تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۷۶۴۹۲
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در ترکمنستان:

ایران اقتصادی‌ترین مسیر انتقال انرژی آسیای میانه به بازارهای جهانی است


سیدرضا کسایی زاده ایران را کوتاه‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه ارتباط منطقه آسیایی میانه با بازارهای بین‌المللی توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صادرات گاز ایران، سیدرضا کسایی زاده صبح امروز در کنفرانس نفت و گاز ترکمنستان که با حضور شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در عشق‌آباد آغاز به کار کرده است، خاطرنشان کرد:‌ ایران از یک سو به عنوان پل ارتباطی میان حوزه دریای خزر و آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای هند و پاکستان در جنوب و جنوب شرق و از سوی دیگر به عنوان ارتباط دهنده این منطقه به ترکیه و اروپا مطرح است.
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به مصرف و به کارگیری انرژی به عنوان مهمترین عوامل توسعه و پیشرفت در هر منطقه ادامه داد:‌ اما همواره مصرف انرژی مخصوصا استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث آلودگی محیط زیست می‌شود و سلامت و امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد. از این رو امروزه استفاده از گاز طبیعی به عنوان منبعی با مزیت اقتصادی و زیست محیطی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
کسایی زاده افزود: این وضعیت به گونه‌ای است که مصرف جهانی این حامل انرژی از حدود هزار و 500 میلیارد متر مکعب در سال 1982 به حدود سه هزار میلیارد متر مکعب در سال 2007 رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2030 به حدود چهار هزار و 500 میلیارد متر مکعب برسد.
وی ادامه داد:‌ برای دستیابی به این مهم، برآورد می‌شود تا سال 2030، 7/2 تریلیون دلار سرمایه یا به عباراتی سالانه حدود 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش مورد نیاز باشد.
کسایی‌زاده در خصوص جایگاه ایران در بازار گاز طبیعی نیز گفت: ایران با داشتن 1 درصد از جمعیت جهان، 7 درصد از منابع معدنی و 10 درصد ذخایر نفتی، با در اختیار داشتن بیش ار 15 درصد از ذخایر گازی جهان (حدود 28 تریلیون متر مکعب)، پس از روسیه حائز رتبه دوم در جهان است. این درحالی است که تنها 35 درصد از مساحت کشور مورد اکتشاف قرار گرفته است و در 65 درصد از آن هنوز اقدامی انجام نشده است.
کسایی زاداه یادآور شد:‌از نظر تولید گاز نیز ایران پس از کشورهای روسیه، امریکا و کانادا در رتبه چهارم قرار دارد. میزان تولید گاز طبیعی در ایران با متوسط رشد سالانه 3/11 درصد از 267 میلیون متر مکعب در روز در سال 2002 به 350 میلیون متر مکعب در ابتدای 2008 رسیده که تا انتهای سال به 600 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایارن با بیان اینکه ایران در سال‌های آینده به یک مصرف‌کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان نیز تبدیل خواهد شد تاکید کرد‌: میزان مصرف گاز در پایان سال 2006 میلادی در جهان 8/2850 میلیارد متر مکعب گزارش شده است که ایران بعد از کشورهای امریکا و روسیه در رتبه سوم مصرف جهان قرار دارد.
وی افزود:‌ میزان مصرف گاز طبیعی در ایران از 188 میلیون متر مکعب در روز در سال 2001 با متوسط رشد سالانه 3/10 درصد به 420 میلیون متر مکعب در روز در سال 2008 رسید. البته به منظور کاهش رشد بی‌رویه مصرف در سال‌های آتی، به تازگی دولت سیاست‌هایی را در زمینه کاهش یارانه‌های پرداختی سوخت و همچنین به کارگیری روش‌های بهینه‌سازی در مصرف سوخت به کار گرفته است.
کسایی زاده در ادامه به مراقبت و مزایای ژئوپلتیک ایران اشاره کرد و اظهار داشت:‌ از نقطه نظر جغرافیایی ایران دارای موقعیتی ممتاز در منطقه خاورمیانه بوده و از دیرباز مورد توجه بازرگانان و تجار شرق و غرب قرار داشته است. هم اکنون نیز، بنابر مطالعات کارشناسان، مسیرهای پیشنهادی خطوط لوله عبوری انتقال گاز از ایران در مقایسه با دیگر مسیرهای مشابه، بیشترین صرفه اقتصادی را برای طرفین درگیر در پروژه به همراه دارد.
وی تاکید کرد: در مورد جمهوری‌های استقلال یافته در آسیای میانه و قفقاز به جرات می‌توان ادعا کرد که ایران به منزله کوتاه‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه ارتباط منطقه با بازارهای بین‌المللی است و به عنوان پل ارتباطی میان حوزه دریای خزر و آسیای میانه با کشورهای حوزه خیلج فارس و کشورهای هند و پاکستان در جنوب و جنوب شرق از یک سو و ترکیه و اروپا از سوی دیگر مطرح است.
وی یادآور شد: افزایش زیرساخت‌های توسعه تولید و انتقال گاز در داخل کشور، تکمیل و توسعه پروژه‌های صادراتی، وجود بنادر متعدد در خلیج فارس و دسترسی به آب‌های بین‌المللی، فرصت خوبی را برای تعامل با همسایگان در زمینه واردات، صادرات، ترانزیت و سوآپ گاز فراهم کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران خاطرنشان کرد: موقعیت استراتژیک و میزان ذخایر بالای ایران به گونه‌ای است که با وجود تحریم‌های اعلام شده از جانب برخی کشورها، هجوم متقاضیان نیازمند انرژی چه به صورت گاز طبیعی و چه به صورت ال.ان.جی روز به روز افزایش یافته و پیمانکاران خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های بزرگ ال.ان.جی و تولید گاز هستند.
کسایی زاده در ادامه به پروژه‌ها و طرح‌های صادراتی ایران اشاره کرد و گفت: ایران پتانسیل بالایی برای صادرات گاز هم از طریق خطوط لوله و هم ال.ان.جی را دارد و در مجموع برای حدود 70 میلیون تن ال.ان.جی در سال در قالب 5 پروژه مهم مایع سازی گاز طبیعی و حدود 120 میلیارد متر مکعب در سال ظرفیت صدور گاز از طریق خطوط لوله برنامه‌ریزی شده است که در حال حاضر در مراحل مختلف اجراء مطالعات فنی - اقتصادی هستند و ظرف کمتر از یک دهه آینده به نتیجه خواهند رسید.
به گفته وی، رویکرد ایران، حضور فعال در تجارت انرژی جهان است به طوری که مقرر شده است سهم ایران در تجارت جهانی گاز به 10 درصد افزایش یابد و به همین دلیل هم اکنون کشورهای زیادی برای خرید گار و سرمایه‌گذاری در ایران در حال مذاکره هستند که در این خصوص اولویت با همسایگان است.
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران ادامه داد:‌با توجه به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در خصوص کاهش سهم دولت در صنعت تا سقف 20 درصد، در سال‌‌های آتی فضای باز مناسبی را جهت انجام پروژه‌ها در پخش تولید، مصرف و به ویژه صادرات شاهد خواهیم بود.
وی افزود: همچنین ایران در کنار کشورهای روسیه و قطر که مجموعا 60 درصد ذخایر اثبات شده گاز جهان را در اختیار دارند تلاش می‌‌کنند تا با انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک نقش مهمی در ایجاد ثبات و امنیت انرژی جهان ایفا کند و کشورهای مصرف‌کننده را در دستیابی به منابع عظیم انرژی یاری دهد. علاوه بر آن، ایران تلاش می‌کند تا با ارائه راهکارها و روش‌های مناسب، جایگاه کشورهای صادرکننده گاز در جهان را بهبود بخشد.
وی یادآور شد: لازم به ذکر است اجرای سیاست‌های دولت در خصوص کاهش مصرف انرژی در داخل کشور،‌ پتانسیل بالاتری را جهت صادرات گاز ایران به بازارهای منطقه فراهم خواهد کرد.
تعاملات ایران و ترکمنستان
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در خصوص تعاملات ایران و ترکمستان نیز اظهار داشت:‌ کشور ترکمستان از غرب به دریای خزر و از جنوب به جمهوری اسلامی ایران منتهی می‌شود. این کشور در بین آسیای میانه،‌مقام دوم تولید را پس از روسیه‌ داراست و به دلیل اتصال به خطوط لوله گاز طبیعی روسیه نقش مهمی در تامین گاز اروپا و منطقه ایفا می‌کند.
وی افزود: ترکمنستان توانسته است پس از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق جایگاه خود را به عنوان کشوری با منابع انرژی قابل ملاحظه در زمینه‌های بین‌المللی تثبیت کند و در زمره صادرکنندگان نفت و فرآورده‌های نفتی، گاز و برق قرار گیرد.
کسایی زاده با بیان اینکه تعامل سازنده و فعال با تمامی کشورها بر اساس احترام متقابل، همواره مورد توجه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت:‌بدیهی است در این میان توجه به کشورهای دوست و همسایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و وجود مشترکات عمیق فرهنگی و فومی میان دو کشور دوست ایران و ترکمنستان از ویژگی‌های مثبت رابطه میان دو کشور به حساب می‌آید.
وی حضور ایران را در طرح‌های توسعه‌ای ترکمنستان در زمینه‌های حمل و نقل، کشاورزی، کارخانجات صنعتی و انرژی از یک سو و تمایل ترکمنستان را به داشتن روابط اقتصادی باز و وضع قوانین جهت جلب سرمایه‌گذاری‌ خارجی از سوی دیگر عاملی برای هموار شدن مسیر ادامه همکاری و ایجاد روابط جدید در سایر زمینه‌های عنوان کرد.
کسایی زاده خاطرنشان کرد: مجاورت جغرافیایی ایران و ترکمنستان علاوه بر ایجاد تسهیل در انجام معاملات و انتقال فناوری، همانگونه که تاکنون اتفاق افتاده است، با توجه به مقاربت فرهنگی در استحکام روابط سیاسی - اقتصادی نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.
گفتنی است سیزدهمین کنفرانس نفت و گاز ترکمنستان دیروز و امروز به همت وزارت نفت، گاز و منابع طبیعی ترکمنستان در عشق آباد برگزار شد و در این کنفرانس شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت نفت و گاز جهان حضور داشتند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات