صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۶۴۱۸۵

پشت پرده رویدادهای لبنان


حسین امیدی
تمامی ناظران سیاسی درتحولات لبنان به دنبال درک دقیق رویدادهای این کشور هستند تا روند و سمت این تحولات را پیش بینی کنند. عنوان مهم ترین مسئله لبنان انتخاب رئیس جمهور و تشکیل کابینه وحدت ملی است. ظاهر امر این است که دو جناح رقیب 14مارس و 8 مارس ضوابط و اولویت های خود را مطرح می کنند، تا شرایط خود را در ساختار قدرت، بالانس کنند ولی مسئله از دیدگاه معمار اصلی 41مارس به گونه ای دیگر است و تمامی بن بست ها و یا تنش های دیگر، ناشی از این دیدگاه است.
مولفه اصلی برای آمریکا در لبنان، تامین امنیت رژیم صهیونیستی است و این کار تنها با حذف، تضعیف و انزوا و نهایتا خلع سلاح حزب الله و مقاومت اسلامی امکانپذیر است. این اهداف آمریکایی، به شدت با پیچیدگی های رفتار هوشمندانه حزب الله و سیدحسن نصرالله ناکام مانده است، زیرا حزب الله، ضمن تحکیم بنیان های وحدت شیعی، هم پیمان های دیگری در طوائف مسیحی و سنی و درزی و جریان های ملی گرا و نخبگان در کنار خود دارد که پیمان با میشل عون از مهم ترین عناصر آن است. ویلتمن سفیر آمریکا که دو هفته قبل ماموریتش به پایان رسید تلاش های زیادی به عمل آورد تا میشل عون را از حزب الله دور کند و زمانی که به نتیجه نرسید، سناریوی حذف وی را در دستور قرار داده و به گروه های 14مارس توصیه های لازم را کرده است. جالب است که حتی ژنرال میشل سلیمان هم در این بازی مشارکت داده شده و به او وعده داده اند که لزومی ندارد در سهمیه خود برای ترکیب حکومتی با 8 مارس رایزنی نماید و او با این سهمیه به رهبر اصلی جبهه مارونی لبنان دست خواهد یافت و میشل عون را کنار خواهد زد. طی دیدار فرنجیه و طلال ارسلان و جیران باسیل (داماد میشل عون) با میشل سلیمان جهت تبریک کاندیداتوری وی برای ریاست جمهوری از وی در خصوص مقاومت و ترکیب حکومتی استفسار می کنند. وی می گوید فعلا حرفی ندارم ولی من رهبر مارونی خواهم بود و اعضای کابینه را هم خودم تعیین می کنم و در مورد انتصاب فرمانده ارتش نیز اظهارنظر نمی کند و می گوید من یک اجماع بین المللی را در پشت سر دارم و نیازی به رایزنی ندارم. هیات یاد شده با تعجب از دیدار وی خارج می شوند.
همزمان در دیدار دیگری که با امین جمیل صورت گرفته و در مسائل مربوط به رویدادهای جاری بحث می شود او نیز خط حذف میشل عون را برملا می کند. نکته جالب این است که ژنرال میشل سلیمان حدود یک ماه قبل در دیدار با سعدحریری اعلام کرده بود که در فرماندهی ارتش ژنرال فرانسوا الحاج را منصوب می کند و این ژنرال که ازمسیحیان ضد سمیرجعجع بود، یک هفته بعد ترور شد.
نکته تکمیلی که مرتبط با حوادث عین الرمانه و کلیسای مارمیخائیل است، اینکه از دو هفته قبل از یک شنبه سیاه یک گردان از تیپ پنجم ارتش لبنان در این محله (در مقابل محله شیاح) مستقر می شوند که حدود 6 ماه مسئول حفاظت سفارت آمریکا بودند. این تیپ که از گذشته به تمایل به جریان سمیر جعجع معروف بوده، ارتباط صمیمانه ای با مقامات سفارت آمریکا برقرار کرده بودند و در روز یک شنبه سیاه بدون دلیل و بدون شلیک گلوله ای از سوی تظاهرکنندگان تا حدود چهار ساعت به ساختمان های این محله تیراندازی می کردند و از سوی فرماندهی عملیات ارتش دستوری مبنی بر لزوم توقف تیراندازی این گردان صادر نشده است.
گفتنی است که خط حائل بین محله شیاح و عین الرمانه بخشی از خط سبز بیروت در جنگل های داخلی لبنان بوده و سیدحسن نصرالله در سال گذشته، پیمان خود را در کلیسای این محله (مارمیخائیل) با میشل عون به امضا رساند که پیام های متعددی دربر داشت.
حاصل کلام اینکه آمریکا برای نیل به هدف خود در فرسایش و یا نابودی مقاومت اسلامی و تامین امنیت اسرائیل، از طریق افراد و جریان های وابسته دست به هر فتنه و تشنجی در لبنان می زند و مسئله انتخاب ریاست جمهوری در اولویت آنها نیست و قبل از رسیدن به این موضوع، باید انسجام هم پیمانی میشل عون و حزب الله در لبنان برداشته شود تا راه برای اقدامات آمریکا فراهم شود.
تندشدن مواضع سعدحریری، جنبلاط و جعجع در روزهای گذشته، ناشی از ناکامی آنها در مقابل هوشمندی سیدحسن نصرالله و حزب الله است که اولین سالگرد هم پیمانی خود را در تلویزیون OTV (متعلق به میشل عون) با حضور مشترک مورد تاکید قرار دادند و فتنه و جنایت یک شنبه سیاه نیز نتوانست برای جریان آمریکایی- اسرائیلی در لبنان راهگشا باشد.
مواضع تند سعدحریری و تهدیدات وی به درگیری با جریان معارض و اظهارنظرهای افراطی جنبلاط پس از بازگشت از عربستان که در آستانه مراسم سالگرد ترور حریری در 14فوریه صورت می پذیرد، ضمن استیصال جریان آمریکایی- اسرائیلی، نشان از تدبیر آنها برای تشنج آفرینی های جدید در لبنان دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات