صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۷۸۰۷۷

بحرانهای جدید فرا روی کابینه نتانیاهو/حسن هانی زاده*


بصیرت: دستور شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو رهبر حزب تندرو لیکود برای تشکیل کابینه جدید، این رژیم را با چالشهای سیاسی و امنیتی در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی روبرو می کند.
با اینکه نتانیاهو تلاش می کند برای تقویت کابینه آینده خود حزب کادیما به رهبری تزیپی لیونی را وارد کابینه خود کند اما این حزب اعلام کرده که همچنان به عنوان نیروی مخالف کابینه نتانیاهو در عرصه سیاسی باقی می ماند.
حزب کادیما در انتخابات 28 کرسی، حزب لیکود 27 کرسی، حزب اسرئیل بیتنا به رهبری افیگدور لیبرمن 14 کرسی و حزب کار به رهبری ایهود باراک 13 کرسی از مجموع 120 کرسی کنست اسرائیل را به دست آوردند.وجود دو حزب قدرتمند کادیما و کار به عنوان مخالف کابینه نتانیاهو و ائتلاف لیکود با احزاب افراطی راست اما کوچک، از کابینه احتمالی نتانیاهو، ترکیبی ضعیف و شکننده تشکیل می دهد که احتمال سقوط آن در میانه راه وجود دارد.
با این حال و بر فرض شکل گیری کابینه ای به ریاست بنیامین نتانیاهو که بارها پایبند نبودن خود را به موافقتنامه های صلح اعلام کرده این کابینه نخواهد توانست دستاورد مهم سیاسی داخلی، منطقه ای و بین المللی کسب کند و رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در انزوا قرار می دهد.اگر نتانیاهو بخواهد در آینده از ابزارهای خشونت آمیز برای سرکوب مردم فلسطین استفاده کند بی تردید با شکست جدیدی روبرو می شود، زیرا وی در استفاده از اینگونه ابزارها از ایهود اولمرت و لیونی و ایهود باراک تواناتر نیست.از سوی دیگر نتانیاهو بارها اعلام کرده، با توقف عملیات شهرک سازی موافق نیست و در نتیجه اسرائیل را با چالش جدیدی در عرصه جهانی مواجه می کند، زیرا جامعه جهانی با ادامه عملیات شهرک سازی در اراضی اشغالی 1967 مخالف است.
همچنین موضع گیریهای افراطی نتانیاهو موجب می شود، حکومت خودمختار فلسطینی نیز که مواضع سازشکارانه ای دارد روند مذاکرات سازش با اسرائیل را متوقف کند و این امر موضع جنبش های مبارز فلسطینی را در برابر رژیم صهیونیستی تقویت می کند.
بنابراین اشتباه بزرگ شیمون پرز این است که نتانیاهو را به عنوان رئیس کابینه اسرائیل تعیین کرده و این اشتباه به مانند «پر کاهی است که کمر شتر را خواهد شکست» و سقوط اسرائیل را تسریع می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات