صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۶۹۳۵۹

میدان داری قاهره در جنایت غزه/حسن هانی زاده*


بصیرت: سکوت برخی رژیمهای عرب منطقه از جمله مصر در برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان بی دفاع شهر غزه از نقش این رژیمها در همسویی با سیاستهای اسرائیل پرده برمی دارد.مصر که به لحاظ جغرافیایی، نزدیکترین کشور عربی به غزه است، در 18 ماهی که از محاصره این شهر توسط رژیم اسرائیل می گذرد، هرگز قدمی برای کاهش مشکلات اقتصادی مردم غزه برنداشت.
رژیم مصر که جنبش حماس را برخاسته از متن جریان اخوان المسلمین مصر می داند، این جنبش را همواره مزاحم سیاستهای سازشکارانه رژیم «حسنی مبارک» تلقی می کند.بنابراین، دولت مصر همواره تلاش داشته تا همسو با اسرائیل به تقویت جنبش فتح به رهبری «محمود عباس» و تضعیف دولت منتخب حماس به ریاست «اسماعیل هنیه» کمک کند.
ارتباط تنگاتنگ حماس و جریانهای اسلامی ریشه دار مصر همواره نگرانیهایی برای رژیم «حسنی مبارک» به دنبال داشته و دولت مصر از هر تلاشی برای قطع رگه های ارتباطی موجود میان جریانهای اسلامی مصر و فلسطین فروگذاری نمی کند.
پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی سال 1385 و سپس تشکیل دولت حماس موجب شد، مصر و رژیم صهیونیستی و حکومت خودگردان در یک اقدام هماهنگ، راه را بر حماس برای دولت سازی و برنامه ریزی سیاسی، امنیتی و اقتصادی ببندند.
محاصره 18 ماهه شهر غزه و کشتار مردم این شهر توسط رژیم صهیونیستی در چارچوب این طرح قرار دارد.
بنابراین آنچه که امروز در غزه می گذرد، بازخورد یک طرح مشترک شیطانی و خطرناکی است که با شرکت مصر و رژیم صهیونیستی و حکومت خودگردان تهیه شده و قربانیان آن مردم بی گناه غزه هستند.
اما آیا مصر و اسرائیل و حکومت خودگردان می توانند به بهره گیری از ابزارهای خشونت آمیز و محاصره اقتصادی غزه، حماس را از عرصه سیاسی و امنیتی فلسطین حذف کنند؟
مسلماً، اگر مردم غزه انسجام خود را در برابر حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی حفظ کنند و از خود مقاومت نشان دهند، در آینده نزدیک هم رژیم صهیونیستی و هم رژیم مصر و هم حکومت خودگردان از درون آسیب خواهند دید و نتیجه معکوس می گیرند.
هر چند حملات اخیر هواپیماهای پیشرفته اف- 16 اسرائیل آسیبهایی به ساکنان مردم غزه وارد کرد، اما اکنون شرایط این منطقه مانند شرایط لبنان در جنگ 33 روزه سال 2006 است که ارتش رژیم صهیونیستی پس از 33 روز حمله و بمباران هوایی مردم لبنان، دچار شکست سختی شد و منطقه جنوب لبنان را ترک کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات