تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۷۶۴۱۸

سلطانیه: تعهد کامل ایران نباید تحت‌الشعاع سایر مسایل جزیی قرار بگیرد

اشاره: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران از همه نظر همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است و پرونده هسته‌یی ایران و بازرسی‌ها و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران اکنون باید روال عادی خود را از سر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که "در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که تهران آن طور که باید به آژانس کمک نکرده است، چرا ایران سهم خود را ادا نمی‌کند؟" گفت: قبل از هر چیز باید این نکته را در نظر داشته باشید که این گزارش پیام بسیار آشکاری دارد که در شش سال گذشته بارها تکرار شده است: همانطور که این گزارش نشان می دهد آژانس به رغم دقیق‌ترین بازرسی‌ها (از سایت‌های هسته‌یی ایران) هیچ‌گونه مدرکی حاکی از انحراف مواد و فعالیت‌های هسته‌یی تهران پیدا نکرده است. در این گزارش آمده است که همه‌ی مواد هسته‌یی از قبل اعلام شده است. این مساله‌ی مهمی است. تعهد کامل ایران نباید تحت الشعاع سایر مسایل جزیی قرار بگیرد. این گزارش آشکارا نشان می‌دهد که ایران به همکاری همیشگی خود با آژانس ادامه داده است.
سلطانیه در ادامه تصریح کرد: این گزارش حاوی هیچ گونه اطلاعات جدیدی نیست. همه‌ی فعالیت‌های حساس از جمله غنی‌سازی و تبدیل اورانیوم تحت نظارت کامل آژانس قرار دارد . مدیر کل آژانس در این گزارش اعلام کرده است که همه چیز تحت کنترل و نظارت آژانس است.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به اینکه " قبل از اینکه به مساله‌ی مطالعات ادعایی بپردازیم در این گزارش آمده است که آژانس از ایران خواسته است دسترسی به برخی اماکن‌های اضافی مرتبط با ساخت سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه در زمینه غنی‌سازی اورانیوم فراهم کند؛ چرا ایران هنوز با این درخواست آژانس موافقت نکرده است؟" گفت: من می‌خواهم به شما یادآوری کنم که تحت توافقنامه‌ی پادمانی جامع معاهده‌ی منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان. پی.تی) نه ایران و نه هیچ کشور عضو این معاهده وظیفه ندارد بازرسان را به کارگاه‌های تولیدی یا معادن اورانیوم خود ببرد. این چنین فعالیت‌هایی تنها تحت پروتکل الحاقی مجاز می‌باشد. بنابراین ما وظیفه نداریم این کار را انجام دهیم. ما از سال 2003 به مدت دو سال و نیم به آژانس لطف کرده و به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را به اجرا گذاشتیم. در طول آن زمان من گاهی اوقات شخصا با بازرسان همراه می‌شدم. ما از معادن اورانیوم و حتی کارگاه‌های تولید قطعات که البته دارای مواد هسته‌یی نبودند دیدن کردیم . اما ما در آن زمان همکاری داوطلبانه داشتیم. پس از آنکه پای شورای امنیت سازمان ملل به میان آمد به خاطر اشتباهات تاریخی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی (در اعمال تحریم‌ها علیه ایران) مجلس ایران قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت حق ندارد به انجام این اقدامات داوطلبانه از جمله اعمال پروتکل الحاقی ادامه دهد. بنابراین آن دسته از کسانی که پای شورای امنیت را به میان آوردند مقصر قطع همکاری‌های گسترده ایران با آژانس هستند و مدیرکل آژانس باید تقصیر را به گردن آنها بیندازد، نه ایران.
سلطانیه در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی. وی در پاسخ به اینکه "با توجه به اعمال سومین قطعنامه‌ی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بر مبنای مطالعات ادعایی و این اظهارات آژانس مبنی بر اینکه هیچ گونه استفاده‌ای از مواد هسته‌یی در رابطه با مطالعات ادعایی مشاهده نکرده است آیا شما مجددا خواستار آن اسنادی که آمریکا یا یکی از متحدانش به آژانس ارائه کرده است شده اید؟ و آیا به نظر می رسد که این اسناد اساسا مرده بوده و همانطور که خیلی‌ از رسانه‌های بین‌المللی می گویند ساختگی و جعلی است؟" گفت: اینکه آنها آنچه را که تاکنون اتفاق افتاده است نادیده بگیرند بسیار مایوس کننده است. این مساله در گزارش قبلی کاملا آشکار بود و من نیز در نشست شورای حکام تاکید کردم که طبق مدالیته و طرح اقدام که در اوت 2007 مورد توافق ایران و آژانس قرار گرفت ما قرار بود در باره‌ی شش موضوع باقیمانده همکاری کنیم و این کار را نیز کردیم و مدیرکل آژانس نیز در دو گزارش قبلی خود به کل جهان اعلام کرد که همه‌ی مسایل باقیمانده اکنون حل شده است و طبق یافته‌های آژانس اظهارات قبلی ایران کاملا درست است. و زمینه‌ی مطالعات ادعایی نیز طبق طرح اقدام آژانس وظیفه دارد اسناد نسبت داده شده به لپ‌تاپ را به ما ارائه کند، با این حال آمریکا به آژانس اجازه چنین کاری را نداده است و این به این مفهوم است که آنها در روند راستی‌آزمایی آژانس دخالت کرده‌اند.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: با این حال ایران در این زمینه مصالحه کرد و ما در هفت دیدار در تهران توافق کرده‌ایم که به جای دریافت اسنادی که آژانس وظیفه داشت به ما ارائه کند تنها بر روی ارائه‌ی پاورپوینت کار کنیم. ما پاسخ خود را در 170 صفحه ارایه کردیم و بنابراین مسایل باقیمانده از جمله مطالعات ادعایی حل شده است و اکنون بازرسی‌ها باید به شکل معمول ادامه یابد.
سلطانبه در پاسخ به این سوال که " ما در هفته‌های اخیر به نقل از برخی منابع ناشناس شنیده‌ایم که مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال فاصله گرفتن از مساله‌ی لپ‌تاپ هستند و علاوه بر آن از یک دیپلمات ناشناس آلمانی شنیده‌ایم که آنها این مساله لپ‌تاپ را باور ندارند. آیا به نظر شما این احتمال وجود دارد که از آنجا که مبنای تحریم ها تا حدودی همین مساله‌ی لپ‌تاپ بود سومین دوره تحریم‌های تصویب شده علیه ایران برداشته شود؟" گفت: در حقیقت من امیدوارم که این مساله از طریق حل همه‌ی مسائل باقیمانده حل شود. در وین بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که ادعاهایی که منشاء آن همین لپ‌تاپ است و به اصطلاح دارای اطلاعات فوق محرمانه درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی ایران است ساختگی می باشد، چرا که هیچ گونه مهر و موم محرمانه بودن بر روی این لپ‌تاپ وجود ندارد و من مطمئنم که از این به بعد شما چیزهای بیشتری درباره‌ی ابهامات پیرامون مستند بودن این اسناد خواهید شنید. علاوه بر آن شورای حکام رسما اعلام کرده است که صحت این اسناد اثبات نشده است. بنابراین من مطمئنم که به زودی همه کشورها از جمله روسیه و چین که همواره از همکاری ایران با آژانس حمایت کرده‌اند درک خواهند کرد که رویکرد شورای امنیت سازمان ملل در قبال ایران تنها نتایج منفی به دنبال داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات