تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۷۴۱۹۲
رئیس گروه مطالعات جهانی مؤسسه علوم و سیاست آلمان:

اروپا برای تأمین امنیت انرژی خود باید رضایت ایران را جلب کند


رئیس گروه مطالعات جهانی مؤسسه علوم و سیاست آلمان گفت: اعتمادسازی در معاهده های انرژی امری بسیار مهم بوده و اروپا برای تأمین امنیت انرژی خود باید رضایت ایران را جلب کند.
«فرید من مولر» در دومین روز از «همایش بین المللی انرژی و امنیت، دیدگاه آسیایی» گفت: شوک اصلی در قیمت نفت هنگامی برای کشورهای اروپایی به وجود آمد که تعادل بین سرمایه گذاری و عرضه و تقاضا در بازار از بین رفت.
به گزارش خبرگزاری مهر وی با تأکید بر اینکه اروپا باید منابع تأمین انرژی خود را متنوع کند، افزود: اروپا تاکنون یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز بوده، اما تنش های ایجاد شده در صادرات گاز اروپا را به این مسئله آگاه کرد که باید منابع تأمین انرژی خود را متنوع کند و به یک کشور متکی نباشد، چرا که روسیه توان پاسخگویی به نیازهای همه کشورها را ندارد.
به گفته وی، هم اکنون روسیه تمام منابع و ظرفیت های خود را برای پاسخگویی به نیازهای مصرف کنندگان به کار می گیرد، این در حالی است که ایران و قطر از ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی برای تولید گاز برخوردار هستند که بدین ترتیب می توان گفت که این دو کشور (ایران و قطر) در آینده از تولیدکنندگان اصلی گاز محسوب خواهند شد.
مولر با اشاره به رشد روزافزون مصرف گاز اروپا گفت: رشد واردات گاز طبیعی اروپا نگران کننده است، چرا که میزان واردات گاز اروپا از 170میلیاردمتر مکعب در سال 2000 میلادی به 450میلیاردمتر مکعب در سال 2025 خواهد رسید در صورتی که میزان تولید گاز این قاره 25درصد کاهش داشته است.
وی یادآور شد: هم اکنون روسیه به 65درصد از نیازهای بازار اروپا پاسخ می دهد که این امر به علت قیمت مناسب گاز روسیه نیست، بلکه زیر ساخت های مناسب و شبکه های گسترده این کشور مهمترین عامل محسوب می شود.
وی با بیان اینکه اروپا هم اکنون نگران تأمین انرژی خود است گفت: این قاره هم اکنون از وضعیت تأمین انرژی خود راضی نیست و سعی دارد منابع تأمین انرژی خود را از روسیه به منابع آسیا و آفریقا گسترش دهد.
مولر گفت: خط لوله ناباکو (خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا) تلاشی است که البته ظرفیت های آن با توجه به تقاضای ما در اروپا جوابگو نیست بلکه اگر اروپا بخواهد رابطه خوبی با دارندگان گاز طبیعی داشته باشد باید روابط خود را با این کشورها بهبود بخشد.
پژوهشگر پاکستانی: آمریکا نمی خواهد سه کشور ایران، هند و پاکستان همکاری داشته باشند.
یک پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات سیاسی اسلام آباد گفت: سه کشور ایران، پاکستان و هند موافق احداث خط لوله مشترک هستند، اما موانع آن باید مرتفع شود تا به مرحله اجرا درآید.
دکتر «مقصود الحسن نوری» در دومین روز برگزاری همایش بین المللی انرژی و امنیت در تهران، با اشاره به اینکه احداث خط لوله ایران- پاکستان- هند عملی و مقرون به صرفه به منظور حمل گاز در منطقه است، افزود: برخی مشکلات بر سر راه احداث این خط وجود دارد و آنها فاکتورهای سیاسی است.
به گزارش ایرنا وی تصریح کرد؛ اقتصاد در چنگال سیاست اسیر شده است و منافع آمریکا ایجاب نمی کند که اکنون مشکلات مرتفع و این خط لوله اجرایی شود.
نوری افزود: آمریکا نمی خواهد همکاری نزدیکی بین دو کشور هند و پاکستان با ایران وجود داشته باشد.وی یادآور شد: از دیدگاه پاکستان، ایران همسایه نزدیک ما بوده و روابط بسیار خوبی بین دو کشور برقرار است.به گفته این پژوهشگر پاکستانی، مذاکره در خصوص خط لوله گاز ایران- پاکستان- هند افت و خیزهای زیاد و بحث و جدل زیادی داشته است. پاکستان همواره به احداث این خط راغب بوده و به تازگی هند نیز نسبت به احداث آن اظهار رغبت کرده است.
وی این خط را یکی از واقعیتهای جغرافیای سیاسی منطقه دانست و افزود: احداث این خط به نفع سه کشور است و یک بازی برد- برد می‌باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات