تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۶۸۷۳۷
مدیر تالار بورس کیش:

کارشناسان درباره اساسنامه سازمان بورس انفعالی برخورد نکنند


ایسنا- «کسانی که حس می‌کنند نظراتی در مورد قانون بازار اوراق بهادار و اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار دارند، انفعالی برخورد نکنند، اگر نظرات مثبتی دارند در راستای بهتر شدن قوانین به کمیته‌ها انتقال دهند.»
علی سنگینیان، مدیر تالار بورس کیش گفت: قرار بود یک سری مجموعه قوانین نوشته شود که تعداد آن خیلی زیاد است، تشکیل سازمان و شرکت سهامی عام بورس، GDS، ساختار سازمانی و آئین‌‌نامه تمام این‌ها وقت زیادی را می‌طلبد، این که گفته می‌شود از گروه خاصی برای تدوین این اساسنامه استفاده شده کاملاً غلط است.
او ایجاد سایت اطلاع‌رسانی را یکی از کارهای صورت گرفته از سوی کمیته پیاده‌سازی عنوان کرد و افزود: پیش‌نویس‌هایی که تهیه شده روی سایت گذاشته شده و این کار موجب می‌شود که صاحبنظران با بیان نظرات خود در رفع ایرادات موثر واقع شوند.
مدیر بورس منطقه‌ای کیش نوشتن این اساسنامه را از سوی کمیته‌های مختلف که مدت‌ها بر روی آن کار کرده‌اند دانست و گفت: با دریافت تجربیات از کشورهای دیگر و همچنین کمیته‌های کارشناسی، اساسنامه نوشته شده، بنابراین کسانی که در این زمینه نظارتی دارند به نوشتن آنها اقدام کنند زیرا به هر حال این نظرات اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: قانون بازار اوراق بهادار با توجه به محدودیت زمانی که وجود داشت و با توجه به این که چند بار این قوانین تغییر کرد در زمانی که تصویب شد نسبت به نسخه‌های قبلی خیلی کامل‌تر شد، اما اگر فرصت بیشتری بود می‌توانستیم جنبه‌های بیشتری را در آن وارد کنیم.
سنگینیان، با اشاره به این که با نگاه به قوانین کشورهای دیگر می‌توان دریافت که از نظر مورد و فصل‌بندی بسیار بیشتر از قانون بازار اوراق بهادار ما هستند، تاکید کرد: چون آنها یک سری از جزییات را وارد قانون می‌کنند، بنابراین مجموعه قوانین مفصل‌تری نسبت به ما دارند. با توجه به مشغله‌ها و عجله‌ای که وجود داشت شاید همه مراحل جزیی دیده نشده است، بنابراین در حال حاضر فرصت خیلی خوبی است که در اساسنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها جزییات را ببینیم.
او شکل‌گیری نهادهای تصمیم‌گیر را یکی از اهداف کمیته ذکر کرد و افزود: فکر می‌کنم در حال حاضر کمیته‌ای که این کار انجام می‌دهد نمی‌خواهد بر روی همه آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها کار کند زیرا هدف این است که ساختار سازمانی نهادهایی تصمیم‌گیر که باید شکل بگیرند ایجاد شود در آن زمان فرصت بیشتری خواهیم داشت روی آیین‌نامه دستکاری قیمت‌ها، افشای اطلاعات، دارندگان اطلاعات نهائی، جرایم و مجازات‌ها و مکانیزم کنترلی آنها با فرصت بیشتری کار کنیم.
مدیر بورس منطقه‌ای کیش ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود، شکل‌گیری نهاد تصمیم‌گیر خیلی مهم‌تر است بنابراین کمیته پیش قدم شده که این کار را انجام دهد.
وی با اشاره به این که بهتر بود کمیته‌های کارشناسی در یک سال گذشته شکل می‌گرفت، گفت: تقریباً این قانون حدود یک سال گذشته در شور اول مجلس تصویب شده بود و همه فعالان بازار معتقد بودند که این قانون نهایی است، بنابراین بهترین زمان بود کمیته‌ای تشکیل می‌شد تا آیین‌نامه و دستورالعمل‌های قانون و اساسنامه آن را می‌نوشتند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. همه صبر کردند تا این که قانون به مجلس رفته و در شورای نگهبان نهایی شود. زمانی که نهایی شد فرصت کمی برای کارهای مطالعاتی ماند که خیلی مفصل روی مواضع قانونی کار کنند. فکر می‌کنم مقداری زمان را از دست داده‌ایم. بهتر بود این کمیته از یک سال پیش کارشان را شروع می‌کردند زیرا به نظر می‌رسد در مورد کلیات و ساختار قانون تقریباً اتفاق نظری بین فعالان بازار وجود داشت که شرایط فعلی تصویب می‌شود.
او تشکیل شرکت سهامی عام بورس را قدم بعدی بعد از سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد و افزود: بعد از شکل‌گیری سازمان نظارت گام بعدی تشکیل شرکت بورس است. طبیعتاً وظایف بورس خیلی با شکل فعلی آن تغییر نمی‌کند، در واقع تصویب‌کننده معاملات، دسترسی مردم به اطلاعات است و تلاش آن است که بازار رقابتی و شفاف ایجاد کند.
سنگینیان در ادامه با اشاره به این که ساختار مالکیت بورس تنها تغییر خواهد کرد، گفت: این امر یکی از راهبردهایی است که تمام بورس‌های دنیا به آن سمت می‌روند به هر حال با توجه به فضای رقابتی که بین بازارها ایجاد شده و بازارها با هم رقابت می‌کنند، انتفاعی شدن جزو ساختار بورس است.
وی در ادامه شرکت سهامی عام شدن را چندان اثرگذار بر روی بازار ندانست و اظهار کرد: شاید نتوان گفت که خیلی روی بازار تاثیرگذار است، اما به هر حال، این که شرکت می‌شود یک سری وظایف نظارتی را از آن می‌گیریم.
سنگینیان در ادامه گفت: در فرصت چهار ماهه که قانون داده تا اجرا شود، ما شاید در گام اول آیین‌نامه افشای اطلاعات و یا قانونی که به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجوز می‌دهد را نداشته باشیم، اما این که حتماً سازمان نظارتی و شرکت بورس داشته باشیم اولویت‌هایی است که در چهار ماه که قانون اجازه داد باید نهایی شود و تا آخر سال باید مدون شود.
مدیر بورس منطقه‌ای کیش به انفعالی برخورد نکردن افراد در مورد قانون اشاره کرد و گفت: کسانی که حس می‌کنند نظراتی دارند، انفعالی برخورد نکنند، تنها با انتقاد کردن کاری درست نمی‌شود اگر واقعاً نظرات مثبتی دارند که مجموعه قوانین را بهتر می‌کند نظراتشان را به کمیته انتقال دهند.
عربستانی‌ها 25 میلیارد درهم سرمایه خود را از امارات خارج کردند
موج- روند نزولی شاخص سهام در بازارهای بورس امارات همچنان ادامه دارد و این امر سرمایه‌گذاران عرب را با نگرانی مواجه کرده است.
روز گذشته شاخص بورس دبی بار دیگر با 526 واحد (17/3 درصد) کاهش به 16 هزار و 73 واحد رسید.
این کاهش شاخص باعث شد ارزش مبادلات در این بازار روز گذشته 7/10 میلیارد درهم کاهش یابد و این رقم از ابتدا هفته تاکنون به رقمی بالغ بر 7/48 میلیارد درهم رسیده است.
یکی از متخصصان بورس می‌گوید: اعلام میزان سود شرکت‌های بورسی نتوانسته انتظارات بالای سرمایه‌گذاران غرب را برآورده کند و همین امر موجب خروج سرمایه‌ها از بورس‌های دبی و ابوظبی شده است. شاخص سهام در بازار ابوظبی نیز از ماه نوامبر سال گذشته تاکنون به 3 هزار واحد کاهش به رقم بی‌سابقه 16 هزار واحد رسیده است. گفتنی است سرمایه‌گذاران عربستانی که در سال گذشته 30 میلیارد درهم در بورس‌های امارات سرمایه‌گذاری کرده بودند، در پی این کاهش‌ها و در 3 ماه گذشته بیش از 25 میلیارد از سرمایه‌های خود را از این کشور خارج کرده‌اند.
حضور چینی‌ها در بورس کره
موج- برای نخستین بار یک شرکت چینی عنوان نخستین شرکت خارجی حاضر در بورس کره را به خود اختصاص می‌دهد.
شرکت چینی فن‌آوری اطلاعات Power Leader Science Technology اولین شرکت خارجی خواهد بود که در لیست بورس کره قرار می‌گیرد.
گفتنی است، بورس کره از ابتدای سال جاری با رشد مناسبی مواجه بوده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران کشورهای آسیای جنوب شرقی را به خود جذب کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات