تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۷۳۳۱۲

هشدار رفسنجانی درباره سونامی اقتصادی


آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن دسته از مسوولان و دست‌اندرکارانی که از بحران اقتصادی جهان ابراز خوشحالی می‌کنند و به دلیل وابستگی اندک اقتصاد ایران به بازارهای جهانی گمان می‌کنند که خطری اقتصاد کشور را تهدید نمی‌کند، هشدار داد که آثار این بحران برای همه سنگین است.
به گزارش ایسنا، خطیب جمعه هفته گذشته تهران گفت: «کارشناسان می‌گویند دنیا وارد یک دوره رکود شده است. این رکود اگر یک «رکود تورمی» باشد بسیار کشنده است.
این شرایط برای طبقات ضعیف بسیار شکننده است و فشارهای بسیار سختی بر آنان وارد می‌کند. نباید فکر کنیم اینها به نفع ما می‌شود و اظهار خوشحالی کنیم.» این در حالی است که آیت‌الله احمد جنتی امام‌جمعه موقت تهران در خطبه دوم نمازجمعه‌ای که در دوازدهم مهر ایراد کرد، گفته بود: همانطور که آمریکایی‌ها از بروز مشکلات در ایران خوشحال می‌شوند، خوشحالیم که اقتصاد آمریکا دچار آشفتگی شده و مشکلات آنها به اروپا نیز سرایت کرده است و نتیجه اعمال زشت خود را می‌بینند و خداوند آنها را گوشمالی می‌دهد.
اما هاشمی‌رفسنجانی که از بحران جهانی اقتصاد به «سونامی اقتصادی» تعبیر کرده، افزود: «با این بحران، تولید کم و محصول به خصوص مواد غذایی گران می‌شود. متمکن‌ها بالاخره برای خود چیزی تامین می‌کنند، آنها هم که اهل سوءاستفاده هستند بهره خود را می‌برند، اما کشورها و انسان‌های فقیری هستند که از آثار این سونامی ضعیف‌تر می‌شوند.»
به گفته رئیس مجلس خبرگان سازمان ملل چند سال پیش تعداد گرسنگان جهان را 800 میلیون نفر تخمین زد و اعلام کرد که می‌خواهد تعداد آنها را در یک برنامه بلندمدت به صفر برساند؛ اما اخیرا اعلام شده است تعداد گرسنگان، به یک میلیارد نفر رسیده است. وی با رد این باور که اقتصاد ایران از بحران کنونی تاثیر نمی‌پذیرد، گفت: «این‌طور نباشد که کسانی پیدا شوند و بگویند این بحران اقتصادی معجزه و تنبیه غرب است. ممکن است آنان تنبیه شوند اما آثار این بحران برای همه سنگین است؛ البته از ما کار زیادی بر نمی‌آید ولی باید فکر کنیم که ضربه‌های آن به اقتصاد ما کنترل شود. اولین موجی که از بحران به ما رسیده ارزانی نفت است. نفت برنت از 147 دلار به قیمت 64 دلار رسیده است؛ این خسارت خیلی بزرگی است.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «با این ذخایر حساب ذخیره ارزی باید نقطه مطمئنی برای کشور درست شود که در این حوادث اقتصاد‌مان به باد نرود.
اینکه آیا این ذخایر ارزی حفظ شده یا نه، نمی‌خواهم بحث‌های انتقادی کنم، بحث من فقط هشدار و تذکر است. صاحبنظران و مسوولان و اقتصاددانان باید همه همکاری و همفکری کنیم که امواج بعدی مهار شود و صدمه اساسی به جامعه و فقرا و کارگران‌مان وارد نشود که بسیار می‌تواند سنگین باشد.»وی در ادامه هشدار داد که «مسوولان و دست‌اندرکاران مواظب باشند آثار سونامی اقتصادی درست اداره شود و تا آنجا که دستمان می‌رسد، نگذاریم مسائل ناجوری پیش بیاید.» پیش از این «حسن روحانی» رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایشی که برای بررسی بر بحران اقتصادی جهان برپا شده بود، از برداشت‌های دولت از حساب ذخیره ارزی به شدت انتقاد کرده بود و با اشاره به شوک نفتی روزهای اخیر خطاب به دولتمردان پرسید چرا این حساب را جارو کردند؟ هاشمی‌رفسنجانی نیز با اشاره به جلسه‌ای که در مجمع تشخیص برای بررسی عوامل و عواقب این بحران برگزار شد، افزود: «این بحث جدی است و برگزاری یک جلسه برای آن کافی نیست. امروز همه کشورها آن را در محافل‌شان بررسی می‌کنند. به هر حال مسئله قابل‌توجهی اتفاق افتاده که می‌بینید با وجود تزریق این همه پول در همه کشورها و اینکه بانک‌ها بتوانند چرخ اقتصاد را به حرکت در بیاورند اما جریان اقتصاد هنوز منفی است و روز به روز بدتر می‌شود.» اما رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه‌های نمازجمعه هفته گذشته تهران از زاویه‌ای دیگر نیز به این موضوع پرداخت که برای نخستین‌بار مطرح می‌شد، او گفت: «این حوادث می‌تواند به یک اقدام جاهلانه و مستکبرانه فرافکنی‌ها برسد؛ شاید آمریکایی‌ها به یک ماجراجویی جدید برای جبران مسائل داخلی و سوق دادن افکار عمومی به مسائل دیگر دست بزنند که باید در این زمینه مواظبت کرد و هشیار بود. نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که در قحطی جنگ جهانی اول در ایران با اینکه ما در جنگ نبودیم میلیون‌ها نفر از مردم از بین رفتند. ارتش‌های اشغالگر مواد غذایی را جمع و انبار می‌کردند و تا جنگ بود برای خود نگه داشتند و وقتی جنگ تمام شد آنها را آتش زدند.»رئیس مجلس خبرگان یادآور شد:‌ کشورهای بزرگ از ماجراجویی‌ها دست‌بردارند و دست کمک به همه کشورها دراز کنند. قدرت‌های محلی و صاحبنظر وارد میدان شوند و نگذارند بشریت دچار یک فاجعه شود. این مسئله بسیار جدی است که ان‌شاءالله به خیر بگذرد.
سومین بمب اتمی
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خبر منتشر شده از تلویزیون دولتی ایتالیا مبنی بر انفجار یک بمب ضعیف اتمی در جنگ اول خلیج فارس در عراق به دست آمریکا گفت: این خیلی مهم است؛ یکی از تلویزیون‌های ایتالیا فیلمی را در جمع خبرنگاران پخش کرد که در جنگ اول عراق در سال 1991 در روز آخر جنگ که رژیم عراق به آن فلاکت دچار شده بود، آمریکایی‌ها برای اینکه عراقی‌ها را خوب بترسانند یک بمب کوچک اتمی در بین بصره و مرز ما منفجر کردند و تعداد زیادی در این انفجار کشته شدند و امراض زیادی در آن منطقه ایجاد شده است. این تلویزیون این انفجار را سومین بمب اتم منفجر شده اعلام کرد، حال چطور شد که حتی رسانه‌های ایتالیایی نیز این خبر را بایکوت کرده‌اند. اگر این خبر درست باشد جای سوال است که برای شکست دولت شکست‌خورده‌ صدام چرا باید چنین کاری کرد.
هشدار به صهیونیست‌ها
وی همچنین درباره تحولات فلسطین نیز گفت: «دولت آمریکا و سازمان ملل قول داده بودند مسئله فلسطین را به صلح برسانند اما این مسئله همان طور مانده و بدتر هم شده است. حتی شنیده‌ام حرکت جدیدی در اراضی فلسطین پیدا شده است که خدا کند این خبر ریشه نداشته باشد.»
انبار باروت
هاشمی در پایان خطبه دوم نمازجمعه درباره پرونده هسته‌ای گفت: «آنها هنوز از جلسه و تهدید دست برنداشته‌اند؛ با اینکه هیچ چیزی پیدا نمی‌کنند که ادعای انحراف از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را اثبات کند، در عین حال همان تهدیدها را تکرار می‌کنند. حتی در مبارزات انتخاباتی دو حزب مسابقه است که هر دو یک طوری ایران را تهدید کنند. این ظلم تاریخی است که به ما می‌شود. چند سال است که ایران مردانه مقاومت و استقامت کرده و باز اینها در آستانه پایان گرفتن دوره آقای بوش دست بر نمی‌دارند و ایران را تهدید می‌کنند، آن هم در شرایطی که سونامی اقتصادی همه جا را فرا گرفته است. منطقه ما انبار باروت است و این کار به هیچ کار عقلی شباهت ندارد، امیدوارم درس بگیرند و بگذارند این ملت عزیز و شریف راه خود را ادامه دهد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات