تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۷۵۶۶۱

شبح شارون در پرواز


گروه بین‌الملل، محمد عسگری: منابع اسرائیلی می‌گویند شرایط جسمی آریل شارون نخست وزیر اسرائیل همچنان بحرانی است. به گزارش رادیو اسرائیل «شلومو مور یوسف» رئیس بیمارستان «هداسا» در بیت‌المقدس پس از عمل سوم بر روی مغز شارون گفت: معاینات پزشکی حاکی از آن است که هیچ خونریزی جدیدی وجود ندارد و فشار داخل جمجمه به حالت عادی درآمده است. با این حال به گفته مدیر بیمارستان هداسا وضعیت شارون همچنان بحرانی است. دیروز یک بار دیگر از مغز شارون اسکن گرفته شد. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس از بیت‌المقدس گزارش داد که نتیجه این اسکن اعلام نخواهد شد مگر آنکه تغییری در وضعیت وی ایجاد شده باشد. تا لحظه تنظیم این گزارش خبر جدیدی که حاکی از بهبودی وضع شارون باشد مخابره نشده است از همین رو ظن اولیه تقویت می‌شود که شارون در اثر ایست مغزی مرده و تنها زمانی برای اتخاذ تدابیر لازم است تا طی آن بتوان مرگ او را رسماً اعلام کرد. در همیمن رابطه نشریه فلسطینی المنار که در بیت‌المقدس چاپ می‌شود نوشت آریل شارون ظهر روز جمعه جان خود را از دست داده است.
به گزارش این روزنامه، پزشک معالج وی به مسئولان اسرائیلی ابلاغ کرده است که شارون از روز جمعه در حکم مرده به شمار می‌آید. وی از بیمارستان خواسته بود تا این خبر را اعلام نکنند. به گفته این روزنامه تاخیر در اعلام مرگ شارون به دلایل امنیتی و سایر اقدامات لازم برای نحوه تشییع جنازه او باز می‌گردد. این روزنامه دیروز نوشت: طی ساعات آینده بیمارستان هداسا خبر مرگ شارون را اعلام خواهد کرد. پزشکان معالج شارون نیز گفته‌اند باید دوره سه روزه «حالت کما» سپری شود تا بتوانند نظر قطعی خود را درباره او بیان کنند. به گفته این پزشکان،‌ امروز (یکشنبه) نظر قطعی خود را درباره زندگی یا مرگ شارون اعلام خواهند کرد. دیروز کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا سفر خود را به استرالیا به تعویق انداخت و به دلیل شرایط بحرانی منطقه س از شارون در تماسی تلفنی با ایهود اولمرت کفیل نخست‌وزیری اسرائیل، نگرانی دولت آمریکا را نسبت به وضعیت شارون ابراز داشت. حسنی مبارک رئیس جمهور مصر نیز در تماسی تلفنی برای سلامتی شارون ابراز امیدواری کرد. تونی بلر نخست‌وزیر انگلستان نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد وی عمیقاً از بیماری شارون نگران است و پیغامی حاکی از حسن نیت به شارون و خانواده‌اش ارسال کرد. جک‌استراو وزیر خارجه انگلیس نیز درباره شارون گفت: او با اقدامات اخیرش همه را شگفت‌زده کرد. در همین حال پت رابرتسون یک اسقف آمریکایی حامی صهیونیست‌ها بیماری شارون را ناشی از غضب الهی دانست.وی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی گفت: خداوند کسانی را که سرزمین مقدس را تقسیم می‌کنند مجازات می‌کند. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این اظهارات سخنان این اسقف آمریکایی را به شدت رد کرد و گفت: اظهارات پت رابرتسون بسیار نامناسب و تهاجمی بوده است. وی گفت: زمین متعلق به خداست و آقای رابرتسون که انجیل می‌خواند به خوبی می‌داند که خدا گفته است زمین متعلق به اوست و هم اوست که می‌داند شارون بیمار باشد یا نباشد. از سوی دیگر یهودی‌نشین‌های سابق غزه نفرت خود را نسبت به شارون اعلام کرده و گفتند در مرگ او نخواهند گریست. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت‌المقدس، این یهودی‌نشین‌ها که زمانی در غزه ساکن بودند اعلام کردند برای شارون نخواهند گریست.«کوبی زوهر» از یهودی‌های تندرو می‌گوید: هر کس به سرزمین اسرائیل آسیب برساند مجازات می‌شود. یک خانم دیگر که روی در غزه اسکان داشت می‌گوید: برای شارون یک قطره هم اشک نخواهم ریخت. در همین حال به گزارش منابع خبری مختلف فلسطینی‌های الخلیل روز پنجشنبه پس از شنیدن خبر انتقال شارون به بیمارستان جشن گرفتند و شیرینی و شکلات پخش کردند. آریل شارون که 77 سال دارد روز پنجشنبه در پی یک سکته مغزی روانه بیمارستان شد.
آینده سیاسی اسرائیل
در صورت مرگ یا ناتوانی دائمی آریل شارون انتصاب موقت اولمرت معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد رژیم اسرائیل به عنوان نخست‌وزیر باید در مجلس این رژیم تصویب شود. در همین راستا اولمرت روز گذشته مداکراتی را با شیمون پرز نخست‌وزیر سابق اسرائیل و متحد شارون در حزب کادیما برگزار کرد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از درخواست اولمرت از پرز برای بازگشت به کابینه اسرائیل در غیاب آریل شارون است.
همکاران دولتی و اعضای خانواده شارون از جمله پرانش عمری و گیلاد در بیمارستان محل مداوی او در بیت‌المقدس گرد آمده‌اند. برخی رسانه های اسرائیلی اظهار نظر کرده‌اند که حتی در صورت بهبود نسبی آریل شارون وی قادر نخواهد بود در صخنه سیاسی به ایفای نقش بپردازد. پیش‌تر مارک رگو سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفته بود که دولت این کشور به اجرای سیاست‌های آریل شارون ادامه خواهد داد. او گفته بود: «اکنون زمانی دشوار برای اشرائیل است و دولت به فرصتی چند روزه نیاز دارد تا خود را با فقدان فعالیت مردی سازگار کند که چنین اقتداری بر عرصه سیاسی این کشور داشته است. «به گفته رگو هیات دولت که ریاست آن برعهده ایهود اولمرت کفیل نخست وزیر قرار گرفته در حال به گفته «جمع و جور کردن» کار خود است. اعضای کابینه در جریان جلسه اضطراری کوتاهی که به ریاست ایهود اولمرت برگزار شد برای بهبودی سریع نخست‌وزیر دعا کردند. اولمرت در این جلسه گفت وظیفه دشواری به وی محول شده است ولی مسلماً از عهده آن برمی‌آید. جورج بوش رئیس جمهور آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای گفته که در نگرانی مردم اسرائیل برای آریل شارون شریک است و برای بهبودی وی دعا می‌کند. بیماری شارون سئوالات متعددی به خصوص درباره روند صلح با فلسطینیان به دنبال داشته است.
او به عنوان رهبر حزب راستگرای لیکود در سپتامبر سال 2000 و در حالی که حزب کارگر در راس قدرت قرار داشت از منطقه حرم شریف از مکان‌های مقدس مسلمانان در بیت‌المقدس دیدن کرد و درگیری ماموران اسرائیلی با تظاهر کنندگان فلسطینی که به ورود او به این مکان متعرض بودند، انگیزه آغاز دور دوم انتفاضه فلسطینیان شد در پی آن دولت کارگری سقوط کرد و آریل شارون در سال 2001 به قدرت رسید. اما در ماه نوامبر سال گذشته،‌آریل شارون به دلیل مخالفت گروهی از اعضای حزب لیکود با برنامه خروج اسرائیل از غزه از این حزب کناره گرفت و حزب کادیما را اب هدف جلب سیاستمداران میانه‌رو و پیگیری روند مذاکرات با فلسطینیان در چارچوب طرح مورد حمایت آمریکا موسوم به نقشه راه صلح پایه گذاری کرد. بر اساس برخی از نظرسنجی‌ها که قبل از بیماری آریل شارون انجام شد، انتظار می‌رفت کادیما در انتخابات پارلمانی ماه مارس سال جاری به عنوان بزرگ‌ترین حزب در مجلس اسرائیل (کنست) تبدیل شود و روند صلح ادامه یابد اما در صورت خروج وی از صحنه سیاسی آینده این حزب و سیاست‌های آینده اسرائیل مشخص نیست. کفیل نخست وزیری اسرائیل اعلام کرده است که انتخابات مجلس آینده مطابق برنامه در ماه مارس سال جاری برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات