تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۶۱۱۳۹
سخنگوی وزارت خارجه (مشروح)

جلیلی به توافقات لاریجانی - سولانا پایبند است

اشاره: سید محمد علی حسنی اخبار منتشر شده مبنی بر اعلام عدم پایبندی جلیلی به توافقات لاریجانی - سولانا در مذاکرات با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را تکذیب کرد و گفت: این مطلب اساسا صحت ندارد بلکه به عکس این طرف مقابل بوده که در این جلسه و حین مذاکرات مخالفت صریح خود را با ایده هایی که قبلا در این جلسات اعلام شده بود مطرح کرده است.

تصویب قطعنامه هسته‌ای ایران با 109 رای موافق

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: این قعطنامه با عنوان پیگیری تعهدات خلع سلاح هسته ای که در کنفرانس های سال 1995 و 2000 اعضای ان پی تی، مورد توافق قرار گرفته بود تصویب شد و رشد آرا در آن نشان دهنده تغییرات خوبی در سال جاری بوده است.

وی افزود: قطعنامه مذکور از دارندگان سلاح های هسته ای می خواهد که تعهدات خود را اجرا کنند. مخالفان اصلی این قطعنامه آمریکا وکشورهای غربی دارنده سلاح های هسته ای هستند که این قطعنامه از آنها خواسته تا ذخایر هسته ای خود را کاهش داده و اقدام های شفاف ساز را در دستور کار خود قرار دهند.

متکی فردا در ترکمنستان

حسینی همچنین از سفر منوچهر متکی طی فردا به ترکمنستان برای شرکت در اجلاس دیپلماسی پیشگیرانه و همکاری های بین المللی خبر داد و گفت: در این نشست از سازمان کنفرانس اسلامی و سایر سازمان های منطقه ای، مقامات مختلف شرکت خواهند کرد.

هیات پارلمانی اروپا در تهران

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با اشاره به سفر هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا به کشورمان ادامه داد: هیئت پارلمانی این اتحادیه به تهران وارد شده اند که صبح امروز با وزیر خارجه دیدار خواهند داشت و موضوع این دیدار استمرار رایزنی ها و راه های تحکیم روابط ایران و اتحادیه اروپا خواهد شد.

دور بعدی گفت‌وگوهای بغداد

وی درباره دور بعدی گفتگوهای ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: پیشنهادی که ما اخیرا از سوی مقامات عراقی دریافت کرده ایم برگزاری دور آتی این گفتگوها در اوایل ژانویه بوده که البته زمان و سطح این دور از گفتگوها در دست مطالعه قرار دارد.

پایبندی جلیلی به توافقات لاریجانی

در بخش دیگری از این نشست خبری از حسینی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه سعید جلیلی در مذاکراتش با خاویر سولانا تعهدات لاریجانی به غرب در موضوع هسته ای را بی اعتبار خوانده است، سئوال شد که وی در پاسخ تاکید کرد: سیاست های جمهوری اسلامی درمباحثی چون هسته ای، سیاست هایی اصولی بوده و این موضوع در دیدار آقای جلیلی با سولانا هم مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در این خصوص افزود: این مطلب اساسا صحت ندارد و بلکه به عکس این طرف مقابل بوده که در این جلسه و حین مذاکرات مخالفت صریح خود را با ایده هایی که قبلا در این جلسات اعلام شده بود مطرح کرده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه با توجه به مخالفت صریح سولانا با ایده های لاریجانی در بحث هسته ای چشم انداز آتی مذاکرات هسته ای چگونه خواهد بود؟ گفت: ما گفتگوها را همچنان مورد توجه قرار داده و می دهیم و آمادگی داریم تا پیرامون مسائل وموضوعات مختلف مورد توافق از جمله بحث هسته ای گفتگو کنیم.

استقبال از پیشنهادات احمدی‌نژاد

حسینی در پاسخ به سئوالی دیگر استقبال کشورهای عرب خلیج فارس در پیشنهادات دکتر احمدی نژاد در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس گفت: در همان جلسه از این پیشنهادات استقبال شد ومسئولانی که از این شورا به اعلام مواضع در این خصوص پرداختند از بررسی این پیشنهادات سخن گفتند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: چنین پیشنهاداتی که فرصت همکاری های منطقه ای را مورد توجه و دقت قرار می دهد همواره با استقبال های گسترده مواجه می شود و نمونه این موضوع در ارائه پیشنهادات دکتر احمدی نژاد به شورای همکاری خلیج فارس کاملا مشهود بود.

مواضع شیطنت آمیز وزیر دفاع آمریکا

وی همچنین در واکنش به مواضع تفرقه افکنانه رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا افزود: پاسخ این اظهارات را برخی از کشورهای منطقه داده اند و اساسا چنین سخنانی دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه است.

حسینی با بیان اینکه مواضع رابرت گیتس همبستگی کشورهای منطقه را هدف قرار داده سخنان وزیر دفاع آمریکا را شیطنت آمیز خواند و بر لزوم حفظ هوشیاری لازم و برخورد مناسب کشورهای منطقه با این اظهارات تاکید کرد.

چرا متکی به منامه نرفت؟

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره علت عدم حضور منوچهر متکی در کنفرانس منامه که باعث ایجاد فرصت هایی جهت اعلام مواضع ضد ایرانی نیز شده بود گفت: همانطور که پیش از این نیز توضیح داده ام در برنامه آقای متکی بود که در این نشست حضور یابند اما به خاطر فشردگی برنامه های ایشان در تهران موفق به حضور این جلسه نشدند.

وی افزود: اجلاس مذکور، اجلاسی امنیتی است که سال گذشته هم برگزار شد و البته آقای متکی سال گذشته توفیق حضور در آن را داشت اما امسال لوازم این حضور فراهم نشد.

چند نکته درباره گزارش NIE

حسینی در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در خصوص گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا از فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان با تاکید بر لزوم توجه به تمام ابعاد این گزارش اظهار داشت که پایداری و مقاومت ملی و خویشتنداری ملت ایران، دولت و مجموعه دست اندرکاران مسئله هسته ای طرف مقابل را در نقطه ای قرار داد که به اعتراف نسبت به برخی حقایق مجبور شد یک پیروزی بزرگ است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: البته این مسئله باعث نادیده گرفته شدن ابعاد دیگر این گزارش نیست به عنوان مثال مسائلی که در خصوص فعالیت های هسته ای ایران پیش از سال 2003 در این گزارش مطرح شده نادرست و غیر واقعی بوده و ما همواره اعلام کرده ایم که هیچ گاه فعالیت هسته ای غیر مسالمت آمیز نداشته ایم که بخواهیم آن را متوقف کنیم.

وی همچنین گفت: از نکات دیگری که در این گزارش مشخص شده اینکه دولت آمریکا طی چند سال گذشته به مردم این کشور و دنیا دروغ گفته و با تحریف حقایق و واقعیات بررسی مسائل هسته ای ایران را به شورای امنیت کشانده است.

حسینی تاکید کرد: امروز دولت آمریکا بیش از هر زمان دیگری بی اعتماد تر بوده و تصمیمات آن از سوی افکار عمومی جهان بی اعتماد تر محسوب می شود.

سخنگوی وزارت خارجه یادآوری کرد: روند فعلی فعالیت های هسته ای ایران کاملا صلح آمیز بوده و اتفاقا این گزارش بهانه آمریکایی ها را برای انتقال موضوع به شورای امنیت منتفی کرده  و این واقعیت آن گزارش است.

وی همچنین با اشاره به سخنان گذشته وزیر خارجه از شکایت جمهوری اسلامی ایران به سفارت سوئیس در خصوص گزارش جاسوسی سازمان های اطلاعاتی آمریکا خبر داد.

آیا باور می‌کنید؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که با اشاره به گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا پرسید آیا شما باور می کنید که آمریکایی ها به تازگی صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را دریافته اند؟ افزود: می توانید به افکار عمومی نگاه کنید و ببینید چه کسی مسئله را باور می کند.

علت انتشار گزارش NIE در شرایط فعلی

حسینی در پاسخ به سئوالی در خصوص علت انتشار گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا در شرایط فعلی گفت: برخی تحلیل ها در این خصوص مسائل داخلی و فعالیت های حزبی در آمریکا در آستانه انتخابات آن کشور را مورد اشاره قرار می دهند و البته نظر دیگری هم که در این رابطه مطرح است به تاثیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا در تصمیم سازی مقامات آن کشور باز می گردد.

به مواضع رایس پس از شام توجه نکنید

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به مواضع کاندولیزا رایس مبنی بر متقاعد کردن اعضا ناتو برای تشدید تحریم ها علیه ایران گفت: اظهارات خانم رایس بعد از صرف شام را خیلی جدی نگیرید ضمن آنکه این اظهارات از سوی برخی از همان کشورها نیز رد شده و مواضع آنها حاکی از عدم همراهی با جهت گیری های جنگ طلبانه مقامات آمریکایی بوده است.

تاثیر منفی قطعنامه بر اجرای مدالیته

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر تلاش چند کشور غربی جهت تنظیم قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران رون همکاری های خود با آژانس را دنبال کرده و می کند و البته نتایج این همکاری ها باید تاثیر و تغییراتی را در رویکردهای 1+5 ایجاد کند.

وی تاکید کرد: چنانچه این موضوع در همکاری ها نادیده گرفته شود و کشورهایی تلاش کنند تا صدور قطعنامه جدید را در دستور کار خود قرار دهند قطعا این موضوع در روند اجرایی مدالیته مورد تفاهم ایران و آژانس تاثیر منفی خواهد داشت.

معاون وزیر خارجه ژاپن در تهران چه کرد؟

حسینی در پاسخ به سئوالی دیگر در خصوص سفر معاون وزیر خارجه ژاپن به تهران و گفتگو پیرامون سرنوشت تبعه ژاپنی که مدتی قبل از سوی اشرار مسلح در کشورمان ربوده شد اظهار داشت: معاون وزیر خارجه ژاپن به تهران آمدند و گفتگو و رایزنی هایی را هم با وزرای خارجه و کشور انجام دادند و قرار شد که این مسئله همچنان پیگیری شود ضمن آنکه اگر خبر جدیدی در این خصوص باشد حتما به اطلاع شما خواهیم رساند.

اشتباه در ترجمه عنوان شورای همکاری خلیج فارس

در ادامه این نشست خبری از سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نام شورای همکاری خلیج فارس که بعضا به عنوان شورای همکاری خلیج عربی مطرح می شود، سئوال شد که وی در پاسخ افزود: در این خصوص نامی که بعضا در برخی رسانه ها مطرح می شود ترجمه ای ناقص و نادرست است.

وی ادامه داد: آنچه در لوگوی این شورا مندرج است «شورای همکاری کشورهای عربی خلیج» است که البته برخی دوستان این "عربی" را به خلیج اطلاق می کنند اما به هر صورت نام کامل این شورا "شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس" (PGCC) است.

مواضع البرادعی در برزیل

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مواضع محمد البرادعی درباره لزوم بازنگری ایران در اجرای پروتکل الحاقی که در جریان سفر به برزیل عنوان شده، گفت: البته در گزارش البرادعی نیز به این موضوع اشاره شده و ما نیز تاکید کرده ایم که آنچه جمهوری اسلامی در همکاری های خود انجام می دهد کاملا در چارچوب ان پی تی و مقررات بین المللی بوده و ما هم انتظار نداریم که خواسته ای فوق این چارچوب ها به ایران تحمیل شود.

حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 100 کشور جهان پروتکل الحاقی را اجرا نمی کنند، یادآوری کرد: که اجرای مجدد پروتکل الحاقی در ایران منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است.

رفتار اسرائیل قابل پیش بینی بود

وی در ادامه سخنان خود کشتار غیر نظامیان فلسطینی توسط نیروهای رژیم صهیونیستی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: همانطور که پیش از اجلاس آناپولیس هم اعلام کردیم این نشست هیچ نتیجه ای برای فلسطین در بر نداشته و همانگونه که مشاهده می کنیم علیرغم اینکه آنها چند روز از این کنفرانس می گذرد رژیم صهیونیستی حتی حداقل تعهدات خود را نیز در این خصوص اجرا نکرده و این کاملا قابل پیش بینی بود.

سفر احمدی نژاد به ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: سفر دکتر احمدی نژاد به ترکیه در دستور کار قرار دارد اما زمان آن مشخص نیست ورایزنی های مربوط به آن همچنان صورت می گیرد.

تاکید بر راه حل لبنانی

حسینی در خصوص وضعیت لبنان نیز گفت: ما در تماس با تمام گروه های فعال سیاسی لبنان تاکید کرده ایم که راه حل مشکلات این کشور باید لبنانی باشد و چنین راه حلی قطعا مورد حمایت تهران نیز خواهد بود.

تکذیب جاسوسی ژاپنی ها

وی خبر دستگیری دو توریست ژاپنی به جرم جاسوسی را نیز که از سوی نشریه صبح صادق منتشر شده بود، تکذیب کرد و گفت: این موضوع را از مراجع ذیربط پیگیری کردیم و بر اساس اخبار ما چنین موضوعی صحت ندارد.

روسیه پیش شرطی نداشته است

حسینی انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه روسیه تعلیق غنی سازی اورانیوم را به عنوان پیش شرطی جهت تحویل سوخت نیروگاه اتمی بوشهر به ایران مطرح کرده است را تکذیب کرد و افزود: پیش شرط درست نیست و هر چند که در یکی از خبرگزاری ها نکته انحرافی در این خصوص طرح شده بود اما اساسا چنینی بحثی نبوده است.

وی یادآوری کرد: ما روس ها را در این خصوص متعهد می دانیم و روند اقدامات مربوط به تحریم سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در جریان است و اجازه دهید تا این روند به طور کامل طی شود.

پیشنهادات جدید پوتین

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص پیشنهادات جدید پوتین برای ایران نیز گفت: طبیعی است که در جریان تماس ها یا دیدارهای مسئولان عالیرتبه دو کشور مسائلی در چارچوب محورهای مشترک دو کشور مورد تبادل نظر قرار می گیرد که مجموعه این مسائل در راستای تحکیم مناسبات دو کشور بوده است.

سرنوشت کنفرانس گروه های فلسطینی در تهران

وی درباره علت عدم برگزاری کنفرانس گروه های فلسطینی در تهران نیز افزود: سفر رهبران فلسطینی و گروه های فلسطینی به جمهوری اسلامی همواره در برنامه ما بوده اما هیچ زمان قطعی برای این موضوع اعلام نشده ولی این کنفرانس در آینده برگزار خواهد شد.

هر دو بزرگوار در شورا هستند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه آیا با توجه به مسئولیت سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی اظهار نظر دکتر لاریجانی در مباحث هسته ای به منزله دخالت در مسئولیت جلیلی محسوب نمی شود؟ گفت: هر دو بزرگوار در شورای عالی امنیت ملی حضور دارند و اگر نکاتی مطرح باشد آنجا به صورت مستقیم گفتگو خواهند کرد.

سفر متکی به مسکو

حسینی در خصوص زمان سفر منوچهر متکی به مسکو هم گفت: این سفر در پایان همین هفته انجام می شود و برای آن چند موافقتنامه و یادداشت تفاهم در حال تنظیم است.

احتمال آزادی کاظم دارابی

وی در پاسخ به سئوالی درباره احتمال آزادی کاظم دارابی اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات ما دستگاه قضایی آلمان تصمیم به صدور حکم آزادی آقای دارابی با توجه به طی مدت قابل توجهی از دوران محکومیت ایشان گرفته است.

بازرسان آژانس، فردا در تهران

سخنگوی وزارت خارجه در پایان در خصوص سفر نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران که فردا انجام خواهد شد گفت: نمایندگان آژانس بر اساس زمانبندی که از قبل صورت گرفته به تهران می آیند و این سفر هم برای گفتگو و هم جهت زمینه سازی برای ادامه همکاری های ایران و آژانس در چارچوب طرح اقدام می باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات