استراتژی مدونی در زمینه موازی سازی امکانات به کار گرفته شود تا حریف به اشتباه بیفتد و خیلی از امکانات حیاتی و حساس کشور را می توان موازی سازی کرد. به عنوان مثال پل های مهم و مراکز مهم صدا و سیما که در زمان تهدیدها مد نظر دشمن قرار می گیرد می تواند موازی شود تا دشمن نتواند بر روی آنان تمرکز کند.
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: موازی سازی در پوشش پروژه های عمرانی قابل تحقق است و بودجه عمرانی کشور باید یک پیوست پدافند غیرعامل نیز داشته باشد، چرا که امسال 24 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی دولت بود و این اعتبار باید با دستورالعمل دفاعی موازی سازی شود.
وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد بودجه کشور متکی به نفت است اظهار داشت: وضعیت نزولی قیمت نفت باعث شده که ما دیگر نتوانیم بودجه امسال را مثل سال قبل ببندیم، بنابراین ضرورت های بودجه ای القا می کند که از امکانات عمرانی بیشترین بهره را بگیریم.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته بسیج تصریح کرد: پدافند غیر عامل آنقدر وسیع و گسترده است که بجز با فکر و اراده بسیجی تحقق آن امکان پذیرنیست و اینکه همایش پدافند غیر عامل در هفته بسیج برگزار شده قابل تقدیر است.
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: بسیج نوعی آمادگی نظری و عملی را توامان دارد و اگر چه بخش آمادگی نظامی و دفاعی مهم و لازم است، اما کافی نیست و بسیج می تواند با ظرفیتی که دارد در همه بخش ها حضور داشته باشد.
وی درپایان با ابراز امیداواری نسبت به اینکه فکر منسجمی در رابطه با پدافند غیر عامل دنبال شود خاطرنشان کرد: مجلس و دولت آماده هستند تا به بخش پدافند غیر عامل توجه خاصی صورت بگیرد.
جانشین فرماندهی ستادکل نیروهای مسلح نیز با بیان این که امام خمینی(ره) سه اقدام بزرگ را در آن زمان انجام دادند، یادآور شد: اقدام اول تبیین صحیح از تهدیدات و تحولات امنیتی بود. امام تهدید آمریکا و سایر تهدیدات سال 58 مانند تهدید عراق را در یک سیکل به هم پیوسته در چارچوب سیاست های آمریکا علیه نظام و انقلاب تعریف کردند. اقدام دوم فرمان تشکیل ارتش 20 میلیونی برای دستیابی به بازدارندگی بود. مدلی که امام، بسیج را به عنوان ارتش 20 میلیونی عنوان می کردند برگرفته از الگو و مدل پیروزی انقلاب و حضور میلیونی مردم بود. اقدام سوم ایشان در بهمن سال 58 نیز که چندان به آن پرداخته نشد، حمایت از نهضت های آزادی بخش بود که این را رسما اعلام نمودند.
سرلشکر غلامعلی رشید خاطرنشان کرد: بسیج آن طور که باید و شاید در آن زمان تجهیز نشد. بنی صدر حرف از بسیج ملت می زد، ولی این کار را نمی کرد. وقتی جنگ شروع شد بسیج با همه این کاستی ها وارد جنگ شد و جنگ را به یک دفاع مردمی تبدیل کردند.که آزادسازی خرمشهر برجسته ترین نماد آن می باشد.
سرلشکررشید با بیان این که «راهبرد جدید آمریکا پس از عملیات مشکوک 11 سپتامبر عملیات پیش دستانه بود» افزود: مساله اساسی آن ها در خاورمیانه حمله به ایران و حمله به افغانستان و عراق به عنوان دست گرمی بود.
وی با طرح این سوال که« چرا هنوز طبل جنگ در برابر ایران خاموش نمی شود» خاطرنشان کرد:تهدیدات آمریکا ساختارمند شده است و در منطقه پایگاه های نظامی ایجاد کرده اند. این تهدیدات ساختاری بسیار خطرناک است. امروزه آمریکایی ها وارد فضاهای عملیاتی شده اند و دائم برای حفظ آمادگی برای جنگ اقدام می کنند.
جانشین فرماندهی ستادکل نیروهای مسلح اظهار کرد:ساده اندیشی است اگر فکر کنیم تغییر دولت در آمریکا به معنی تغییر ماهیت تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران است. جنس گروهک هایی که امروز علیه ما فعالیت می کنند، بسیار با نیروهای ضدانقلابی که در ابتدای انقلاب فعالیت می کردند، فرق دارد. جنس این ها جنس القاعده است.
سرلشکررشید با بیان این که « شکل و روش تهدیدات همچنان نظامی است» افزود: ممکن است حداکثر یک سال تغییر در روش را شاهد باشیم، ولی با آشکار شدن چهره واقعی دولت آمریکا و استقرار کامل آن، ماهیت اصلی تهدیدات آن ها دوباره مشخص خواهد شد.
وی در پایان بر تولید قدرت بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمن تاکید کرد و گفت: امر مهم در این زمینه، پدافند غیرعامل است.
هم چنین فرمانده نیروی مقاومت بسیج حضور تفکر بسیجی را پاسخگوی نیاز امروز خواند و افزود: توکل به خدا، سرمایه اجتماعی و حضور مردم در صحنه ها کشور ما را در دهه های بعد از انقلاب نجات داده است. در آستانه دهه چهارم هم برای ترویج این تفکر باید حضور سازمان یافته مردم بیشتر شود تا تداوم انقلاب تضمین و بیمه شود.
وی تصریح کرد: طبیعی است بسیج باید چه برای مقابله چه برای تولید قدرت بازدارندگی و چه برای پیشگیری از عملیات دشمن حضور فعال داشته باشد. اگر ما هنوز بر نمایش قدرت دفاعی بسیج تاکید می کنیم برای این است که قدرت بازدارندگی نظام و کشور را نشان دهیم.
فرمانده نیروی مقاومت بسیج با بیان این که«بسیجیان امروز آمادگی دفاع در برابر تهدید ناهمطراز را دارند» گفت: بسیج باید خود را برای پدافند غیرعامل کشور آماده کند. اگر بخواهیم این اتفاق به صورت واقعی بیفتد نقش بسیج در پدافند غیرعامل باید مورد توجه قرار گیرد و این موضوع به فرهنگ عمومی تبدیل شود؛ گرچه اهمیت پدافند غیرعامل برای نسل اول انقلاب و کسانی که در دوره تهدیدات بیگانه حضور فعال داشته اند، روشن است، اما ما با نسل های دوم و سوم انقلاب روبه رو هستیم و وظیفه ما این است که در آستانه دهه چهارم حوزه دفاع کشور را بسط دهیم.
سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در همایش » توسعه پایدار و ایمن با روحیه و تفکر بسیجی» اظهار کرد: اگر امروز بخواهیم جنگ را تعریف کنیم باید بگوییم که امروز کشور ما درگیر یک جنگ اقتصادی است و مدل جدیدی در جنگ اقتصادی علیه ما در حال اجراست و این مساله خود را در تحریم های اقتصادی علیه کشورمان به خوبی نشان می دهد.
وی مولفه های جنگ های جدید را متفاوت با قبل دانست و اظهار کرد: در حوزه فن آوری دو راهبرد از سوی آمریکا پی گیری می شود؛ اول پیشرفت و توسعه این حوزه و دوم انحصاری کردن این حوزه است.
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اغلب اهداف دشمنان را اهداف زیربنایی و زیرساختی عنوان کرد و افزود: آن چه امروز آمریکایی ها به عنوان هدف به آن نگاه می کنند ظرفیت و قدرت اداره جامعه است. تغییری که در ماهیت اهداف ایجاد شده، نوع برخورد و تهدیدات دشمن را نیز تغییر داده است.
جلالی به سه مفهوم کالبد کشور، نرم افزار و مغزافزار اشاره و عنوان کرد: اولین راهبرد ما دفاع همه جانبه با استفاده از همه ظرفیت های ملی است. نباید این طور باشد که دفاع ما تنها در حوزه نظامی باشد. امروز اگر هدف دشمن، تضعیف مدیریت کشور باشد، نقش صدا و سیما و ابزار رسانه مهم و انکارناپذیر است. در حوزه اقتصاد هم باید قرارگاه توسعه اقتصادی داشته باشیم و یک برنامه دفاع اقتصادی تنظیم کنیم.
وی تاکید کرد: دفاع را باید یک دفاع یکپارچه و منسجم ببینیم و تنها در حوزه نظامی خلاصه نکنیم. ما در شرایطی قرار گرفته ایم که نیازمند یک راهبرد مدون و هماهنگ نیز در حوزه نظامی باشیم. برای این موضوع تلاش می کنیم حضور سازمان یافته نیروهای بسیج را در حوزه های مختلف کارکردی شاهد باشیم.
وی بر داشتن طرح مدیریت بحران تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم در هر حوزه ای سناریوسازی کنیم. وقتی بتوانیم این کار را انجام دهیم، می توانیم آمادگی خود را بیشتر کنیم؛ چراکه عقلای مدیریت بحران می گویند بحران زمانی رخ می دهد که آمادگی لازم وجود نداشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به استفاده از ظرفیت های بسیج در عرصه های مختلف گفت: ما در چند محور با بسیج همکاری می کنیم که اولین محور، آموزش است. موضوع دوم، شناخت تخصصی تهدیدات است. محور سوم، آمادگی رزمی و رزمایش های مختلف است. تاکنون بیش از 200 رزمایش در این زمینه انجام شده است. امنیت زیرساخت ها در شرایط بحران مساله مهمی است که در این زمینه برای کمک بسیجیان به حراست سازمان ها هماهنگی های لازم صورت گرفته است و خواهد گرفت.
وی مشارکت بسیج در شورای پدافند غیرعامل سازمان ها را محور دیگر همکاری این سازمان با بسیج برشمرد و افزود: ما چند جلسه هم خدمت رییس جمهور رسیدیم و درباره اهمیت پدافند غیرعامل صحبت کردیم و ایشان به این مساله و کمبودهای موجود در این زمینه توجه کردند. ایشان پیشنهاد کردند که شورایی بالای سر سازمان پدافند غیرعامل کشور تشکیل شود که یک شورای 5 نفره متشکل از سر لشگر بسیجی فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح به عنوان رییس، وزیر دفاع، وزیر نیرو، معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری و رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ایجاد شد.
وی در پایان از ایجاد دبیرخانه مستقلی به ریاست داوود احمدی نژاد در این سازمان خبر داد و افزود: برطبق مصوبه اخیر، آموزش و پرورش مکلف شده است که مباحث مربوط به پدافند غیرعامل را در کتاب های درسی بگنجاند. در دانشگاه ها نیز چنین بحثی پی گیری می شود و هم چنین رشته دانشگاهی پدافند غیرعامل نیز ایجاد شده است و به آن توجه خواهد شد.
گفتنی است در این مراسم از برگزیدگان دومین همایش پدافند غیرعامل وهمچنین ارگانها و سازمانهای برگزیده در زمینه ی پدافند غیرعامل با اهداء لوح و جوایزی تقدیر تقدیر شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات