صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۷۴۷۷۸

رسالت دادگاه جنایات جنگی در محاکمه سران صهیونیستی/حسن هانی زاده*


بصیرت: جنایات سران صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه در جنگ 22 روزه، افکار عمومی جهان بویژه ملتهای مسلمان را بشدت جریحه دار کرد.
قتل صدها کودک و زن فلسطینی، استفاده رژیم صهیونیستی از سلاحهای کشتارجمعی، آزمایش سلاحهای جدید میکروبی بر روی کودکان فلسطینی و محاصره ظالمانه جمعیت 1/5 میلیون نفری غزه از سوی رژیم صهیونیستی، بخشی از جنایات سران این رژیم علیه بشریت به شمار می آید.
با این که کنوانسیونهای «ژنو» و «وین» هر گونه استفاده از سلاحهای نامتعارف علیه غیرنظامیان را در جنگها ممنوع کرده، اما رژیم صهیونیستی که سابقه طولانی در نقض قوانین بین المللی دارد، بدون توجه به آثار ویرانگر این نوع سلاحها، دست به کشتارهای فجیعی در غزه زد.
این اقدامات جنایتکارانه و به سخره گرفتن قوانین متعارف بین المللی نشان می دهد که جامعه جهانی باید به طور جدی ساز و کارهای لازم را برای مهار این گونه رژیمها تهیه کند تا جهان در آینده، شاهد شکل گیری حاکمیت قانون جنگل نباشد.در جنگ دوم جهانی، زمانی که اروپا با نقض قوانین بین المللی از سوی نازیها روبرو شد، پس از پایان جنگ و شکست هیتلر، به سرعت دادگاه «نورنبرگ» را برای محاکمه سران نازیها تشکیل داد، اما امروز متأسفانه غرب در برابر جنایات سران صهیونیستی سکوت اختیار کرده است.
«مورینو اوکامبو»، دادستان دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی در کنفرانس داووس در سوئیس با تأیید نقض قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی در میان حیرت حاضران اعلام کرد که دادگاه نمی تواند سران رژیم صهیونیستی را تحت تعقیب قرار دهد، زیرا اسرائیل منشور دادگاه جنایات جنگی را امضا نکرده است !
این اظهارات، بیانگر ضعف نهادهای بین المللی در مقابل لابی صهیونیستی است، زیرا دادگاه جنایات جنگی مسؤولیت مستقیمی در برابر محاکمه جنایتکاران جنگی دارد و می تواند با استفاده از قوانین بین المللی، رهبران این رژیم را به جرم گسترش تروریسم سازمان یافته تحت تعقیب قرار دهد.
چگونه می شود که دادگاه بین المللی جنایات جنگی در برابر موضوع «دارفور» سودان که یک موضوع داخلی است، به سرعت موضع گیری می کند و حکم دستگیری رئیس منتخب دولت سودان را صادر می کند، اما در برابر جنایات سران صهیونیستی علیه ملتی تحت اشغال، از خود عجز نشان می دهد؟ ! در حالی که دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی در لاهه «رادوان کارادزیچ»، رهبر سابق صربستان و ژنرال «توماس لوبانگا دیالد»، از فرماندهان سابق جمهوری آفریقایی کنگو را محاکمه و به زندان محکوم می کند، هیچگونه واکنشی در برابر جنایات گسترده رهبران اسرائیل از خود نشان نمی دهد.
این سکوت، ابهامات زیادی در مورد سلامت نهادهای بین المللی مدافع حقوق ملتها ایجاد می کند و این نهادها باید از ادامه سیاست برخورد دوگانه با ملتها اجتناب کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات