صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۸  ، 
کد خبر : ۷۷۴۷۰

بازیهای رایانه‌ای، ابزاری برای تهاجم رسانه‌ای


ابزاری برای تثبیت جریان
تولید اولین بازی های رایانه ای به اوایل دهه 80 میلادی قرن گذشته باز می گردد، زمانی که شرکت آتاری در سال 1972 با ارایه دستگاهی به نام اکتیویژن که به تلویزیون های خانگی متصل می شد پا به عرصه سرگرمی های جذاب خانگی گذاشت.
شاید زمانی که بازی های ویدئویی و رایانه ای صرفاً برای پرکردن اوقات فراغت و با اشکالی بسیار ابتدایی و گرافیک پایین ساخته می شد تصور اینکه این صنعت زمانی به سومین تجارت پرسود جهان بعد از هالیوود تبدیل شود دور از ذهن بود. آمارها بیانگر آن است که روند تولید بازی های رایانه ای در جامعه جهانی با شتابی فوق العاده در حال شکل گیری است. بالغ بر 50 میلیون نفر در سراسر جهان بخشی از اوقات فراغت خود را با بازی های رایانه ای پر می کنند که بیش از 10درصد از این جمعیت، روزانه بین 4 تا 7 ساعت از زمان زندگی خود را به بازی با رایانه می پردازند. این آمارها علاوه بر آنکه گستردگی بازی های رایانه ای را نشان می دهد حکایت از سرازیری حجم عظیمی از سرمایه ها به این صنعت و از سویی دیگر نیز روند رو به رشد اشتغالزایی در زمینه تولید بازی های کامپیوتری را در این رهگذر فراهم آورده است.
طی یک دهه اخیر و به واسطه شکل گیری جنگ های مختلف، بازیهای رایانه ای نیز دستخوش تغییرات بنیادین شده و جهت گیری ذهنی سازندگان چنین بازی هایی به واسطه گسترش تفکرات آلوده به جنگ شاخه جدیدی به نام موضوعات جنگی و آلوده به خونریزی را تجربه می کنند.
اخیرا فاش شده است که ارتش آمریکا سرمایه گذاری قابل توجهی را در عرصه طراحی و معرفی بازیهای رایانه ای توام با جنگ و خشونت انجام داده است. در این راستا هم اکنون بالغ بر 100 بازی ویدئویی در برنامه های آموزشی این ارتش مورد استفاده قرار می گیرند و بر اساس اعلام وزارت دفاع این کشور، در سال 2006 بالغ بر 120 میلیون دلار در این عرصه سرمایه گذاری شده است. این سرمایه گذاری کلان عمدتا در راستای ارتقای چنین بازیها و ارایه نسخه های به روز تر آنها بوده است.
بازیهای رایانه ای از جمله ابزارهای مهم فرهنگی هستند که تا حد زیادی توانایی ایجاد جریان و تثبیت فرهنگی را در ذات خود دارا هستند. بازیهای رایانه ای به دلیل جذابیت هایی که دارند از جمله پرطرفدارترین بازی های هستند و هر روزه به تعداد مخاطبان و تعداد این بازیها افزوده می گردد.
جنگی پنهان
در واقع بازیهای رایانه ای را می توان در زمره جنگهای رسانه ای پنهان قلمداد کرد. بازیهای رایانه ای ابزاری برای تغییر هویتها و القای این امر به مخاطب که چگونه فکر کنند و چه مسایلی درحال حاضر موضوعات مهم و حیاتی هستند که باید به آنها فکر کنند می باشد.
درسالهای گذشته بازیهای رایانه ای متعددی علیه کشورما در شرکتهاتی رایانه ای و تحت پوشش سیاستهای استعماری و تخریبی آمریکا طراحی و عرضه شده که یکی از آنها در ماه های اخیر، بازی رایانه ای »حمله به ایران» (Assault on Iran) است که در این بازی که در محیطی سه بعدی و شبیه بازی های مشهوری مثل کانتر است، کاربران می توانند به صورت انفرادی یا گروهی به بازی پرداخته و از انواع سلاح ها برای حمله به تاسیسات اتمی و نظامی ایران استفاده کنند. صحبت کردن بازیگران با هم در حین بازی و استفاده از موسیقی هیجان انگیز، حمله به ایران را تشویق می کند.
عملیات ویژه 85
نخستین بازی رایانه ای انرژی هسته ای ایران که طی روزهای گذشته رونمایی شد، یک بازی سه بعدی داستانی درباره دکتر سعید کوشا و همسرش مریم است که هر دو از متخصصان انرژی هسته ای ایران هستند و در سفر به کربلا گرفتار نیروهای اشغالگر آمریکایی شده و به نقطه ای نامعلوم منتقل می شوند.
بهمن ناصری، فرمانده نیروی ویژه اطلاعاتی و امنیتی ایران و هم رزم پدر دکتر کوشا در دفاع مقدس، مأمور نجات دکتر کوشا و همسرش از دست اشغالگران شده و عملیات رزمی خود را آغاز می کند.
بهمن ناصری همزمان مأمور پیگیری پرونده شاپور فرمانفرما یکی از کارشناسان سازمان انرژی هسته ای است که با مدارک جعلی موفق به استخدام در این سازمان شده است. وی که دورگه ایرانی - اسرائیلی است اطلاعات با ارزش هسته ای را به خارج از کشور منتقل می کند.
بهمن ناصری در تعقیب شاپور متوجه می شود که وی خبر خروج سعید و مریم از ایران را به نیروهای آمریکایی داده است، همچنین در تدارک عملیات نظامی آمریکاییان در خاک ایران به فرماندهی فردی به نام جکسن است، بهمن، جکسن را دستگیر کرده و اطلاعات با ارزشی از وی می گیرد.
مراحل بعدی بازی حضور بهمن در خاک عراق، نجات مردم بی گناه عراق، خنثی سازی بمب گذاری در نجف و غیره است.
در صورت موفقیت کاربران در این بازی، بهمن در پایان سعید و مریم را آزاد می کند و همزمان متوجه می شود چند زندانی دیگر در زندان‌های مخوف عراق هستند که از روی نشانه هایشان آن ها را می شناسد.
دفاع از عزت و شرف
محمدتقی فخریان دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در خصوص این بازی رایانه ای می گوید: برای تأثیرگذاری در دانش آموزان و انتقال مفاهیم ارزشی باید از ابزارهای پر نفوذ در عموم دانش آموزان استفاده می کردیم که در مسیر این هدف، هنر را انتخاب کردیم و در هنر، بازی رایانه ای را برگزیدیم.
وی با بیان این که تمام بازی های رایانه ای که هم اکنون در ایران استفاده می شود بازی‌های وارداتی هستند، افزود: تهیه کنندگان بازی های رایانه ای در کشورهای مختلف مقاصد خود را دنبال می کنند و از طریق این بازی به اهداف خود می رسند. وی در نقدهایی که در خصوص این بازی وجود دارد و این که به بحث تروریست پروری پرداخته شده است، گفت: ما در این بازی با عزت و شرف، از حق خود که اسارت ناحق دیپلمات های ایرانی است، دفاع می کنیم.
مجید قادری، کارشناس بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است: تا حدود 5 سال پیش، اوج تولیدات فرهنگی معطوف فیلم های سینمایی هالیوودی و موسیقی پاپ بود اما این روند تغییر کرد به طوری که بازی‌های رایانه ای به حدی مشهور شد که نسخه سینمایی آن ها نیز ساخته می شد.
وی با بیان این که پرفروش ترین بازی های رایانه ای به بازی های اکشن اختصاص دارد، اظهار داشت: 29 درصد بازی‌های رایانه ای تولیدی در کشوره، بازی های اکشن هستند.
بازی ایرانی؛ فرهنگ ایرانی
دکتر علی اکبر سمیع آذر، مسئول گروه نرم افزاری سمیع رایان پرداز می گوید : طراحی بازی‌های رایانه‌ای در ایران جزو جهش های علمی محسوب می شود که علیرغم پتانسیل بالای تخصصی و نیروی کارآمد موجود، برخوردی سطحی از سوی عامه مردم و مسئولان با آن صورت می‌گیرد.
سمیع آذر تأکید می کند: بازیهای رایانه ای خارجی منطبق بر فرهنگ خارجی است به طوری که سناریو، محتو، طراحی و همه چیز آن بر اساس فرهنگ و اندیشه غیر ایرانی برنامه ریزی شده است، بنابراین طراحی و قالبسازی بازی بر اساس فرهنگ بومی فارسی و ایرانی و منطبق بر آن، تأثیرات بسزایی در فرهنگ سازی و استقبال مناسب از آن دارد.
وی اظهار می دارد : نفوذ بازی های کامپیوتری از انیمیشن به مراتب بالاتر و سریعتر است و با توجه به اینکه بازیها بر اساس نیازهای فکری طراحی می شوند جایگاه مناسبی در مقابله فرهنگی و تبلیغات با اندیشه های غیر اسلامی دارد.
واکنشها به عملیات ویژه
خبرگزاری ریانووستی روسیه در مورد بازی رایانه ای عملیات ویژه 85 نوشت:ایران برای نخستین بار بازی کامپیوتری با مضمون انرژی هسته ای ساخته و تولید کرده است. بازی توسط انجمن اسلامی دانشجویان ایران طراحی شده و از هشت مرحله تشکیل شده است.
در این بازی، کاربر، در نقش یک نیروی مبارز ایرانی به جنگ سربازان آمریکایی می رود و دانشمندان هسته ای را از شر آنها نجات می دهد.
«ابراهیم بیومی» از استادان مرکز ملی پژوهش های اجتماعی و جنایی قاهره نیز در این باره به الجزیره گفت: ساخت چنین بازی تنها به این دلیل بوده است که ایران به بخشی از اهدافش در جنگ رسانه ای خود با آمریکا درباره تلاش های هسته ای تهران در خاورمیانه و جهان، دست پیدا کند.
وی در ادامه افزود: همه ما از میزان تاثیرات غیرقابل باور بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان آگاه هستیم. کاملا مشخص است که هدف ایرانیان از ساخت و عرضه این بازی آماده کردن ذهن کودکان برای رویارویی با آمریکا و رژیم صهیونیستی است. خبرگزاری فرانسه نیز در مورد دستاوردهای ایران در حوزه بازیهای رایانه ای نوشت: به زودی این بازی در تمام گیم نت‌های تهران و دیگر بخش های ایران نصب می‌شود و بسیاری از نوجوانان و جوانان ایرانی تحت تاثیر داستان آن قرار می‌گیرند.
شبکه خبری »المنار» نیز درباره این بازی رایانه ای در گزارشی، محور اصلی این بازی را که طراحان ایرانی وارد بازار کرده اند، تلاش برای رهایی دانشمندان هسته ای ایرانی ربوده شده توسط نیروهای اشغالگر آمریکا است.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در گزارشی آورد: اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان یک بازی کامپیوتری طراحی کرده که داستان آن مبتنی بر موضوع هسته ای است. مقامات ایرانی می گویند که تنها برای مبارزه با تحریم های سایبر دست به چنین کاری زده اند و این بازی را نیز به دست تمام مخاطبان خواهند رساند تا با تهاجم فرهنگی موجود در بازی‌های رایانه ای غربی مقابله کنند.
هفته نامه اشپیگل آلمان نیز نوشته است: ایران با طراحی و تولید بازی‌های رایانه ای ویژه کودکان درتلاش است ارزش‌هایی نظیر از خود گذشتگی و شهادت را در دنیای بازیهای رایانه ای تعمیم دهد.
شبکه های خبری »بی. بی. سی» و »سی. ان. ان» نیز که تلاش بسیار کردند ورود این بازی رایانه ای ایرانی به دنیای کودکان ونوجوانان را بی اهمیت جلوه دهند در عین حال از دستاوردهای جوانان ایرانی در شاخه های مختلف از جمله در دنیای رایانه ابراز نگرانی کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات