صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۷۹۱۰۲

اجلاس شرم الشیخ و اهداف پشت پرده/حسن هانی زاده*


بصیرت: نشست سران و نمایندگان 70 کشور مختلف جهان در شرم الشیخ مصر برای کمک به بازسازی ویرانی های غزه به کانونی برای توطئه علیه مقاومت اسلامی فلسطین تبدیل شد.
هر چند کشورهای شرکت کننده تعهد کردند که مبلغ 5 میلیارد دلار برای بازسازی خرابی های غزه کمک کنند اما پرداخت این کمکها را به اعتراف رسمی حماس به رژیم صهیونیستی مشروط کردند.بسیاری از ناظران فلسطینی نشست شرم الشیخ را یک نشست سیاسی تلقی کردند وآن را در راستای انزوای حماس و تقویت جناحهای سازشکار فلسطینی و مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی دانستند.
عدم دعوت حماس برای شرکت در اجلاس شرم الشیخ در واقع نادیده گرفتن حق مقاومت ملت فلسطین و با هدف ایجاد اختلاف میان گروههای فلسطینی صورت گرفته زیرا حضور محمود عباس که دوران ریاست وی بر حکومت خودگردان در ماه ژانویه گذشته به پایان رسیده، غیر قانونی بشمار می آید.
از سوی دیگر دولت مصر که در جریان جنگ 22 روزه از طریق بستن گذرگاه رفح در کشتار مردم غزه با رژیم صهیونیستی مشارکت داشته تلاش می کند تا با تشکیل چنین کنفرانس هایی خود را مدافع ملت فلسطین قلمداد کند.
مصر و عربستان در جنگ 22 روزه کارنامه سیاهی در همسویی با جنایتکاران رژیم صهیونیستی در قتل عام مردم غزه از خود باقی گذاشتند و هر دو کشورکه با مشکلاتی در سطح داخلی و منطقه ای مواجه هستند درصددند تا از این کنفرانس برای باز سازی حیثیت سیاسی خود بهره برداری کنند.هر چند معلوم نیست که کشورهای شرکت کننده در نشست شرم الشیخ به تعهدات مالی خود در قبال مردم غزه عمل کنند اما سپردن مبالغ کمکی به حکومت غیرقانونی محمود عباس نشان می دهد که آمریکا و کشورهای غربی هرگز مایل نیستند تا واقعیتهای موجود در فلسطین اشغالی را درک کنند.جنبش حماس در جنگ 22 روزه ثابت کرد که ابتکار عمل سیاسی و میدانی فلسطین را در اختیار دارد و رهبران جنبش فتح نه تنها مشروعیت خود را از دست داده بلکه به دلیل همکاری با رژیم صهیونیستی در طول جنگ 22 روزه باید به ملت فلسطین پاسخگو باشند.
اکنون که انتخابات پارلمانی فلسطین و انتخاب رئیس حکومت خودگردان در پیش است برخی رژیمهای سازشکار عرب همسو با آمریکا و اروپا تلاش می کنند تا ضمن تضعیف حماس زمینه پیروزی مجدد محمود عباس را فراهم کنند.
حماس هرگز مایل نیست تا در مقابل دریافت کمک مالی از اصول و ارزشهای خود که برای آن هزاران شهید تقدیم کرده عقب نشینی کند.به همین دلیل است که رهبران حماس اعلام کرده اند که اجازه نخواهد داد رژیمهای سازشکار عرب و آمریکا و غرب از شرایط دشوار مردم غزه برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کنند.نشست شرم الشیخ در حقیقت بیش از آنکه با هدف کمک به ملت فلسطین صورت گیرد در حقیقت یک نشست سیاسی است که هدف نهایی آن تقویت خط سازشکاری و تضعیف خط مقاومت اسلامی می باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات