تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۸۰۳۶۰
محمد جواد لاریجانی:

قرارداد NPT توسط کشورهایی که خود را پرچم‌دار آن می‌دانند در حال نابودی است


محمدجواد لاریجانی در جلسه‌ای در مورد انرژی هسته‌ای و موضوع عدم اشاعه‌ی سلاح‌های هسته‌ای در اجلاس داووس به تشریح اهمیت این موضوع در جهان فعلی پرداخت.

به گزراش گروه دریافت خبر ایسنا، وی تاکید کرد: دسترسی به منابع انرژی قابل اعتماد فقط برای کشورهای غربی و پیشرفته مطرح نیست. بلکه امروز همه کشورهای جهان نیازمند دسترسی قابل اعتماد به منابع انرژی هستند. با توجه به محدودیت‌های موضوع مطروحه، هیچ فرمولی بهتر از تنوع دسترسی‌ها نیست.

لاریجانی همچنین به تشریح مواضع خصمانه غرب به رهبری آمریکا علیه برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان پرداخت و آن را امری غیر عادلانه، غیر موجه و ناکارآمد اعلام کرد.

وی در مورد قرارداد NPT، ضمن تاکید بر این مساله، این قرارداد را بر سه پایه خلع سلاح، عدم اشاعه و همکاری در جهت توسعه‌ی دانش و فن‌آوری هسته‌ای، تبیین کرد و با طرح این سوال که آیا دولت‌های صاحب سلاح‌های اتمی به خصوص آمریکا آمادگی دارند راجع به از بین بردن سلاح‌های اتمی خود وارد مذاکره جدی و علمی شوند،اظهارداشت: چرا حتی دول غربی حاضر نیستند در مورد سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی و عدم اشاعه‌ی آن بحث کنند چه رسد به این‌که با آن برخورد کنند؟ همه اینها در حالی است که جمهوری اسلامی ایران که بهترین همکاری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته نه تنها از همکاری سایر دول در این زمینه به نحو مناسبی برخوردار نیست بلکه مورد تحریم نیز قرار گرفته است. همه اینها نشان می‌دهد قرارداد NPT دقیقا توسط کشورهایی که خود را پرچم‌دار آن می‌دانند در حال نابودی است.

وی همچنین در این جلسه، موضوع خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای را مطرح و اعلام کرد: این پروژه بسیار معقول و منطقی است که توسط مسوولان جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف بارها از آن حمایت کرده‌اند و در منطقه نیز احساس می‌شود که یک توافق عمومی در خصوص خاورمیانه‌ی عاری از سلاح اتمی وجود دارد. این فقط رژیم صهیونیستی است که مانع تحقق چنین هدفی است.

در پایان مساله تکنولوژی‌های دو منظوره که توسط رییس کمیسیون انرژی هسته‌ای آمریکا، مطرح شده بود، مورد نقد قرار گرفت.

در این مبحث اشاره شد که مفهوم دو منظوره با زبان سیاسی و ژورنالیستی ممکن است جذاب و جالب باشد اما از لحاظ تخصصی مفهومی غیر حرفه‌ای و ناکارآمد دارد زیرا محدود به هیچ سطحی نیست. کار به جایی رسیده است که حتی در سطح آموزش نیز بحث دو منظوره وارد شده و این فضاحت بزرگی برای دول غربی است. بنابراین به جای اینگونه مباحث باید به چارچوب قانونی تعهدات بین‌المللی بازگشت شود.

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در جلسه «اسلام و غرب؛ تفاوت‌ها و چشم اندازها» در اجلاس داووس اظهارداشت: وقتی به بحث‌های مسوولان و نخبگان غربی گوش فرا می‌دهیم، دنیای بسیار زیبایی را معرفی می‌کنند که در آن تبعیض وجود ندارد،آزادی‌ها حفاظت می‌شود، با خشونت مخالفت می‌شود، همه ادیان تحمل می‌شوند و مورد احترام هستند اما در عالم واقع عملکرد غرب با این تصویر رمانتیک فاصله بسیار زیاد دارد.

وی افزود: آنچه که در عالم واقعی در جریان است به هیچ وجه کمتر از یک تهاجم وسیع همه جانبه علیه اسلام و مسلمانان نیست، البته رهبری این تهاجم را عملا آمریکا به عهده گرفته است اما سایر دول غربی، کم و بیش در این جریان وارد هستند این تهاجم هم ابعاد نظامی پیدا کرده و ابعاد اقتصادی و سیاسی نیز دارد. از همه مهمتر دارای ابعاد عظیم فرهنگی است که به کمک تکنولوژی ارتباطات میسر شده است البته غرب تهاجم خود را علیه اسلام تحت عناوینی مشخص پوشش می‌دهد، مثلا به اسلام تهمت تروریسم می‌زنند یا تهمت عدم رعایت حقوق بشر، بحث فاشیسم اسلامی مطرح شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: کافی است به صحنه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا توجه کنید که هر یک از کاندیداها به متهم کردن اسلام و مسلمین از دیگری سبقت می‌گیرد، آیا این سوال تا به حال مطرح شده که چرا اصلا عنوان فاشیسم اسلامی مطرح شده است؟ غربی ها می‌گویند، القاعده و طالبان وجود دارند وآنها فاشیست هستند اما در گذشته مسوولانی در ایتالیا موسس فاشیسم بود و مسیحی نیز بود ولی کسب نگفت او فاشیسم مسیحی است در همین انتخابات آمریکا، کاندیدایی بنام باراک اوباما فعالیت دارد که از ریشه مسلمان است در مقابل دوربین و با حالت توهین از او پرسیدند که آیا درست است که شما مسلمان هستید؟ او با دستپاچگی اظهار داشت: نه من یک مسیحی هستم حال فرض کنید که او می‌گفت آری من مسلمان هستم، می‌توانید تصور کنید چه بلایی بر سر او می‌آمد.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: در اروپا هم مانند آمریکا فشار روی مسلمانان ساکن اروپا، مخالفت با حجاب، توهین به مقدسات اسلامی و قرآن وجود دارد، کافی است تلویزیون را روشن کنید و حجم وسیع تبلیغات ضد اسلامی را ببینید، پس تهاجم غرب علیه اسلام یک واقعیت است و نباید این حرف‌های رمانتیک ما را فریب دهد، هم اکنون این سوال مهم مطرح است که چرا این تهاجم و تخاصم به این وسعت رسیده است.

لاریجانی در این خصوص چنین پاسخ داد: اگر چه آمریکا تخاصم علیه اسلام را پرچمداری می‌کند اما شبکه صهیونیستی درست مانند یک مافیا آنرا طراحی، هدایت و تبلیغ می‌کند البته صهیونیسم از دل یهودیت زائیده شده، لیکن صهیونیسم با این دین ابراهیمی تفاوت آشکار دارد، لذا ما اخیرا شاهد گروهی هستیم که به صهیونیستی پیدا کنیم، البته به نظر من همین القاعده و طالبان، نمونه‌های روشنی در این طرز تفکر هستند، اگر غرب واقعا نگران موضوع است ریشه در همین مطلب دارد.

لاریجانی همچنین در جلسه «ظرفیت عمومی جامعه در فهم مسائل علمی» ضمن اشاره به اهمیت اطلاع کلی مردم جامعه از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی و آثار مختلف این موضوع،گفت: برای این‌که مردم جامعه از پیشرفت‌های علمی اطلاع درست و صحیحی داشته باشند، صرف دسترسی آنها به شبکه اینترنت کافی نیست، این‌که مردم احساس کنند با رجوع به چند پایگاه اطلاعاتی و تحقیقاتی اطلاعات درستی را بدست می‌آورند برداشت صحیحی نیست، زیرا مسائل بی اساس و بی پایه در شبکه فراوان است. در چنین رسانه‌های عمومی در سر تا سر جهان غالبا پیشرفت‌های علمی و منفعتی را تبلیغ می‌کند که حقیقت خارجی ندارند، لذا دانشمندان و مبتکران جهان به این امر توجه کنند، خصوصا افراد عالم و با فضل واسطه توزیع دستاوردهای علمی به زبان ساده برای مردم شوند.

وی گفت:با پیشرفت‌هایی که در فهم انسان در زمینه نحوه عمل مغز و دخل و نقش آن در صور ذهنی به وجود آمده روز به روز بشر با دستاوردهای جدید روبروست که ممکن است افراد به نحوی برای انسان حیثیتی صرفا در حد یک ماشین محاسبه تلقی شود و این امر گذشته از بحران برداشت انسان از هویت خودش به عنوان موجودی صاحب نطق ایجاد می‌کند که باعث ایجاد شبهه در امر اختیار و هم چنین مسوولیت وی می‌شود و عملا تصویر انسان از خود و سعادت وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: نویسندگانی که با مختصر اطلاعاتی از مباحث علمی دست به فلسفه بافی‌های وسیع می‌زنند آثار تخریبی بسیاری در فهم عمومی مردم از مسائل علمی به وجود می‌آورند از سوی دیگر بالا رفتن فهم عمومی از پیشرفت‌های علمی به خصوص در امر دانش پزشکی و مسائل مربوط به سلامت، تاثیرات مثبتی فراوانی در بالا رفتن وضعیت سلامت جامعه دارد و بالاخره نسل جوان با آگاهی تدریجی از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک می‌تواند وارد حوزه‌های حرفه‌ای در علوم شوند و این برای رشد طبقه جوان بسیار موثر است برنامه ریزی در این زمینه و سرمایه گذاری مربوط به آن آثار بسیار مهمی را در پی دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات