تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۰  ، 
کد خبر : ۶۹۶۸۰
مصباح یزدی در سخنرانی جدید خود درباره حکومت اسلامی مطرح کرد:

جمهوریت هیچ اصالتی ندارد


گروه سیاسی: چند روز پس از انتشار سخنان آیت‌الله مصباح یزدی در مجموعه تحت مدیریتش درباره امام خمینی و نظریه حکومت اسلامی، مصباح طی یک سخنرانی دیگر در مسجد چهارمردان قم، نظریات خود را در این خصوص به صورت صریح‌تری بیان کرد. او در سخنرانی اخیر خود گفته است: «جمهوریت قالبی است که در این زمان برای تحقق حکومت اسلامی در نظر گرفته شده است و هیچ اصالتی ندارد». او همچنین در این سخنرانی پس از چند سالی برای بار دیگر به گرفتن پول توسط برخی از منتقدان نظام از آمریکا اشاره کرده است.
پیش از این مصباح یزدی در سخنرانی خود در موسسه امام خمینی گفته بود که ولی فقیه می‌تواند دستور بدهد که رای دهید چه کسی رئیس‌جمهور است و اعتبار انتخابات به رضایت رهبری است، نه رای مردم. این سخنان مصباح یزدی نه تنها با واکنش بسیاری از اصلاح‌طلبان که با واکنش برخی روحانیون همچون آیت‌الله جوادی آملی روبه‌رو شد. آیت‌الله مصباح در سخنرانی اخیر خود در قم توضیح داده است که قبول جمهوریت توسط امام برآمده از یک مصلحت بود و نه اعتقاد.
به گزارش ایسنا مصباح یزدی در این سخنرانی گفته است: در حال حاضر، مهم‌ترین وظیفه ما حفظ دستاوردها، ارزش‌ها و اهداف انقلاب و یاد شهدای انقلاب و زنده کردن خاطرات آن عزیزان است تا در دام شیاطین القاگر نیفتیم. وی افزود: در شرایطی انقلاب پدید آمد که کارشناسان خارجی حتی احتمال نمی‌دادند در ایران، انقلابی به وقوع بپیوندد و این معجزه‌ای بود که به دست امام(ره) تحقق پیدا کرد.
انقلاب اسلامی ایران، انگیزه ملی نداشت
وی تصریح کرد: اینها باید برای نسل جوان و نوجوان گفته شود تا خیال نکنند این پیروزی به خاطر انگیزه‌های ملی‌گرایانه به دست آمد، بعضی نادانان و دشمنان اسلام می‌خواهند حقیقت انقلاب را وارونه جلوه دهند و نقشی را که خدا و اولیای خدا و امام در پدید آوردن این اسطوره عظیم تاریخ داشتند، به فراموشی سپرده شود که البته شما نخواهید گذاشت.
مصباح یزدی اضافه کرد: در اوایل نهضت، شعارها «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود. یعنی به عنوان یک مسلمان، در این سه هدف، از قرآن الهام گرفته بودیم و با استقلال و آزادی می‌خواستیم تا جمهوری اسلامی برقرار شود. وی در ادامه گفت: وقتی جمهوری اسلامی باشد، با استقلال توأم است، شعارهای فداییان اسلام نیز این بود که کافر نباید هیچ تسلطی بر مومن داشته باشد و عزت مومن نباید در هیچ زمینه‌ای خدشه‌دار شود و حتی در صحنه اقتصاد یا عرصه نظامی هدف اصلی مومن، برقراری نظام اسلامی است و آزادی و استقلال از لوازم یک نظام اسلامی است.
اعتقاد به جمهوریت در کنار اسلامیت، شرک است
وی همچنین گفت: آیا مردمی که صدها هزار شهید دادند تا جمهوری اسلامی برقرار شود، دو هدف داشتند؟ یعنی در کنار اسلام خیر مطلوب دیگری داریم؟ این مستلزم آن است که گفته شود اسلام چیزی کم دارد تا چیز دیگری ضمیمه آن شود و اگر کم ندارد باید چیز مباینی اضافه شود تا این دو هدف مستقل شوند که تربیت توحیدی با چنین چیزی سازگار نیست. وی افزود: ما در فعالیت‌های فردی فقط رضای خدا و در فعالیت‌های اجتماعی برقراری نظام اسلامی را می‌خواهیم و بس و بقیه یا مقدمه‌اند یا لوازم یک نظام اسلامی‌اند. در کنار این هدف، هیچ هدف مستقلی مطرح نیست و اگر در کنار آن فردی هدفی قرار دهد مشرک است و با روح توحیدی که اسلام می‌خواهد سازگار نیست.
برخی‌ها گستاخ شده‌اند
وی افزود: کسانی که متاسفانه در اثر ضعف دینی و یا تحت تاثیر فرهنگ الحادی واقع شده‌اند، فکر می‌کنند جمهوری اسلامی دو چیز مرکب است، یعنی جمهوریت و اسلامیت، و امروز از کسانی که توقع نداشتیم این حرف‌ها را می‌شنویم چه رسد به آنکه شخصیتی همچون امام این حرف‌ها را گفته باشد و آنوقت کسانی بیایند بگویند تا به حال شما برای اسلامیت کار کرده‌اید و جمهوریت را فراموش کرده‌اید و حتی برخی آنقدر گستاخ شده‌اند که گفته‌اند اگر جمهوریت با اسلامیت تضاد پیدا کند، جمهوریت مقدم است. اینها در بهترین تعبیر، متأسفانه اسلام را نشناخته‌اند. حکومت اسلامی، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قالب‌هایی هستند که اسلام در آنها جلوه می‌کند.
شهدا از جمهوریت سخن نگفته‌اند
وی تصریح کرد: در ادبیات سیاسی امروز دو نوع حکومت است. سلطنت و جمهوری، امام می‌خواست نفی سلطنت کند و برای نفی آن به زبان ادبیات سیاسی باید جمهوری گفت، پس انتخاب واژه جمهوری برای نفی سلطنت بود نه آن جمهوری که در غرب مطرح است یعنی دموکراتیکی که همه چیز تحت آرا و هوس‌های مردم باشد، جمهوری که هدف آن اسلام باشد، نه این که در کنار اسلام هدف دیگری به نام جهموری داریم که این نوعی شرک است.
وی افزود: حتی شهدا در وصیت‌نامه‌هایشان در مورد جمهوریت مطلبی ندارند، جمهوریت قالبی است که در این زمان برای تحقق حکومت اسلامی در نظر گرفته شده است و هیچ اصالتی ندارد. آیت‌الله مصباح یزدی افزود: ما باید از چنگال استکبار رها شویم، آزادی یعنی آزاد شدن از دست آنها نه آزادی از دین، خدا و عقل.
جورج بوش و پول مخالفان نظام
وی گفت: این جورج بوش قبل از این که ریاست‌جمهوری‌اش تثبیت شود خیلی اظهار خوشحالی می‌کرد که در سایه کمک‌های سیاسی و مالی، حکومت انقلابی و ولایت فقیه دارد در ایران از بین می‌رود، حالا شک می‌کنید کسانی که علیه نظام و ولایت فقیه کار می‌کنند، پول از کجا می‌گیرند؟ وی ادامه داد: ما جمهوری‌ای می‌خواهیم که محتوایش اسلام است و اگر محتوای آن اسلام نباشد با سلطنت هیچ فرقی نمی‌کند منتها سلطنت با اساس ارزش‌های اسلامی تضاد دارد و فقط نوع جمهوری می‌ماند.
اینها را گفتم تا کسی شما را با این عنوان فریب ندهد که ما چهار هدف داریم. استقلال، آزادی، جمهوریت، اسلامیت نه، هدف اصلی یک چیز است و آن اسلام است و آنچه باعث شد مردم به پیروی از امام برخیزند اسلام بوده، امام فرمود من برای اسلام احساس خطر می‌کنم و نگفت برای جمهوریت احساس خطر می‌کنم.
وی گفت: حال چه شده بود که امام برای اسلام احساس خطر کرده بود، اول نامه‌ای بود که دولت امضا کرده بود تا شرط تدین به اسلام را از انتخاب کننده و انتخاب شونده حذف کند و بعد در مورد قوانینی که خلاف اسلام بود از جمله کاپیتولاسیون. آن روز هیچ کس در روزنامه‌ها ننوشته بود دین افیون توده‌ها است یا به سید الشهدا جسارت نشده بود.
اگر امام بود، چه می‌کرد؟
وی افزود: اگر امام امروز بود چه می‌کرد؟ آیا احساس خطر برای اسلام نمی‌کرد، اگر شهدا نبودند نظام اسلامی به وجود نمی‌آمد و وظیفه ما این است که همانند شهیدان آماده شهادت برای اسلام باشیم. وی در پاسخ به سوالی در مورد این که چرا قوانین را که فقهای شورای نگهبان مخالف شرع تشخیص داده اند و مجلس نمی‌پذیرد به مجمع تشخیص مسلحت نظام ارجاع می‌شود چه معنایی دارد، گفت: شیوه‌هایی که به کار گرفته می‌شود ممکن است ضعف‌هایی داشته باشد همین طور ممکن است در انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی راه‌های بهتری وجود داشته باشد.
مجلس قانونی را تصویب کرده و شورای نگهبان طبق قوانین اولیه اسلام آن را رد کرده است اما ولی فقیه می‌تواند به عنوان احکام ثانوی، حکم حکومتی صادر کند و اگر مجمع حکم بازوی مشورتی را برای ولی فقیه داشته باشد، تصویبی که می‌کند معتبر است. گفتنی است این سخنرانی از سوی مجمع طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه قم، جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف قم و جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شده بود.
انتقاد عضو خبرگان از مصباح
محسن موسوی تبریزی عضو مجلس خبرگان رهبری، مثل کسانی را که این روزها با مطرح کردن بحث حکومت اسلامی، شبهاتی را نسبت به جایگاه اصل جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند، مثل خوارج در زمان حضرت علی (ع) دانست. وی با یادآوری این که خوارج زمان حضرت علی (ع) نیز با برداشتن یک بخش از آیات قرآن، برداشت‌های خود را از این آیات مبارکه داشتند و به واقعیت توجه نمی‌کردند، گفت: در بین ملت ایران و نخبگان ایرانی نیز، همه، کلمه «حکومت اسلامی» را دوست دارند، زیرا حکومت اسلامی از واقعیات جمهوری اسلامی است و از آن جدا شدنی نیست.
وی با بیان این که حکومت جمهوری اسلامی با هدف پیاده شدن احکام اسلامی شکل گرفت و با یاد آوری این که امام(ره) حکومت اسلامی را در قالب جمهوری اسلامی و رای مردم می‌خواست، افزود: دردیدگاه امام(ره) انتخاب مردم، نقش موثری در حکومت اسلامی ایفا می‌کرد و حکومت گران بر اساس مسئولیتشان، در برابر مردم پاسخگو بودند. بحث‌هایی که این روزها درباره حکومت اسلامی مطرح می‌شود، اهداف دیگری را در ورای خود دارد. متاسفانه مطرح کنندگان این بحث‌ها این برداشت‌های خود را به امام (ره) نسبت می‌دهند، در حالی که امام(ره) از نظر علمی و عملی همه کلماتش را بیان می‌کرد.
لذا مباحثی که این روزها مطرح و بر پایه آن عنوان می‌شود امام بر اساس ملاحظاتی بحث جمهوریت را پذیرفتند، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی است. وی همچنین تبعات اظهار نظرهایی را که این روزها درباره جایگاه جمهوریت مطرح می‌شود، به ایجاد نگرانی در زمینه آینده انتخابات مجلس محدود ندانست و گفت: این نگرانی نسبت به تمام ارگان‌ها و نهادهای حکومت اسلامی وجود دارد؛ زیرا کسی که اهداف خاصی را دنبال می‌کند سعی دارد با نفوذش در نهادهای مختلف، این اهداف را پیاده کند.
این عضو مجلس خبرگان با یاد اوری جایگاه رای و انتخاب مردم در تعیین نمایندگان این مجلس و نگرانی‌هایی که این روزها در رابطه با نفوذ جریانی خاص به این مجلس مطرح می‌شود، اظهار داشت: در این زمینه همه افراد که در خود شایستگی حضور در مجلس خبرگان را می‌بینند باید در انتخابات این مجلس حضور داشته باشند تا مردم افراد شایسته را انتخاب کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات