صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۷۱۳۸۰

نقش صهیونیست‌ها در ساختار فرهنگی آمریکا (بخش سوم)


فتح‌الله پریشان
اولین روزنامه در آمریکا در سال 1704 م و در بوستون با نام «نیوزلتر» در عرصه فرهنگ و اجتماع پدیدار شد. دومین تحول مهم در انتشار روزنامه در سال 1886 م روی داد. در این سال «مورگان تالر» با اختراع دستگاه حروف چینی «لاینو تایپ» امکان چاپ 240 هزار روزنامه هشت صفحه ای را در یک ساعت فراهم کرد و این اختراع برای نخستین بار در روزنامه «نیویورک هرالد» به کار گرفته شد. از آن زمان تاکنون شمارگان روزنامه ها به طور پیوسته رو به افزایش بوده است. امروزه بیش از 1700 عنوان روزنامه در آمریکا به چاپ می رسد. از این تعداد بیش از یکصد روزنامه با شمارگانی بالای صدهزار به چاپ می رسند. در ایالات متحده آمریکا هر صبح تعداد 329 نشریه از چاپخانه خارج می شود. در نیمروز نیز 17 نشریه و غروب هر روز 1403 نشریه به دست خوانندگان آمریکایی می رسد. به عبارت دیگر، چاپخانه های آمریکا روزانه 1759 روزنامه منتشر می کنند که 61 میلیون آمریکایی آنها را روی دست می برند. علاوه بر این تعداد، هر یکشنبه 688 نشریه دیگر در 52 میلیون نسخه چاپ می شود و در نواحی مختلف آمریکا توزیع می گردد.
حدود 1700 شرکت چاپ و پخش، این حجم کلان نشریات را توزیع می کنند که صهیونیست ها بر حدود نیمی از این تعداد سیطره کامل دارند و بر نیم دیگر نفوذ موثر. اما عدد مجلات هفتگی بالغ بر 8000 مجله است و افزون بر این، حدود 22 هزار نشریه دیگر به صورت فصلی یا گاهنامه به چاپ می رسد. نخستین نشریه ای که در آمریکا به نام صهیونیست ها منتشر شد، روزنامه «برج مراقبت صهیونیسم» نام داشت که آن را یک تاجر یهودی به نام «شارل تارزسل» تاسیس کرد. این شخص جنبشی را بنیان گذاشت که بعدها به نام «شاهدان یهوه» مشهور شد. یکی دیگر از مشهورترین طلایه داران مطبوعات نوین آمریکا «ژوزف پولیتزر» است که اصالتا یهودی بوده و در سال 1883م مشهورترین نشریه وقت آمریکا به نام «نیویورک ورلد» را از صاحب امتیاز آن (جی گلد) خرید و پس از توسعه و افزایش تیراژ آن، در دو نوبت صبح و عصر به دست چاپ سپرد که احتساب چاپ های عصر و صبح آن در سال 1897، نشان می دهد که در آن موقع روزانه دو میلیون نسخه از آن منتشر می شد. روزنامه «وال استریت ژورنال» در سال 1981 م در راس مطبوعات آمریکا قرار گرفت. تیراژ روزانه آن به حدود دو میلیون نسخه می رسید. روزنامه «دیلی نیوز» با تعداد 000/600/1 نسخه در روز در مرتبه دوم قرار داشت. صهیونیست ها علیرغم رویکرد مثبت این دو روزنامه به آرمان های زیاده طلبانه صهیونیسم، همواره مترصد سیطره کامل بر آنها بودند. به عنوان مثال شرکت یهودی - صهیونیستی «برادران وارنر» که از بدو تاسیس در تملک خاندان یهودی وارنر بوده است، بارها تلاش کرده که «دیلی نیوز» را به تمامی خریداری نماید.
روزنامه «نیویورک تایمز» که یکی از مشهورترین روزنامه های آمریکایی است، از سال 1896 م در سیطره صهیونیست ها بوده است. در موقعیتی بحرانی «آدولف اوش» یهودی با استفاده از فرصت، امتیاز آن را از «هنری رانموند» خرید. سیطره صهیونیست ها بر نیویورک تایمز تا امروز ادامه دارد و صاحب امتیاز آن یهودی است. روزنامه «واشنگتن پست» از نظر فرمان بری از صهیونیست ها بعد از نیویورک تایمز در مرتبه دوم قرار دارد. این روزنامه به دلیل انتشار و برد آن در محافل و دستگاه های حکومتی آمریکا از اهمیت شایانی برخوردار است. سیطره صهیونیست ها بر این نشریه به سال 1933 و بحران مالی «جان مک کین» صاحب آن برمی گردد. در آن تاریخ «یوجین مایر» یهودی با اغتنام فرصت، امتیاز آن را به قیمتی ناچیز خرید. جالب است بدانید که عملیات خرید روزنامه های «تایمز لندن»، «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» شبیه به یکدیگر است. به این شکل که اول روزنامه محاصره تبلیغاتی شده زمانی که در آستانه ورشکستگی قرار می گیرد، صهیونیست ها با بهایی نازل آن را خریداری می کنند. بررسی غالب روزنامه ها و مجلات آمریکایی نشان می دهد که هیچ روزنامه یا نشریه ای وجود ندارد که چند نفر یهودی صهیونیست در آن با عناوین مختلف صاحب امتیاز، مدیر، سردبیر، نویسنده، حامی مالی، عکاس و... مشغول به کار نباشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات