تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۴  ، 
کد خبر : ۶۲۷۷۶

گزارش‌ مکتوب: علت رکود فعالیتهای‌ فرهنگی‌ و هنری‌ استان یزد


گزارش‌ مکتوب علت رکود فعالیتهای‌ فرهنگی‌ و هنری‌ استان یزد مدتهاست برنامه‌ های‌ فرهنگی‌ و هنری‌ در یزد دچار رکود عینی‌ شده‌ و برخی‌ دست اندرکاران و اصحاب هنر این استان از آن ناراحت و در رنجند. این مقوله‌ هم‌ از طرف برخی‌ اصلاح‌طلبان مورد نقد واقع‌ شده‌ و برخی‌ اصول‌ گرایان را هم‌ به‌ یک تعارص‌ انتقادی‌ واداشته‌ است؛ چرا که‌ با حضور عجمین در صدر برنامه‌ های‌ فرهنگی‌ و هنری‌ از طرف دولت اصول‌ گرا این امید می‌ رفت که‌ تا حدودی‌ برنامه‌ های‌ فرهنگی‌ و هنری‌ در استان یزد رونق‌ بیشتری‌ بگیرد، اما این مطلوب حاصل‌ نشد. حجت الاسلام‌ عجمین، از شاگردان مصباح‌ یزدی‌ در موسسه‌ امام‌ خمینی‌ قم‌ است که‌ مدتی‌ به‌ عنوان مسئول‌ اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ این شهرستان مشغول‌ فعالیت بود و مورد تایید وی‌ است و تا حدودی‌ هم‌ انتصابش‌ بعنوان مدیر کل‌ ارشاد استان یزد موید آن است؛ اگرچه‌ ورود وی‌ به‌ عرصه‌ فرهنگ یزد انتقادات بسیاری‌ به همراه‌ داشت، اما با همه‌ این مسائل، وی‌ در این عرصه‌ وارد شد و برخی‌ انتقادات را پذیرفت.
عجمین در بعضی‌ از ایام‌ هفته‌ بنا به‌ اظهار برخی‌ مراجعه‌ کنندگان به‌ ارشاد در اداره‌ حضور ندارد و برخی‌ شنیده‌ها حاکیست وی‌ در بعضی‌ از روزهای‌ هفته‌ در قم‌ است؛ اگرچه‌ مدیر کل‌ ارشاد یزد با ایجاد وبلاگی‌ پاسخ‌ برخی‌ منتقدان را می‌دهد، اما هنرمندان باز هم‌ به‌ روش‌ کارش‌ معترص‌ هستند. مسائلی‌ مانند: ناآشنایی‌ مسئولان و دست اندر کاران امور هنری‌ و فرهنگی‌ و حاضرنشدن مسئول‌ ارشاد استان در روزهای‌ کاری‌ در اداره‌ بنا بر آنچه‌ هنرمندان اصحاب مطبوعات، گروه‌ های‌ تئاتر، انجمنهای‌ نمایش،‌ دست اندرکاران امر تالیف کتاب ناشران و گروه‌ های‌ موسیقی‌ اذعان دارند بر افت فعالیتهای‌ فرهنگی‌ افزوده‌ است: در این میان توجه‌ نکردن به‌ افراد بومی‌ از طرف مسئولان و مدیران مربوط و برخورد سرد و نگاه‌ عوامانه‌ برخی‌ مدیران بخشهای‌ فرهنگی‌ اداره‌ کل‌ ارشاد یزد به‌ هنرمندان از دیگر علل‌ رکود امور هنری‌ و فرهنگی‌ در یزد است.
برخی‌ هنرمندان مدعی‌ شدند سالن های‌ نمایش‌ استان مدتی‌ است به‌ بهانه‌ تعمیر و بازسازی‌ تعطیل‌ شده‌ است و اداره‌ ارشاد به‌ عنوان انبار از آنها استفاده‌ می‌ کند و وسایل‌ قیمتی‌ سالن ها خاک آلود شده‌ و خاک می‌ خورد و هنوز هیچ آثاری‌ از اثر تعمیر و بازسازی‌ در این سالن ها به‌ چشم‌ نمی‌ خورد، در استان یزد با وجود فعالیت بعضی‌ انجمنهای‌ هنری‌ در سالهای‌ گذشته‌ روز به‌ روز در این اواخر بر افت فعالیت های‌ انجمن های‌ فرهنگی‌ و هنری‌ افزوده‌ شده‌ است. اگر چه‌ بنابه‌ اظهار برخی‌ مسئولان ارشاد بعضی‌ انجمن ها فعالیت دارند، اما هنرمندان اذعان دارند فعالیت این انجمن ها تعریف چندانی‌ ندارد و هر کدام‌ پس‌ از مدتی‌ دچار رکود و بعضا تعطیل‌ دائم‌ می‌ شود.
در گزارش‌ های‌ هفته‌ دولت دائم‌ حرف از بودجه‌ فرهنگی‌ هنری‌ استان به‌ میان می‌ آمد، اما از برنامه‌ های‌ هنری‌ و فرهنگی‌ حرفی‌ به‌ میان نمی‌ آید؛ چرا که‌ اصلا برنامه‌ مدونی‌ وجود ندارد. چند سالی‌ است جشنواره‌ ای‌ در استان برگزار نشده‌ است، مثلا جشنواره‌ تئاتر موسیقی‌ هنرهای‌ تجسمی‌ و رویت نمی‌ شود. در این اواخر جشنواره‌ای‌ آن هم‌ فقط جشنواره‌ خوشنویسی‌ رضوی‌ به‌ سبب جذب بودجه‌ استان قدس‌ رضوی‌ در استان دایر شد. شاید بتوان گفت مواردی‌ مانند بی‌ اطلاع‌ دست اندرکاران امر فرهنگ وهنر استان به‌ مسائل‌ فرهنگی‌ هم‌ بی‌ تاثیر نبوده‌ است، علت رکود برنامه‌ فرهنگی‌ و هنری‌ در استان یزد را طی‌ چند سال‌ اخیر می‌ توان موارد ذیل‌ دانست:
1. منطقه‌ بندی‌ نبودن استان برای‌ انجام‌ فعالیت های‌ فرهنگی‌ هر منطقه‌ در استان، گنجایش‌ یک نوع‌ فعالیت فرهنگی‌ و هنری‌ دارد.
2. در استان کالاهای‌ فرهنگی‌ متناسب عرضه‌ نمی‌ شود و اگر هم‌ ارائه‌ شود، در دسترس‌ عموم‌ نبوده‌ و اگر از مراکز بالاتر می‌رسد به‌ وقت و اندازه‌ ارسال‌ نمی‌ شود.
3. برخی‌ مسائل‌ فرهنگی‌ دستگاههای‌ مربوط تکراری‌ و خسته‌ کننده‌ بوده‌ و برخی‌ هم‌ مقطعی‌ و زودگذر است.
4. استفاده‌ نادرست از اوقات فراغت دانش‌ آموزان و مشتاقان برای‌ اجرای‌ فعالیت های‌ فرهنگی‌.
5. بودکارشناس‌ فرهنگی‌ با تجربه‌ برای‌ اجرای‌ برنامه‌ های‌ فرهنگی‌ و هنری‌ و نگاه‌ سطحی‌ به‌ مقوله‌ هنر.
6. وجود سازمان های‌ هم‌ عرص‌ در کشور و در استان یزد نسبت به‌ اجرای‌ برنامه‌ ها و فعالیت های‌ فرهنگی‌ کانونهای‌ مساجد ارشاد بسیج‌ .
7. مهاجر پذیری‌ یزد به‌ سبب امنیت اجتماعی‌ و سیاسی‌ استان و نفوذ خرده‌ فرهنگ ها در استان هم‌ تا حدودی‌ فرهنگ و هنر منطقه‌ را دستخوش‌ تغییر و تحولاتی‌ قرار داده‌ است.
8. تغییر و تحول‌ دائم‌ مسئولان فرهنگی‌ استان.
9. ساختار فرهنگی‌ استان و نبود تصمیم‌ گیری‌ قاطع‌ مسئولان نسبت به‌ مسائل‌ فرهنگی‌ و هنری‌ بیشتر نگاه‌ جناحی‌ به‌ مسائل‌ فرهنگی‌ و هنری‌ بوده‌ تا نگاه‌ فر اجناحی‌ به‌ هنر و فرهنگ.
10. استقبال‌ کم‌ رنگ مسئولان یزد برای‌ دعوت از گروههای‌ هنری‌ مانند گروههای‌ موسیقی‌، تئاتر، هنرپیشه‌ها و به‌ سبب برخی‌ اتفاقات گذشته‌ در دعوت از این گروهها.
11. بافت فرهنگی‌ استان و بی‌ اعتنایی‌ به‌ برخی‌ مقولات فرهنگی.‌
12. نفوذ نیروهای‌ صاحب نفوذ در بدنه‌ استان و بی‌ توجه‌ به‌ مسائل‌ فرهنگی.‌
13. نبود سرمایه‌ گذاری‌ در بخش‌ فرهنگ و برپا نکردن نمایشگاه‌ فرهنگی‌ در استان.
14. نبود نگاه‌ تیزبینانه‌ اقتصادی‌ به‌ بحث هنر و فرهنگ در مقابل‌ زحمت طاقت فرسا و هزینه‌ ها‌ برای‌ امور هنری.‌
15. توجه‌ به‌ مسائل‌ آماری‌ برنامه‌ های‌ هنری‌ و فرهنگی‌ تا کیفیت سازی‌ آن.
16. بی‌ توجهی‌ به‌ هنرمندان بومی‌ و توجه‌ نمودن به‌ افراد خارج‌ استان به‌ عنوان هنرمند، مسئولان فرهنگ استان به‌ ویژه‌ در ارشاد یزد فقط نبود بودجه‌ کافی‌ و ناهماهنگی‌ اجرا کنندگان امور فرهنگی‌ و هنری‌ با مسئولان امور مربوط را علت اصلی‌ رکود فعالیتهای‌ فرهنگی‌ و هنری‌ دانسته‌ اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات