تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۷  ، 
کد خبر : ۶۸۰۱۷
موسسه آمریکایی هریتج:

بیانیه شورای امنیت هم ایران را از انتخابش منصرف نمی‌کند


در حالی که آمریکا با مانورهای تبلیغاتی سعی دارد بیانیه اخیر شورای امنیت را در مورد موضوع ایران نتیجه اجماع نظر قاطع اعضای شورای امنیت توصیف کند، اما کارشناسان غربی و مراکز مطالعاتی این اجماع را با توجه به موقعیت‌ منطقه‌ای و بین‌المللی ایران بسیار ضعیف و شکننده می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر بر همین اساس موسسه مطالعاتی هریتج آمریکا HERITAGE FOUNDATION در تحلیلی به قلم "جیمز فیلیپس" نوشت: شورای امنیت بیانیه‌ای فاقد قدرت کافی را برای تعلیق برنامه هسته‌ای ایران صادر کرد و یک مهلت 30 روزه را برای این تعلیق در نظر گرفت.

 به عقیده فیلیپس، این بیانیه گام کوتاهی در جهت مقابله با برنامه هسته‌ای ایران است و از نظر قانونی "وادار کننده" نیست، بلکه دارای ابعاد کمی برای فشار بر ایران است و بعید به نظر می‌رسد که ایران را از راه انتخابی‌اش (ادامه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای) منصرف کند.

وی با انتقاد کامل از این بیانیه، با وجود بزرگنمایی بوش و هم پیمانان آن در جهت انحراف افکار عمومی، می‌نویسد: این بیانیه مایوس کننده و نشانه آن است که راه شورای امنیت مسیر بسیار دشوار و در عین حال کندی خواهد بود.

 فیلیپس عقیده دارد که " این سند ضعیف است که فاقد ارکان لازم برای اعمال فشار بر ایران است و پایین‌ترین اجماع نظر را در بین 15 عضو شورای امنیت از آن خود کرد.

 در ادامه تحلیل موسسه آمریکایی هریتج آمده است: در پیش‌نویس این بیانیه برنامه هسته‌ای ایران به عنوان یک تهدید بین‌المللی تلقی شده و ابتدا یک مهلت 14 روزه برای ایران در نظر گرفته شده بود در حالی است که چین و روسیه برای به تعویق انداختن هر گونه اقدام موثری سخت تلاش می‌کردند.

 این موسسه در بخش دیگر از تحلیل خود با عنوان "آینده چه خواهد شد" تصریح کرد: پس از آنکه این موضوع از آژانس به شورای امنیت بر گردد، شورای امنیت یک بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد. با فرض تلاش‌های روسیه و چین برای ممانعت از اقدام شورای امنیت، پیشرفت دیپلماتیک سازمان ملل کند و بی‌تاثیر خواهد بود. شورای امنیت احتمالا پیش از توسل به تحریم، قطعنامه‌ای را صادر خواهد کرد و طی آن از ایران می‌خواهد تا فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را به تعلیق در آورد و زمان بیشتری به تهران می‌دهد تا در موقعیت خود تجدیدنظر کند.

 به گزارش مهر، فیلیپس نویسنده این تحلیل در پایان راهکار پیشنهادی خود را برای آمریکا، ایجاد یک ائتلاف می‌داند تا تحریم‌هایی را در خارج از چارچوب سازمان ملل و در صورت لزوم استفاده از حمله نظامی به اجرا در آورد. اما از سوی دیگر اعتراف می‌کند: تا وقتی که روسیه و چین مخالف هر گونه اقدام محکم علیه ایران هستند، شورای امنیت نمی‌تواند اقدامی جدی در برابر برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات