تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۶۶۵۶۲

العربیه‌: کشورهای‌ عربی‌ برای‌ توازن موضع‌ با غرب و ایران تلاش‌ می‌کنند


شبکه‌ تلویزیونی‌ العربیه‌ برنامه‌ تحلیلی‌ یکشنبه‌ شب خود موسوم‌ به‌ پانور اما را به‌ کنفرانس‌ منامه‌ و حضور رابرت گیتس،‌ وزیر دفاع‌ آمریکا در آن اختصاص‌ داد. العربیه‌ افزود: در این کنفرانس‌ سه‌ محور مساله‌ هسته‌ ای‌ ایران اوضاع‌ عراق‌ و دزدی‌ دریایی‌ در خلیج‌ عدن مطرح‌ بود. نجاح‌ محمد علی،‌ گزارشگر العربیه‌ با تهیه‌ گزارشی‌ در این باره‌ اعلام‌ کرد درخواست گیتس‌ از کشورهای‌ شورای‌ همکاری‌ خلیج‌ فارس‌ برای‌ اعمال‌ فشار بر ایران ممکن است به‌ طور کلی‌ با مقتضیات مرحله‌ پس‌ از جرج‌ بوش‌، رئیس‌ جمهوری‌ آمریکا هماهنگ نباشد. مرحله‌ ای‌ که‌ تهران امیدوار بود در آن شاهد تغییر از رویارویی‌ به‌ گفتگو باشد.
گزارشگر این شبکه‌ افزود: اگر حتی‌ کشورهای‌ خلیج‌ فارس‌ از احتمال‌ اینکه‌ ایران به‌ طور کامل‌ به‌ یک کشور اتمی‌ تبدیل‌ شود، هراسناک باشند اما مایل‌ به‌ رویارویی‌ با تهران نیستند. با توجه‌ به‌ تنش‌ حاکم‌ در روابط تهران و واشنگتن کشورهای‌ عربی‌ برای‌ حفظ توازن اتحاد خود با غرب از یک طرف و تفاهم‌ امنیتی‌ خود با تهران تلاش‌ می‌ کنند. امری‌ که‌ سبب می‌ شود زمانی‌ که‌ موضوع‌ به‌ مساله‌ هسته‌ ای‌ ایران مربوط شود، موضع‌ بی‌ طرفانه‌ ای‌ اتخاذ کنند.
گزارشگر این شبکه‌ افزود: هشدار گیتس‌ درباره‌ دشمنان آمریکا و اینکه‌ نباید باراک اوباما رئیس‌ جمهوری‌ منتخب را امتحان کنند ممکن است از سوی‌ کشورهای‌ عربی‌ در خلیج‌ فارس‌ نیز مورد استقبال‌ قرار نگیرد، به‌ ویژه‌ پس‌ از درخواست وی‌ برای‌ عضویت عراق‌ در شورای‌ همکاری‌ خلیج‌ فارس‌ و همکاری‌ در زمینه‌ اقتصادی‌ و امنیتی‌ با آن بود که‌ دبیر کل‌ شورای‌ همکاری‌ خلیج‌ فارس‌ آن را دخالت در امور داخلی‌ اعضای‌ این شورا قلمداد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات