تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۷۱۰۱۶
بانک توسعه آسیا پیش‌بینی سال 2009 میلادی را کاهش داد

اقتصاد کشورهای در حال توسعه آسیا 8/5 درصد رشد می‌کند


مونا مشهدی‌رجبی
به گزارش بانک توسعه آسیا اقتصاد کشورهای در حال توسعه قاره آسیا یا به تعبیر بهتر مجموع کشورهای آسیایی به استثنای کشور ژاپن در سال آینده میلادی با سرعت 8/5درصد در سال رشد می کند.
این در حالی است که در برآورد این مرکز در ماه سپتامبر سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه قاره آسیا برابر با 2/7درصد برآورد شده بود. در صورت تحقق برآورد جدید بانک توسعه آسیا در سال آینده میلادی اقتصاد این منطقه با کمترین سرعت از سال 2001 میلادی تاکنون رشد خواهد کرد. این مرکز در گزارش اخیرخود نرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه در سال 2008 میلادی را برابر با 9/6درصد و در سال 2007 میلادی را برابر با 9 درصد اعلام کرده بود.گفته می شود دلیل کاهش نرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه در سال آینده میلادی تاثیر بحران مالی کشورهای توسعه یافته روی اوضاع اقتصادی کشورهای در حال توسعه است. البته بیشترین تاثیر بحران غرب روی اقتصاد کشور ژاپن است که در زمره کشورهای صنعتی جهان است. این کشور در سال آینده میلادی برای اولین بار در قرن حاضر میلادی رکود را تجربه می کند. پیش بینی ها از کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور تا مرز صفر درصد در سال جاری میلادی و رشد منفی 1/0 درصدی در سال آینده خبر می دهد.
بانک توسعه آسیا در گزارش اخیر خود که تحت عنوان «سال سخت کشورهای در حال توسعه» به چاپ رسید، نوشت: «کشورهای در حال توسعه در شرایطی می توانند تاثیرات منفی این بحران جهانی را کاهش دهند که از بسته های تشویقی مالی استفاده کنند و به طور مصنوعی زمینه ساز رشد اقتصاد شوند. در صورتی که مداخله دولت ها از طریق ارائه کمک های مالی انجام نشود نرخ کاهش اقتصاد کشورهای در حال توسعه قاره آسیا کمتر از برآوردهای گذشته خواهد بود. کشورهای در حال توسعه باید تلاش کنند تا سطح تقاضا در بازار داخل را همچنان بالاحفظ کنند تا این تقاضای بالابرای تولیدات مختلف جبران تضعیف تقاضا در کشورهای صنعتی را بکند.»
این مرکز در گزارش خود نوشت: «کاهش درآمد صادراتی کشورهای در حال توسعه به دلیل تنزل سطح تقاضا در کشورهای صنعتی، کاهش جریان سرمایه های خصوصی و تنزل سطح تولید از عوامل مهمی هستند که به کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان در سال آینده میلادی می انجامد.»
این بانک زمانی گزارش خود را ارائه داد که بانک های مرکزی کشورهای کره جنوبی و تایوان به دلیل بحران اقتصادی داخلی خود اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کردند. این دو کشور در ماه های گذشته با کاهش نرخ رشد صادرات مواجه شدند و یکی از اصلی ترین بخش های درآمد خود را از دست دادند.
جانگ وانگ لی، رییس دفتر مطالعات اقتصادی منطقه ای بانک توسعه آسیا در این مورد گفت: «در شرایط کنونی علاوه بر بازارهای مالی کشورهای در حال توسعه و ریسک های بزرگی که این بازارها را هدف قرار می دهد، تجارت در دنیا نیز در معرض آسیب های جدی است. زیرا از یک طرف اعتبارات لازم برای تجارت در اختیار فعالان بازار نیست از طرف دیگر تقاضا برای آن وجود ندارد.»
بانک توسعه آسیا پیش بینی می کند کشورهای جنوب قاره آسیا درسال جاری میلادی با سرعت 8/6 درصد رشد کنند و در سال آینده میلادی رشد 1/6 درصدی را تجربه نمایند. این در حالی است که کشورهای جنوب قاره آسیا در سال گذشته میلادی با سرعت 6/8 درصد رشد کرده بودند. شایان ذکر است کشور هند در سال های اخیر پویا ترین اقتصاد در میان کشورهای جنوب آسیا بوده است و بیشترین تعامل را با جامعه جهانی داشت. بنابراین کشور مذکور تحت تاثیر بحران موجود آسیب های غیر قابل جبرانی را متحمل شده است و اگر دولت و مقامات اقتصاد با اصلاح قوانین و ساختارها مانع از تاثیر بیشتر بحران جهانی روی نظام اقتصادی نشوند باید منتظر تحولات بسیار مخربی باشند. در سال جاری میلادی بحران مالی جهان روی بازار مالی کشور هند و نظام بانکی تاثیر زیادی به جای گذاشت. همین مساله سبب شد تا پیش بینی ها در مورد رشد اقتصادی این کشور سال آینده میلادی به 7 درصد کاهش یابد در حالی که در سال گذشته نرخ رشد اقتصادی این کشور برابر با 9 درصد بود. بانک توسعه آسیا به کشورهای در حال توسعه اعلام کرد نظارت خود را بر عملکرد بازارهای مالی بیشتر کنند و موسساتی را که در اثر بحران جهانی با مشکل مواجه شده اند تحت حمایت مالی خود قرار دهند. شایان ذکر است اغلب کشورهای در حال توسعه قاره آسیا در سال های اخیر موقعیت مالی خود را بهبود بخشیدند. حال زمان آن رسیده است که این نظام توسعه یافته مالی در این مناطق به مرحله آزمون گذاشته شود تا کارآمدی آن مشخص شود.
به هر حال با وجود اینکه بانک توسعه آسیا در عرض سه ماه گذشته دو بار برآورد خود را در مورد رشد اقتصادی در سال آینده میلادی تغییر داده است، ولی از نظر بسیاری از مراکز مالی و تحقیقاتی جهانی برآورد جدید آن بسیار خوش بینانه است. گلدمن ساکس در گزارش اخیر خود پیش بینی کرد نرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه آسیا در سال آینده میلادی 4/4 درصد باشد در حالی که در ماه نوامبر سال جاری نرخ رشد اقتصادی این منطقه برابر با 6/5 درصد برآورد شده بود.
گلدمن ساکس در مورد این برآورد خود می گوید: «یکی از تاثیرگذارترین کشورهای منطقه کشور چین است که در سال جاری میلادی با کاهش بی سابقه درآمد صادراتی مواجه شد و انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی آنها کاهش یابد. در صورتی که روند کنونی در اقتصاد جهان ادامه داشته باشد نرخ رشد اقتصادی چین در سال آینده نه 8 درصد بلکه 6 درصد خواهد بود و این کشور با کاهشی بزرگ تر از کاهش نرخ رشد اقتصادی سال مالی 1997-1998 میلادی مواجه می شود. در آن سال هم اقتصاد چین تحت تاثیر بحران مالی با مشکل مواجه شده بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات